گربه نژاد ساوانا

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گربه‌های ساوانا (Savannah cat) نژادی بزرگ و پویا بوده که با صاحبانشان بسیار بامحبت و صمیمی و با غریبه‌ها کمی سرد هستند.

تاریخچه گربه ساوانا

خصوصیات ظاهری گربه ساوانا

درمورد ظرافت صحبت می‌کنیم، بدنی لاغر و کشیده و پوششی خال‌دار این گربه‌ی باشکوه را تبدیل به یوزپلنگ‌هایی مینیاتوری کرده است. گربه‌های ساوانا تا 43 سانتی‌متر رشد می‌کنند که توسط کتاب گینس به‌عنوان بلند قدترین گربه‌های خانگی ثبت شده‌است.

وزن ساوانای نر می‌تواند به 11 کیلوگرم نیز برسد درحالی‌که ماده‌ها می‌توانند تا 5.5 کیلوگرم وزن داشته باشند. قد و وزن آنها بستگی به تعداد نسل‌هایی دارد که از جد سروال وحشی خود فاصله می‌گیرند.

رنگ‌های پوشش ساوانا سیاه و سفید، قهوه‌ای خال‌دار، نقره‌ای خال‌دار و دودی تیره می‌‎باشد. موی آنها کوتاه و متراکم بوده و آراستن و مراقبت از آن بسیار ساده است.

ویژگی دیگری که گربه‌های ساوانا را از دیگر نژادها متمایز می‌کند چشمان آنهاست. چشمانی نسبتاً بادامی و پف‌دار با خط اشکی تیره رنگ که نگاهی گیرا، دوستانه و درعین‌حال نافذ به او می‌بخشد. بطورکلی رنگ چشم‌ها از رنگ پوشش پیروی می‌کند؛ اما نه همیشه.

به گفته‌ی Heather Tarticchio پرورش‌دهنده گربه ساوانا؛ قبل از به سرپرستی گرفتن این گربه تحقیق کنید، چراکه نسل‌ها، اندازه‌ها و شخصیت‌های متفاوت زیادی در این نژاد وجود دارد. مطمئن شوید که کدام نسل برای شما مناسب است.

خصوصیات ظاهری گربه ساوانا

وزن و اندازه

ارتفاع بدن؛ 36-43 سانتی‌متر

وزن؛ 5.5 – 11 کیلوگرم

طول عمر: 12-20 سال

خلق و خوی گربه ساوانا

اگر به‌دنبال گربه‌ای تنبل هستید، نژاد ساوانا انتخاب مناسبی برای شما نیست. این گربه‌ی پویا و فعال را بیشتر درحال جست و خیز بر روی کابینت و کمدها (آنها به‌طرز شگفت‌انگیزی می‌توانند تا ارتفاع 2.5 متر بپرند) خواهید دید تا اینکه بی‌حرکت کنار ظرف غذای خود بنشیند.

این گربه‌ها همیشه درحال جستجو برای کشف‌های جدید هستند، اغلب گفته می‌شود بیشتر شبیه به سگ است تا یک گربه.

این گربه‌های لاغر و چابک عاشق آب هستند، مطمئناً با دیدن وان آب یا استخر برای پریدن درون آن تردید نمی‌کنند.

ساواناها به‌راحتی آموزش می‌بینند و بسیاری از نگهدارندگان، آنها را به‌گونه‌ای تربیت می‌کنند که بتوان به گردنشان قلاده بسته و به گردش ببرند.

معاشرت و ایجاد رابطه با گربه‌های ساوانا بسیار مهم است چراکه با غریبه‌ها میانه خوبی ندارند. آنها مانند سگ‌ها بسیار وفادار بوده و بخاطر همراهی صاحبانشان بسیار از آنها پیروی می‌کنند از همین‌رو لقب «Velcro kitties» گرفته‌اند. کلمه Velcro به معنای چسبی است که برای اتصال قسمت‌های مختلف پارچه لباس به‌کار می‌رود.

آنها شهرت زیادی در ایجاد صداهای متفاوت دارند اما همیشه اینطور نیست.

به گفته تارتیکو گربه‌های ساوانا حیوانات خانگی عالی برای خانواده‌ها هستند، بسیار پرانرژی بوده و توجه زیادی را می‌طلبند، بنابراین برای افرادی که بیشتر وقت در خانه نیستند مناسب نمی‌باشند.

آنها با هرجور حیوان خانگی دیگری کنار می‌آیند. همچنین همراهان خوبی برای بچه‌ها و سگ‌ها هستند.

اگر در فکر نگهداری از یک گربه ساوانا هستید به یاد داشته باشید که آنها با نسل‌های مختلف F1، F2 و F3 و... وجود دارند که این کدها نشان‌دهنده این است که چند نسل با جد سروال وحشی خود فاصله دارند و ژن‌های کمتری از آنها به ارث برده‌اند.

بنابراین هرچه نژاد آنها به جدشان نزدیک‌تر باشد احتمالاً رفتارهای وحشیانه‌تری به خود گرفته و تمایل بیشتری به صعود، پرش و شکار خواهند داشت، همچنین جثه‌ی بزرگتری نیز دارند.

از آنجا که گربه‌هایی بسیار باهوش هستند نیازمند تحریکات ذهنی و فعالیت بدنی بالایی هستند و باید به این نیاز آنها رسیدگی کرد.

