ویروس کرونا چه تاثیراتی بر حیوانات داشته است؟

به گزارش «سرویس حیات وحش» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ نوشته پیش‌رو در تاریخ 12 می 2020 به‌روز شده است و در آن تاثیراتی که کرونا ویروس بر زندگی حیوانات داشته، بررسی شده است. ازجمله:

• شکار غیرقانونی گونه‌های درمعرض انقراض، افزایش یافته است.

• کارشناسان خواستار ممنوعیت تجارت حیات‌وحش شده‌اند.

• آلودگی یک ببر به ویروس کرونا، در نیویورک تایید شده است.

• درحالی‌که انسان در قرنطینه است، حیات‌وحش آزادانه پرسه می‌زند.

• میلیون‌ها بچه لاک‌پشت در سواحل هند درحال بدنیا آمدن هستند.

ویروس کرونا تغییرات زیادی در شیوه زندگی انسان‌ها ایجاد کرده است، به‌دنبال آن تغییرات زیادی در زندگی حیوانات نیز رخ داده است.

از شکار کرگدن‌های سیاه در بوتسوانا گرفته تا سرفه ببرها در نیویورک و پرسه بزها در خیابان‌های ولز.

تجارت جهانی حیات‌وحش در مرکز توجه قرار گرفت

1- تجارت جهانی حیات‌وحش در مرکز توجه قرار گرفت.

از آنجایی که تصور بر اینست که شیوع ویروس کرونا از بازارهای فروش حیوانات وحشی در چین بوده است، بنابراین تجارت حیات‌وحش در کانون توجه جهانی قرار گرفته است.

انجمن حفاظت از حیات‌وحش در نیویورک، از دولت‌ها خواسته که بازارهای حیوانات زنده را تعطیل کرده، همچنین قاچاق و شکار غیرقانونی حیوانات وحشی را متوقف کنند.

درپی شیوع اولیه بیماری در ووهان، چین پرورش و مصرف حیوانات وحشی زنده را ممنوع اعلام کرد و انتظار می‌رود که تا پایان سال جاری این ممنوعیت به قانون تبدیل شود.

تقاضای فزاینده‌ای مبنی بر ممنوع شدن بازارهای فروش حیوانات زنده و مرده (wet markets) شکل گرفته است که هدف آن پیشگیری از بیماری‌های همه‌گیر در آینده می‌باشد.

2- شکارچیان غیرمجاز از خلوتی طبیعت سوء استفاده کرده‌اند.

از آفریقا تا کلمبیا، گزارش‌هایی مبنی بر افزایش شکار غیرقانونی گونه‌های درحال انقراض وجود دارد. عدم حضور گردشگران و بیکاری محیط بانان زمینه را برای سوء استفاده شکارچیان فراهم کرده است.

پس از کشته شدن 6 کرگدن سیاه در بوتسوانا (Botswana)، محیط بانان اقدام به خارج کردن آنها از دلتای اوکاوانگو (Okavango Delta) نمودند.

در بیانیه‌ای از سمت سازمان محیط زیست، منابع طبیعی و گردشگری اظهار شد: «بسیار روشن است که شکارچیان غیرمجاز سعی خواهند داشت تا از قرنطینه و عدم تردد گردشگران در مناطق دورافتاده به نفع خود استفاده کرده و به فعالیت‌های غیرقانونی خود بپردازند.»

طبق اعلام سازمان حفاظت محیط زیست پانترا (Panthera)، شکار غیرقانونی گربه‌های وحشی در کلمبیا اوج گرفته، همچنین در هندوستان شکار غیرمجاز ببرها درحال افزایش است.

بیشتر بدانیم:
درس‌هایی که از ویروس کرونا می‌گیریم
آیا حیوانات خانگی کرونا را منتقل می‌کنند؟

3- حیوانات باغ‌وحش بیمار شده و توجه انسان‌ها را ازدست می‌دهند.

گفته می‌شود ویروس کرونا عامل یک بیماری مشترک است، به این معنی که از حیوانات به انسان منتقل شده است، و اکنون به‌نظر می‌رسد که این چرخه دارد برعکس عمل می‌کند.

