ملزومات و شرایط تاسیس مزرعه كروكودیل

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ تخم کروکودیل را می‌توان از کروکودیل‌های تخمگذاری که (کروکودیل‌های مولد که مخصوص تخم‌گذاری نگهداری می‌شوند) در مزارع کروکودیل نگهداری می‌شوند، تهیه کرد و در انتخاب دوم می‌توان از نوزادهای کروکودیل نیز استفاده نمود.

تخم‌ها توسط مولد جوجه می‌شوند و نوزادهای بدنیا آمده، ذخیره اولیه چرخه تولید محسوب می‌شوند. تولید سالانه ۵۰۰ تخته پوست نیازمند یک ذخیره ۶۰۰ راسی از نوزادهای کروکودیل در سال اول است (با درنظر گرفتن ۱۰درصد تلفات و ۲ درصد حیوانات ضعیف و بیمار که در نهایت ازبین می‌روند)؛ و همچنین باید کمتر از ۵ درصد تلفات در سال دوم را نیز درنظر گرفت.

نگهداری کروکودیل‌ها

نوزادها باید به استخرهای مخصوص منتقل شوند و بین ۸ تا ۱۰ ماه در آنجا بمانند. نرخ رشد و درصد زنده ماندن آنها بستگی به مدیریت صحیح غذای کافی و درجه حرارت ثابت و بدون تغییر ۳۲ درجه سانتی‌گراد دارد.

تغییر در هریک از مواردی که ذکر شد می‌تواند منجر به استرس شدید شود که درنتیجه آن مقاومت حیوان در برابر بیماری کم می‌شود و لذا درصد تلفات بالا می‌رود. وقتی که نوزادان به سن ۸ تا ۱۰ ماه رسیدند، طول آنها چیزی حدود 1 متر است و باید به استخرهای پرورشی انتقال یابند.

در این موقع از تراکم جمعیتی آنها در استخرها کم می‌شود تا حیوانات جا و فضای بیشتری برای رشد و پرورش داشته باشند. استخرهای پرورشی، مگر اینکه مزرعه در موقعیت مناسبی از زاویه نور خورشید قرار گرفته باشد نیازمند درجه حرارت مناسب برای اطمینان از نرخ رشد مطلوب حیوانات در طول سال می‌باشد. هزینه‌های تامین گرما در سال دوم در این مدل نمایش داده خواهد شد.

طراحی استخرها و محیط گرمایی

منبع تامین گرما می‌تواند از زغال، گازوئیل، برق، نیروی خورشیدی و...باشد. هزینه‌های نصب و راه‌اندازی نیروی خورشیدی بالاست و دستگاه‌های آن نیز آزمایش نشده هستند. هزینه‌های نصب و ایجاد گرمای زغال‌سوز به مراتب پایین‌تر است و در بسیاری از مزارع کروکودیل با موفقیت استفاده می‌شود.

هزینه‌های اداره و نگهداری مزرعه به هرحال بالاست، بخصوص اگر مکان مزرعه دور از امکانات حمل و نقلی باشد. آبی که در این مدل استفاده می‌شود، در یک دیگ زغال اگر مکان مزرعه دور از امکانات حمل و نقلی باشد.

آبی که در این مدل استفاده می‌شود، در یک دیگ زغال‌سوز که سوخت آن بطور خودکار پر می‌شود، گرم می‌گردد و ازطریق لوله‌های فولادی گالوانیزه به داخل استخرهای سرپوشیده سرازیر شده و آب استخر را با تبادل حرارت گرم می‌کند.

طراحی استخرها باید در همه نقاط مزرعه بصورت استاندارد، یکدست و یک شکل باشد. آغل‌های بتنی با مساحت تقریبی ۹ مترمربع که هرکدام ۵۰ توله را نگهداری می‌کنند نسبت به آغل‌های بزرگ‌تر که ۲۰۰ تا ۳۰۰ توله را با همان تراکم نگهداری می‌کنند، ترجیح داده می‌شود.

نگهداری حیوانات و همچنین تنظیم حرارت، نظارت بر بهداشت و نیز بیماری‌ها در آغل‌های کوچک‌تر ساده‌تر و مراقبت و رسیدگی به آنها آسان‌تر است. اگر آغل‌ها سرپوشیده نباشند، باید درهنگام شب آنرا با صفحه‌های پلاستیکی پوشاند.