خلق و خوی گربه ساوانا

نگهداری گربه ساوانا

با گربه‌های ساوانا اندازه خانه شما اصلاً مهم نیست، مهم اینست که آیا مکان‌هایی برای مخفی شدن، دویدن و بالا رفتن داشته باشد. به همین خاطر باید حداقل یک درخت مخصوص گربه و اسباب‌بازی‌های چالش برانگیز و تعاملی برای او فراهم کرد، تا بتوانید او را سرگرم کنید.

همچنین تهیه صفحه‌هایی مخصوص ناخن کشیدن گربه برای آنها توصیه می‌شود.

علاوه بر این‌ها از تماشای فیلم‌هایی مربوط به خودشان (ازجمله فیلم‌هایی از پرندگان، سنجاب‌ها و...) بر روی صفحه تلویزیون یا تبلت لذت می‌برند. اگر فضای کافی دارید قرار دادن تشت یا حوضچه‌ای کم‌عمق می‌تواند برای ساعت‌ها سرگرم کردن گربه مفید باشد.

همچنین باید گیاهان یا اجسام شکستنی را از روی قفسه‌ها و دسترس گربه دور نگه دارید، به‌خاطر داشته باشید که ساوانا قادرست از حالت ایستاده تا 2.5 متر ارتفاع را بپرد. حتی بالای یخچال شما نیز از پاهای قوی آنها در امان نیست.

همچنین به‌راحتی می‌توانند از حصارهای بلند بپرند، بنابراین هنگام گردش در حیاط مراقب آنها باشید.

گربه‌های ساوانا در بچگی نیاز به معاشرت با افراد دارند تا بتوانند رفتاری دوستانه از خود بروز دهند، درغیر این‌صورت ممکن است در بزرگسالی از انسان‌ها، حیوانات و موقعیت‌های ناآشنا بترسند.

حوصله‌ی این گربه‌ها خیلی زود سر می‌رود بنابراین داشتن یک گربه دیگر یا سگ به‌عنوان همبازی برای آنها مفید است، آنها دوست ندارند طولانی مدت تنها بمانند. با اینکه دوست دارند صاحبشان 24 ساعته همراهیشان کند اما با افرادی که ساعات کوتاهی را بیرون از خانه می‌گذرانند نیز کنار می‌آیند.

اگر می‌توانید حیاط یا ایوانی امن برای آنها فراهم کنید، گربه‌ای خوشحال‌تر خواهید داشت که می‌تواند همزمان با لذت بردن از هوای آزاد به گشت و گذار بپردازد.

گذشته از مراقبت‌های دامپزشکی، تحریک ذهنی اصلی‌ترین چیزی است که گربه ساوانا برای زندگی سالم و شاد به آن نیاز دارد. از بچگی گربه را به شانه زدن و کوتاه کردن ناخن‌ها عادت دهید.

نگهداری گربه ساوانا

مشکلات سلامتی

مانند همه گربه‌های خانگی توصیه می‌شود که آنها را عقیم کنید تا به کاهش رفتارهای نامطلوب احتمالی کمک کنید.

گربه‌های ساوانا دورگه هستند و اطلاعات دامپزشکی زیادی از شرایط بهداشتی آنها در دسترس نیست، با اینکه ممکن است دچار بیماری‌های شایع گربه‌ها شوند اما طول عمر نسبتاً بالایی بین 12-20 سال دارند.

تاریخچه

گربه‌های کشیده و زیبای ساوانا اولین بار در اواخر قرن بیستم معرفی شدند. درواقع ساوانا نژادی ترکیبی است که نتیجه آمیزش گربه سیامی (Siamese cat) با گربه سروال وحشی (wild serval) می‌باشد که این وحشی بودن کاملاً در این گربه مشاهده می‌شود:

این نژاد با داشتن گوش‌های بزرگ ایستاده، پاهایی بلند و پوششی خال‌دار (که میراثی است از گربه‌های آفریقایی) ظاهری وحشی دارد، درحالی‌که رفتار صمیمی او را به یک حیوان خانگی دوست‌داشتنی تبدیل کرده است.

نکته‌ای که درمورد گربه ساوانا باید بدانید اینکه دارای جثه‌ای بزرگ هستند، گربه‌های بالغ ساوانا بسته به نسل می‌توانند تا 43 سانتی‌متر رشد کرده و 11 کیلوگرم وزن داشته باشند.

نسل‌های اول (F1 و F2 نامیده می‌شوند) معمولاً جثه بزرگتری نسبت به نسل‌های بعدی داشته و پوشش خال‌دار زیبای آنها سایه‌هایی قهوه‌ای، برنز و مشکی دارد.

نسل‌های بعدی که از جد وحشی خود دور می‌شوند، با اینکه رنگ و الگوی پوشش را حفظ می‌کنند اما کمی کوچک‌تر و مطیع‌تر هستند.

گربه‌های ساوانا وفادار، باهوش و کنجکاو هستند اما ممکن است برای کسانی که بار اولشان است گربه‌ای را به سرپرستی می‌گیرند، بهترین انتخاب نباشد.

با اینکه این نژاد چندین دهه پیش معرفی شده است اما همچنان نژادی نسبتاً نادر و کمیاب است. برخی از کشورها محدودیت‌هایی برای نگهداری آنها درنظر گرفته‌اند که اغلب به نسل آنها بستگی دارد، بنابراین قبل از آوردن این گربه به خانه حتماً قوانین ایالتی را بررسی کنید.

گربه ساوانا

منبع: dailypaws

ترجمه: مهسا احمدزاده