مایکوتوکسین بایندر سه جزئی free-tox

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ فری توکس بهترین گزینه جهت رفع مشکلات سموم قارچی است، زیرا

- فری‌توکس از رشد کپک و قارچ در کنسانتره انبار شده جلوگیری می‌کند.

- فری‌توکس تنها توکسین بایندری است که به هر دو روش رسی و دیواره مخمر، سموم مختلف قارچی را جذب خود می‌کند.

- فری‌توکس، توکسین‌ها را در PH پایین جذب کرده و در PH بالا آزاد نمی‌کند و به همراه خود دفع می‌نماید. و علاوه بر آن کمپانی سازنده عدم جذب و دفع ویتامین‌های مختلف توسط این فرآورده را ثابت کرده است.

میزان مصرف

۱ کیلوگرم در هر تن کنسانتره ولی در موارد شدید آلودگی، ۲ کیلوگرم در تن کنسانتره (با مشورت دامپزشک یا کارشناس تغذیه)

جاذب آلی و طبیعی مایکوتوکسین‌ها

فری‌توکس نوعی جاذب مایکوتوکسین‌هاست که اثر ترکیبات فیلوسیلیکات، اسیدهای آلی و مشتقات مخمری تشکیل شده است.

اجزا جاذب فری توکس

اقلام رسی طیف کاملی از مولکول‌ها با ویژگی‌های متفاوت تشکیل می‌دهند. آنها تمایل زیادی به آفلاتوکسین‌ها دارند. بنابراین، به‌منظور وسیع‌تر کردن طیف مایکوتوکسین‌های تحت پوشش، وجود سایر مواد جاذب مانند مشتقات مخمری ضروری هستند.

جزء یک: فیلوسیلیکات‌ها

مواد معدنی لایه لایه هستند. بسته به ساختار آنها ویژگی‌های متفاوتی را نظیر انبساط در برخورد با آب، ظرفیت تبادل یونی، مقادیر CEC. (ظرفیت تبادل یوئی مقداری از یون‌های با بار مثبت - کاتیون‌ها -است) که یک ماده معدنی درسی می‌تواند بر سطوح با بار منفی خود قرار دهد که به‌صورت میلی اکی والان به ازای هر یکصد گرم می‌باشد. این امر برای تخمین قدرت جذب آفلاتوکسین مهم است.

اجزای ساختمان اصلی

اجزای ساختمان اصلی توکسین بایندر

لایه‌های چهاروجهی یا هشت وجهی

ساختارهای چهار وجهی یا هشت وجهی به‌ترتیب لایه‌های چهار وجهی و هشت وجهی را شکل می‌دهد که می‌تواند به اشکال مختلف به یکدیگر اتصال یابند که این امر طیف وسیعی‌تر مواد معدنی رسی ایجاد می‌نماید. ترکیبات معدنی  (Mg، Fe، AI، Si،...) میزان چسبندگی میان لایه‌های متفاوت و بار الکتریکی را مشخص می‌کند که به یک ظرفیت جاذب آب مشخص منجر می‌گردد.

لایه‌های چهاروجهی یا هشت وجهی

جزء دوم: اسیدهای آلی

اسیدهای آلی با زنجیره کوتاه و نمک‌های آنها مهارکنندگان کپک شناخته‌شده‌ای هستند. این اجزا برای نگهداری دانه‌های غذایی در شرایط جذب و پرهیز از آلودگی مکرر جیره به مایکوتوکسین‌ها بکار می‌روند 

جزء سوم: مشتقات مخمری

دیواره سلول مخمر از ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای برخوردار است. اما می‌تواند بعنوان جاذب مایکوتوکسین‌ها نیز بکار گرفته شود. دیواره سلول مخمر تشکیل شده از بتا گلوکان‌ها که قادر به جذب مایکوتوکسین‌ها از جمله CEC و زیرالنون می‌باشند که برخورد با آنها بسیار مشکل‌تر از آفلاتوکسین‌هاست.