آزمایش کرونای یک ببر در باغ‌وحش برونکس نیویورک مثبت اعلام شد. تصور می‌شود ببر مذکور که نادیا نام دارد و به‌همراه 6 گربه‌سان دیگر در یک قفس نگهداری می‌شود، توسط کارگری بدون‌علامت، آلوده شده است.

این گربه‌سانان از اواخر ماه مارس علائمی چون سرفه‌های خشک را نشان داده‌اند.

پاول کال (Paul Calle) دامپزشک این باغ‌وحش به رویترز گفت: «اولین بار است در دنیا، که حیوانی توسط انسان آلوده شده و بیمار می‌شود.»

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیر ایالات متحده (CDC) بازهم اعلام نموده است که هنوز هیچ مدرکی دال بر اینکه حیوانات خانگی بتوانند کووید-19 را به افراد منتقل کرده یا منشا آلودگی باشند، وجود ندارد.

باغ‌وحش‌ها در سراسر دنیا تعطیل شده و نگهبانان باغ‌وحش می‌گویند؛ حیوانات اجتماعی و باهوش ازجمله: گوریل‌ها، سمورهای آبی، دم‌عصایی یا میرکت‌ها (meerkats) توجه انسان‌ها به خودشان را ازدست داده‌اند.

ناتان هاوک (Nathan Hawke) از باغ‌وحش اورانا در نیوزلند می‌گوید: «بسیاری از حیوانات درمعرض خطر انقراض و نادر، هنوز هم برای ملاقات‌های روزانه خود با انسان‌ها به میدان می‌آیند اما هیچکس آنجا نیست که آنها را تماشا کند.»

آزمایش کرونای یک ببر در نیویورک مثبت اعلام شد

4- برخی از حیوانات باغ‌وحش‌ها از حریم خصوصی خود نهایت استفاده را برده‌اند.

خلوتی حریم خصوصی حیوانات باغ‌وحش‌ها نتایج غیرمنتظره‌ای داشته است. در پارک اوشن درهنگ‌کنگ پاندایی زندگی می‌کند که پس از 10 سال تلاش برای جفت‌گیری طبیعی، نهایتاً موفق به این‌کار شده است.

این پارک به‌دلیل شیوع بیماری کرونا، از اواخر ژانویه تعطیل می‌باشد.

مایکل بووس (Michael Boos) مدیر اجرایی پارک اوشن گفت: «روند موفقیت‌آمیز جفت‌گیری طبیعی امروز برای ما بسیار هیجان‌انگیز است، زیرا احتمال بارداری ازطریق جفت‌گیری طبیعی بسیار بیشتر از لقاح مصنوعی است.»

5- حیات‌وحش، سرکش و لجام گسیخته شده است.

با منزوی شدن انسان در پی بیماری کرونا، حیواناتی که معمولاً وارد فضاهای شهری نمی‌شده‌اند اکنون مجالی برای پرسه زدن پیدا کرده‌اند.

با قرنطینه شدن انسان‌ها در سراسر دنیا، در شمال هند، آهویی درحال قدم زدن در خیابان‌هاست که توسط دوربین‌ها شکار شده است.

همچنین در هند، با خالی شدن سواحل از انسان‌ها؛ تعداد بچه لاکپشت‌های دریایی موسوم به Olive Ridley بسیار زیاد شده است. به‌نظر می‌رسد که در سال جاری لاکپشت‌ها حدود 60میلیون تخم در سواحل هند گذاشته‌اند.

در همین‌‌حین، گرازهای وحشی در مرکز بارسلون اسپانیا دیده شده‌اند.

در ولز نیز بزهای کوهستان، در خیابان‌های لاندودنو آزادانه گردش کرده و خرابی به‌بار می‌آورند.

رویال هالوی (استاد ارشد بوم‌شناسی) می‌گوید: در روند تغییرات رفتاری انسان‌ها بر اثر همه‌گیری کرونا، بسیاری برنده و بسیاری بازنده هستند.

در انگلستان، جوجه‌تیغی‌ها از راه رفتن برروی جاده‌های بدون ماشین لذت می‌برند، اما اردک‌های پارک‌ها که منتظر تهیه غذا ازطرف انسان‌ها هستند، گرسنه می‌مانند.

بزهای سرگردان در ولز

منبع: weforum

ترجمه: مهسا احمدزاده