گربه نژاد اسفینکس

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اصلی‌ترین ویژگی گربه نژاد اسفینکس (Sphynx cat) نداشتن پوشش مویی است. نه اینکه کاملاً بی‌مو باشن، بلکه بدن آنها مانند پوست هلو از موهایی ریز و نازک پوشیده شده است.

این گربه فاقد سبیل و مژه است. سر شبیه به نژاد دیوون رکس (Devon Rex) می‌باشد با چشمانی لیمویی شکل که در عمق پلک‌ها جای گرفته است.

خصوصیات رفتاری گربه اسفینکس

ممکن است بدن اسفینکس لاغر و استخوانی بنظر برسد اما دارای بدنی عضلانی است با سینه‌ای بشکه‌ای شکل. پاها بلند و باریک بوده که بخاطر وجود سینه‌ی بشکه‌ای، ظاهری خمیده دارد. دم بلند و مخروطی و لمس آن دشوار است.

گربه‌های نژاد اسفینکس دارای بدنی گرم و نرم بوده و به‌همین علت به نام «بطری چرمی آب گرم (suede hot water bottle)» معروف هستند.

پوست بدنشان در قسمت سر، بالاتنه و پاها چین و چروک خورده اما در نواحی دیگر کشیده و صاف است. رنگدانه‌های روی پوست به‌وضوح دیده شده و هر الگو و رنگ پوستی در این نژاد قابل قبول است.

خصوصیات گربه اسفینکس

خصوصیات رفتاری گربه اسفینکس

گربه اسفینکس برونگرا، اجتماعی و بازیگوش است که توجه صاحبش را بسیار دوست دارد. صاحبان این نژاد هنگامی که به خانه می‌رسند با استقبال گرم آنها روبرو می‌شوند.

آنها بسیار پرحرف، باهوش، بازیگوش و بغلی هستند. همچنین دوست دارند همراه و زیر پتوی صاحبشان بخوابند.

دمای بدن آنها یک یا دو درجه بالاتر از حد معمول گربه‌هاست، بنابراین از اشتهای زیادی برخوردارند تا انرژی لازم برای فراهم کردن گرمای بدن را داشته باشند.

در هوای سرد باید بسیار مراقب آنها بود و هرگز نباید در محیط بیرون قرار گیرند، آنها دوست ندارند روی سطوح سرد بنشینند. اگر در روزهای آفتابی به گردشی خارج از منزل می‌روند حتماً به لوسیون ضدآفتاب نیاز خواهند داشت.

با اینکه این نژاد گربه‌ای مناسب برای همراهی با کودکان شناخته نشده است، اما شخصیت‌های متفاوتی داشته و با آموزش و آشنایی از بچگی ممکن است شرایط لازم برای همراهی کودکان را بدست بیاورند.

تغذیه اسفینکس

مشکلات سلامتی

گربه‌های اسفینکس مستعد ابتلا به مشکلات پوستی ازجمله جوش، بثورات و عفونت‌های قارچی است. باید آنها را از آفتاب‌سوختگی محافظت نمود.

مانند همه گربه‌های دیگر با واکسیناسیون می‌توان آنها را دربرابر سایر بیماری‌ها مقاوم نموده و به معاینات سالانه نیاز خواهند داشت.

تغذیه اسفینکس

هر گربه‌ای منحصر به‌فرد است و علایق و سلیقه غذایی خاص خود را دارد، با اینکه گربه‌ها گوشتخوار هستند اما باید تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم را از رژیم غذایی مناسبش دریافت کند.

تغذیه نسبت به سن، سبک زندگی و سلامتی متفاوت خواهد بود، برای انتخاب بهترین دستور غذایی از دامپزشکان متخصص کمک بگیرید.

نگهداری گربه اسفینکس

آراستن

صاحبان این نژاد باید با دقت و وسواس زیادی از پوست حیوان خود مراقبت کنند. برای ازبین بردن ترشحات روغنی پوست، پیشنهاد می‌شود هر هفته حمام داده شوند. ترشحات روغنی داخل گوش نیز باید به‌طور منظم خارج شده تا از عفونت گوش جلوگیری گردد.

تاریخچه و منشا گربه اسفینکس

سال‌های زیادی است که گربه‌های بدون مو شناخته شده‌اند. گفته می‌شود آزتک‌ها (قومی سرخ‌پوستی در مکزیک) گربه‌های بی‌مو را نگهداری می‌کرده‌اند.

اسفینکس اولین نژاد گربه بدون مو است که بطور خاص برای همین ویژگی پرورش داده شده است. روند تولید این نژاد در سال 1966 در انتاریو کانادا، هنگامی که یک گربه خانگی بچه‌ی نر بدون مویی به‌دنیا آورد، آغاز شد.

اغلب گربه‌های اسفینکسی که امروزه وجود دارند، از سه بچه گربه بی‌مو در سال 1978 در تورنتو، سرچشمه گرفته‌اند. این نژاد با نام گربه بی‌موی کانادایی نیز شناخته می‌شود.

تاریخچه و منشا گربه اسفینکس

منبع: purina

ترجمه: مهسا احمدزاده