هرآنچه درباره ویروس کرونا و حیوانات خانگی باید بدانید

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ این روزها همه‌گیری کروناویروس باعث ترس و عدم اطمینان بسیاری در جامعه شده است. این بیماری تهدیدی برای رفاه بسیاری از حیوانات خانگی است چراکه اغلب صاحبان سگ‌ها و گربه‌ها نگران هستند که مبادا حیوان خانگیشان ویروس را منتقل کند.

در این نوشته به تمام سوالات شما درباره انتقال ویروس کرونا ازطریق حیوانات خانگی پاسخ داده خواهد شد و با شیوه‌های حفظ ایمنی و سلامت خود و حیوانات خانگیتان بیشتر آشنا می‌شوید.

همانطور که می‌دانید هیچ مدرکی دال بر اینکه حیوانات اهلی منبع عفونت کرونا باشند یا اینکه به بیماری دچار شوند، وجود ندارد.

از حیوانات خانگی خود در مقابل کرونا مراقبت کنیم

هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند حیوانات می‌توانند منبع آلودگی و انتقال آن به سایر حیوانات و انسان باشند. بنابراین توصیه می‌شود همه صاحبین حیوانات خانگی از آنها مراقبت کرده و آرامش خود را حفظ کنند. تحت هیچ شرایطی نباید حیوانات خانگی را رها کرده و یا آنها را ازبین برد.

درسراسر دنیا سگ‌هایی هستند که زندگی انسان‌ها را بهبود داده و به آن ارزش می‌بخشند. آنها همراه همیشگی ما هستند، از خانه‌ها و دام‌ها محافظت می‌کنند و می‌توانند کارهای خارق‌العاده‌ای را یاد بگیرند، بنابراین باید همانطور که مراقب خودمان هستیم مراقب سلامتی آنها نیز باشیم.

1- آیا سگ‌ها به کرونا مبتلا می‌شوند؟

گزارش فعلی سازمان بهداشت جهانی این است که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه حیوانات خانگی می‌توانند منبع عفونت باشند یا اینکه از ویروس کرونا بیمار شوند، وجود ندارد. همچنین درحال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد حیوانات خانگی بتوانند ویروس کرونا را گسترش دهند.

اطلاعات جدید درمورد ویروس کرونا به‌سرعت درحال پیشرفت است و باید پیرو اطلاعات به‌روز باشیم.

2- درمورد سگ پامرانیان و ژرمن شپردی که در هنگ‌کنک تست کرونایشان مثبت شد، چطور؟

چندین سگ در سراسر جهان قرنطینه شده و ازنظر ویروس کرونا مورد آزمایش قرار گرفتند. در تاریخ 26 مارس، مشخص شد که دو سگ در هنگ‌کنک (که صاحبان هردو مبتلا به کرونا بودند) نمونه‌برداری ویروس از دهان و بینی آنها باعنوان «مثبت ضعیف» اعلام شد. هیچ‌یک از سگ‌ها علائم بیماری را بروز ندادند.

هیچ شواهدی از ابتلای حیوانات خانگی به بیماری وجود ندارد و آنها نمی‌توانند منبع عفونت باشند و کرونا ویروس را تکثیر یا انتقال دهند، با این‌حال همیشه باید اقدامات بهداشتی مانند شستن دست‌ها پس از نوازش و وقت‌گذرانی با حیوانات و یا تماس با لوازم زندگی آنها، رعایت کنیم.

3- آیا می‌توانیم حیوانات خانگی خود را بوسیده یا در آغوش بگیریم؟

اگرچه ما عاشق حیوانات خانگیمان هستیم اما بوسیدن آنها هرگز ایده خوبی نیست. تقریباً همه حیوانات خانگی باکتری‌هایی را در دهان خود حمل می‌کنند که می‌تواند باعث بیماری شود.

همچنین برخی از سگ‌ها و گربه‌ها دوست ندارند در آغوش گرفته شوند، آنها دچار استرس و ناراحتی شده و ممکن است رفتاری خشونت‌آمیز از خود بروز دهند. بسیار مهم است که کودکان خود را دراین مورد آگاه کنید، زیرا آنها نمی‌توانند مانند بزرگسالان از عکس‌العمل حیوان آگاه شوند.