مایکوتوکسین‌ها

کپک‌ها قابلیت رشد در فارم را داشته و قادر هستند در طول نگهداری مواد غذایی گسترش یابند، مایکوتوکسین‌ها، متابولیت‌های ثانویه هستند که پس از مصرف برای انسان‌ها و دام‌ها حالت سمی دارند. آنها بقدری کوچک هستند که مسئله مقاومت ایمنی‌شناسی برای آنها نامحتمل است.

کپک‌ها بدون تولید مایکوتوکسین‌ها نیز بخوبی رشد می‌کنند. بنابراین وجود کپک‌ها ضرورت نشانگر وجود مایکوتوکسین‌ها نمی‌باشد، عکس این مطلب نیز صحیح است. مایکوتوکسین‌ها می‌توانند بدون علائم ظاهری حاکی از رشد کپک‌ها مشاهده شوند.

تولید مایکوتوکسین تحت تأثیر چندین عامل از حمله اکسیژن، رطوبت، سوبسترا، دما و... قرار دارد. مایکوتوکسین‌ها را می‌توان به چندین خانواده دارای ساختمان شیمیایی مشابه تقسیم‌بندی نمود. حضور چندین مایکوتوکسین می‌تواند به افزایش اثرات سمی ناشی از همگرایی منجر شود.

بیشتر بدانیم:
تأثیر سموم قارچی بر تولیدات گاوهای شیری
نقش توکسین بایندرها در تغذیه دام و طیور
معرفی محصول MiaBOND

ساز و کارهای تعیین مقادیر مایکوتوکسین‌ها

شیوه‌های فیزیکی: جداسازی

محصولات پاکیزه به‌طور فیزیکی از محصولات آلوده بصورت ظاهری جدا می‌گردد. بدین ترتیب میزان سم کاهش می‌یابد. اما این روش نقایص و مشکلات ذیل را به همراه دارد: برداشت و جداسازی ناقص مایکوتوکسین‌ها، هدر رفت محصولات غیر آلوده

روش‌های فیزیکی سم‌زدایی

غیرفعال‌سازی حرارتی

افلاتوکسین‌ها دربرابر حرارت مقاوم هستند. بنابراین با حرارت دادن جیره یا مواد تشکیل‌دهنده آن ازبین نمی‌روند. باتوجه به اینکه در تولید خوراک، دمای بکار گرفته شده آنقدر بالا نیست که موجب نابودی مایکوتوکسین‌ها شود، بنابراین در هنگام وجود سموم Zearalenones Fumonisins با حرارت دادن نتیجه راضی‌کننده‌ای حاصل نمی‌گردد.

تابانیدن اشعه

برخی از انواع مایکوتوکسین‌ها توسط اشعه ماورا بنقش نابود می‌شوند، اما همچنین به ترکیبات سمی دیگر تبدیل می‌کردند.

استخراج توسط حلال‌ها

استخراج یک روش کارآمد مایکوتوکسین‌ها از جیره است ولی استفاده آن در تغذیه حیوانات عملی نیست.

روش‌های شیمیایی سم‌زدایی

روش شیمیایی

استفاده از آمونیاک یا ازن مایکوتوکسین‌ها را به اجرا با سمیت کمتر تبدیل می‌کند، این واکنش می‌تواند به‌منظور کسب نتایج مناسب، کامل گردد.

روش جذب توسط مایکوتوکسین بایندرها

جاذب مایکوتوکسین‌ها به داخل جیره غذایی افزوده می‌شود. آنها مایکوتوکسین‌ها را در PH پایین جذب می‌کنند (شرایط حاکم بر معده) و اجزا جذب شده را حتی در PH بالا (شرایط حاکم بر روده) درون خود نگه می‌دارند

مقدار مصرف: ۱ کیلوگرم در هر تن کنسانتره

بسته‌بندی: کیسه‌های ۲۵ کیلوگرمی

نگهداری در جای خشک و خنک

ساخت شرکت توترکس بلژیک