می‌توانید حیوانات را نوازش کنید، اما قبل و بعد از نوازش، قدم زدن با آنها و غذا دادن، حتماً دستان خود را بشویید. زیرا هم ممکن است شما آلودگی را به آنها انتقال دهید و هم آنها به شما.

4- آیا اگر مبتلا به بیماری کووید هستم باید از تماس با حیوان خانگی‌ام جلوگیری کنم؟

اگرچه گزارشی از ابتلای حیوانات به کووید 19 داده نشده است اما همچنان پیشنهاد می‌شود که افراد مبتلا به بیماری تماس خود را با حیوانات کم کنند، تا زمانی که تحقیقات، حقایق بیشتری را برای ما روشن کنند.

رعایت چنین مواردی می‌تواند به سلامت شما و حیوانات کمک کند. هنوز ناشناخته‌های بسیاری درمورد ویروس کرونا وجود دارد که با گذشت زمان اطلاعات بیشتری در دسترس خواهد بود.

مرکز کنترل بیماری کووید 19 توصیه‌های زیر را گوشزد می‌کند:

زمانی که مبتلا به بیماری کووید 19 هستید ارتباط خود را با حیوانات خانگی و دیگر حیوانات محدود کنید، دقیقاً مانند آنچه که درمورد افراد رعایت می‌کنید. درصورت امکان از عضو دیگری از خانواده یا دوستان بخواهید که به حیوان رسیدگی کند.

از تماس با حیوانات ازجمله نوازش، آغوش گرفتن، بوسیدن، اشتراک غذا و اجازه به لیسیدن شما توسط حیوان اجتناب کنید. اگر مجبور هستید خودتان از حیوان مراقبت کنید، حتما هنگام نزدیک شدن به آنها از ماسک استفاده کرده و دستان خود را کاملاً با آب و صابون بشویید و ضدعفونی کنید.

5- اگر صاحب حیوان خانگی مبتلا به کرونا باشد، باید حیوان خانگی‌اش ر ا نیز قرنطینه کند؟

اگر بیمار هستید نیازی به قرنطینه کردن حیوان خانگی نیست، با این‌حال توصیه می‌شود که افراد مبتلا تا زمانی که اطلاعات دقیق‌تری درمورد ویروس بدست آید، تماس خود را با حیوانات محدود کنند.

6- اگر حیوان خانگی بیمار شود، باید چه کرد؟

چیزهای زیادی باعث بروز بیماری در سگ و گربه می‌شوند. درحال حاضر ثابت نشده که حیوانات می‌توانند به کووید 19 مبتلا شوند، بااین‌حال اگر حیوان خانگی شما به بیماری ناشناخته‌ای دچار شد یا علائمی شبیه به علائم بیماری کرونا داشتند، با دامپزشک و مسئولان بهداشت شهر خود مشورت کنید.

مشورت با مسئولین دامپزشکی و بهداشت باید دورادور انجام شده و تاوقتی که به شما دستور داده نشده آنها را نزد دامپزشک نبرید.

7- اگر سگم مبتلا به بیماری باشد باید بر صورتش ماسک بزنم؟

خیر، حیوانات خانگی به کووید 19 دچار نشده و آنرا انتقال نمی‌دهند. قرار دادن ماسک برصورت آنها باعث ایجاد اختلال در تنفس آنها شده و حیوان دچار استرس خواهد شد.

سگ‌هایی از نژادهایی با صورتی صاف وتخت (مانند پاگ، بولداگ و...) که ذاتاً تنفس سختی دارند، ممکن است درصورت پوشیدن ماسک دچار گرمازدگی شوند.

8- آیا می‌توان با سگ به پیاده‌روی رفت؟

مهمترین مسئله اینست که شما قوانین دولت را در رابطه با محدودیت خروج از منزل رعایت کنید. اگر اجازه خروج از خانه را دارید و علائم کرونا را در خود مشاهده نمی‌کنید، هنوز هم می‌توانید با سگ خود به قدم زدن بپردازید.

هیچ مدرکی مبنی بر ابتلای حیوان وجود نداشته و ویروس ازطریق مدفوع نیز قابل انتقال نیست. بااین‌حال مسئولیت‌پذیر باشید و بهداشت عمومی و حسن رفتار شهروندی را رعایت کرده و فضولات حیوان خود را جمع کنید.

حتماً قبل و بعد از تعامل با حیوان و وسایل آن دستان خود را بشویید و موارد بهداشتی را رعایت کنید.

9- در روزهای قرنطینه چطور سگم را به پیاده‌روی ببرم؟

سگ‌ها و گربه‌ها در هر شرایطی به فعالیت بدنی خود ادامه خواهند داد. بنابراین باید زمان اختصاص داده شده به پیاده‌روی را با بازی جایگزین کنید. به‌عنوان مثال با کمک توپ با حیوان بازی کنید، اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید می‌توانید با اسباب‌بازی‌های مختلف بازی‌های جدید بسازید، یا می‌توانید خوراکی‌هایی را در جاهایی از خانه پنهان کنید تا سگ با گشتن به‌دنبال آنها فعالیت داشته باشد.

درمورد گربه‌ها باید از سازه‌های عمودی استفاده کنید تا از آنها بالا برود.

10- آیا لازم است حیوان خانگی را دربرابر ویروس کرونا واکسینه کنم؟

واکسن‌های دامپزشکی موجود کروناویروس برای محافظت دربرابر ویروس روده (سیستم گوارشی) ساخته شده‌اند و مناسب محافظت دربرابر عفونت‌های تنفسی نیستند. همچنین هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد واکسن کرونا، حیوانات را دربرابر ویروس کووید 19 حفظ می‌کند. بنابراین چنین واکسن‌هایی هیچ فایده‌ای برای حیوان نخواهد داشت.

11- اگر در بیمارستان بستری شوم چه اتفاقی برای حیوان خانگی من می‌افتد؟

همین امروز اطمینان حاصل کنید که درصورت بستری شدن شما در بیمارستان کسی هست که از حیوان شما مراقبت کند. برخی حیوانات در محیط جدید دچار اضطراب و عصبانیت شده و ممکن است پرخاشگر شوند.

اگر حیوان در محلی جدید احساس امنیت نداشته باشد، بهتر است کسی در خانه خودش به او غذا داده و با او بازی کند. باتوجه به شرایط قرنطینه بهتر است از قبل حیوان خانگی خود را با محیط و فرد دیگری آشنا کنید، تا درمواقع لزوم بتواند او را نزد خود برده و تیمار کند.

12- توصیه‌های لازم برای تعامل و تماس با سگ‌های خیابانی چیست؟

آنها نیز مانند حیوانات خانگی نمی‌توانند به بیماری دچار شده یا عامل انتقال باشند، اما حتماً بعد از اینکه با سگی در تماس بودید دست‌های خود را بشویید چراکه با این کار علاوه بر پاک کردن سایر میکروب‌ها، اگر ویروس کووید 19 بر روی مو و پوشش سگ راه پیدا کرده باشد، ازبین می‌رود.

با این‌حال، در این دوران رنج بسیاری بر این سگ‌ها وارد می‌شود، افرادی که به آنها غذا می‌دادند در قرنطینه به‌سر می‌برند، مردم به علت ناآگاهی یا داشتن اطلاعات غلط از این حیوانات ترسیده، آنها را طرد کرده یا ازهمه بدتر به کار غیر انسانی کشتار آنها دست می‌زنند.

ازبین بردن حیوانات ولگرد نه تنها غیرانسانی است بلکه در ازبین بردن بیماری‌های مشترک انسان و حیوانات نیز بی‌تاثیر است، هاری نمونه‌ای از این موارد است.

کشتار سگ‌ها، تلاش برای واکسیناسیون آنها را ازبین می‎برد، وقتی ثابت شده که با واکسیناسیون دسته‌جمعی آنها می‌توان بیماری را ریشه‌کن کرد، پس کشتار آنها بسیار غیراخلاقی و وحشیانه می‌باشد. اجازه ندهیم ویروس کرونا نیز دلیلی بر این اقدام بی‌رحمانه و بی‌اثر باشد.

در برخی کشورها سگ‌ها و گربه‌های خیابانی در مکان‌هایی مشخص ساماندهی شده و اگر منع تردد نداشته باشید می‌توانید با رعایت اصول بهداشتی برای غذا دادن به آنها اقدام کنید، در غیراینصورت می‌توانید غذاها را در آستانه خانه خود بگذارید که حیوانات هنگام عبور از آنها بهره ببرند.

برخی از سگ‌ها و گربه‌ها در این شرایط بسیار گرسنگی و تشنگی کشیده و عصبی و پرخاشگر خواهند بود؛ بنابراین هنگام غذادهی بسیار مراقب باشید که به سمت شما یورش نبرند.

13- آیا سگ‌ها و گربه‌های ولگرد می‌توانند ویروس کرونا را گسترش دهند؟

خیر، هیچ مدرکی وجود ندارد که اثبات کند سگ‌ها و گربه‌های خیابانی بتوانند به ویروس کرونا دچار شده یا آنرا به انسان انتقال دهند، تاکنون هیچ موردی از انتقال کرونا از حیوان ولگرد به انسان گزارش نشده است.

حیوانات نباید قربانی همه‌گیری کووید 19 شوند، آنها به کمک و حمایت ما نیاز دارند، مثل همیشه باید توصیه‌های بهداشتی را رعایت کرده و به آنها محبت کنیم.

در چنین شرایطی اوضاع پناهگاه‌های حیوانات نیز بسیار نابسامان است، دیگر کسی برای سرپرستی گرفتن حیوانات مراجعه نمی‌کند، بودجه این مراکز کاهش یافته و مراجعه افراد نیز کمتر شده است و کارکنان دیگر قادر به انجام واکسیناسیون، عقیم‌سازی یا تربیت آنها نیستند. بهترین کار اینست که با پناهگاه‌ها تماس بگیرید و تا جایی که برایتان مقدور است ازلحاظ مالی و غذایی آنها را حمایت کنید.

14- آیا ممکن است حیوانات خانگی ویروس را حمل کنند؟

همانطور که کفش پای شما می‌تواند حامل بسیاری از ویروس‌های کووید 19 باشد، پای حیوان نیز ممکن است این ویروس‌ها را از کف خیابان به خانه حمل کنند؛ بنابراین توصیه می‌شود برای حیوانات نیز از کفش استفاده کرده و هنگام رسیدن به خانه آنها عوض کنید.

همینطور می‌توانید بعد از هر پیاده‌روی سگ، پنجه‌های حیوان خود را با آب و صابون بشویید. از مصرف الکل و مواد ضدعفونی دیگر برروی حیوانات خودداری کنید چراکه می‌تواند آسیب زیادی به پوست آنها وارد کند. استحمام روزانه حیوانات توصیه نمی‌شود اما طبق روال قبل آنها را تمییز و آراسته نگه دارید.

15- در دوران کرونا برخی افراد حیوانات خانگی خود را رها می‌کنند، آیا این کار درستی است؟

جای تاسف است که به‌دلیل ترس‌های بی‌جا مردم حیوانات را رها کرده یا حتی آنها را اتانایز (مرگ بدون درد) می‌کنند، همانطور که اشاره شد آنها نمی‌توانند دچار بیماری شده یا آن را به انسان منتقل کنند.

بهترین راه برای جلوگیری از همه‌گیری شستن دست‌ها، عطسه و سرفه به روش صحیح، پاک کردن سطوح با ضدعفونی‌کننده‌ها و رعایت فاصله اجتماعی است. کنار گذاشتن یا کشتن حیوانات کاری بس بی‌رحمانه و غیراخلاقی است که وحشت بیشتری ایجاد کرده و هیچ کمکی به ازبین رفتن همه‌گیری نخواهد کرد.

تحقیقات ثابت کرده است که حیوانات اهلی همدم بسیار خوبی برای انسان بوده و سطح استرس افراد را پایین می‌آورند و در زمان قرنطیه نقش مهمی در کاهش رنج افراد و جلوگیری از افسردگی خواهند داشت. بنابراین صاحب مسئولی باشید از حیوانات خود به‌خوبی مراقبت کنید و قبل و بعد از تماس با آنها دست‌های خود را بشویید.

16- حیوان خانگی من قبلاً اجازه داشت که آزادانه در جامعه پرسه بزند، آیا اکنون باید او را محدود کنم؟

اگر سگ یا گربه شما سالم، عقیم شده و واکسینه شده است و جامعه نسبت به حیوانات پرسه‌زن مشکلی ندارد پس نیازی به هیچ محدودیتی نیست، اما باتوجه به وجود افکار غلط و کمبود دانش و آگاهی در جامعه کنونی مبنی بر انتقال ویروس ازطریق حیوانات، توصیه می‌شود که بیشتر مراقب حیوانات خود باشید تا مبادا از طرف افراد دیگر مورد آزار و اذیت قرا نگیرند.


منبع: worldanimalprotection

ترجمه: مهسا احمدزاده