برای جلوگیری از گرمای بیش ازحد در طول روز می‌توان از ایجاد سایه‌های مصنوعی بهره برد. به هر شکل، تامین شرایط مناسب نیازمند نگهداری مناسب مانند استخرهای سرپوشیده است مراحل ساخت این آغل‌ها را می‌توان بمنظور تامین شرایط تراکمی و تعداد اولین ورودی توله‌ها، طبقه‌بندی کرد.

هرچند که در اختیار داشتن پول نقد می‌تواند ساخت آغل‌ها را با سرعت به اتمام برساند، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که فعالیت‌های ساختمانی و ایجاد سرو صدای ناشی از ساخت وساز می‌تواند منجر به استرس شدید در میان کروکودیل‌ها شود.

بیشتر بدانیم:
پرورش کروکودیل
رفتار شناسی تمساح و کروکودیل
پرورش کروکودیل در مزرعه نوپک قشم

نمونه‌ای از مراحل ساخت و طبقه‌بندی آغل‌ها

مرحله اول:

۶ آغل مخصوص نوزادان، هرکدام در اندازه 3 متر در ۳ متر برای غذادهی همزمان به ۶۰۰ توله (با تراکم یک مترمربع به ازای هر ۱۱ توله)

مرحله دوم:

۲ آغل مخصوص توله‌های یک ساله هر کدام در اندازه ۱۰ متر در ۵ متر برای جا دادن ۵۲۸ توله یک ساله که باید در همان سال اول ساخته شود (با تراکم یک مترمربع به ازای هر ۵ توله).

مرحله سوم:

۱۰ آغل ۵۰ مترمربعی، مخصوص پرورش ۵۰۰ توله دو ساله که در سال دوم باید ساخته شود (با تراکم یک مترمربع به ازای هر یک کروکودیل).

بنابراین، حیوان در یک دوره ۲۴ تا ۳۰ ماهه ۵۰ تا ۶۰ کیلوگرم غذا مصرف می‌کند. ضایعات به شکل چشمگیری می‌تواند درصد تبدیل غذا را افزایش دهد و لذا میزان مصرف غذای حیوان باید مرتب کنترل و تنظیم شود.

با منظور کردن ضایعات، با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود که برای رساندن هر کروکودیل به شرایط ذبح، بطور متوسط ۷۰ کیلوگرم غذا لازم است؛ که بطورکلی میزان مصرف غذا در سال اول ۱۱ تن و در سال‌های بعدی هر سال ۳۲ تن خواهد بود.

اگر گوشت کروکودیل‌های مزرعه شما به معرض فروش گذاشته نمی‌شود، لاشه و ضایعات کروکودیل‌های ذبح شده نیز می‌تواند بعنوان غذا برای دیگر کروکودیل‌ها استفاده شود. با احتساب ۴ کیلوگرم ضایعات به‌ازای هر لاشه، ۵۰۰ راس کروکودیل فرضی مدل ما می‌تواند تامین‌کننده ۲ تن گوشت برای حیوانات مزرعه باشد؛ و البته ۳۰ تن غذای باقی‌مانده از منابع دیگر (گوشت، ماهی و غذاهای فشردهی صنعتی) تامین خواهد شد.

غذاهای بسته بندی شده در قطعات کوچک بسیار مناسب و مطلوب است و گران‌تر تمام می‌شود اما برای تبدیل غذا در بدن حیوان مفید و کنترل سلامتی آن آسان‌تر خواهد بود. غالب مزارع صنعتی گوشت را از منابع متنوع و با قیمت‌های مختلف تهیه می‌کنند.

همچنین لازم است که گوشت و ماهی درون یخچال نگهداری شود؛ لذا در اختیار داشتن حداقل دو یخچال فریزر با فضای ۱۳۰۱ مترمکعب (۴۰ فوت مکعب) ضروری است. توجه داشته باشید که در این مدل هزینه‌های حمل و نقل و نیروی کارگر برای منابع غذایی محاسبه نشده است.

ملزومات و نیازهای آب و تاسیسات آن برای یک مزرعه با تولید ۵۰۰ کروکودیل در هر سال، بر اساس ۶۵۴ مترمربع فضا برای آغل‌ها، از قرار زیر است:

سطح آب در استخرهای نوزادان در شش روز هفته در حدود ۱۰ سانتی‌متر است و غذادهی به آنها باید در محیط خشک انجام شود. سپس باید آب استخرها کاملا تخلیه و تمیز شده و به عمق ۳۰ سانتی‌متر از آب پر شود.

هر استخر تقریبا به ۱۱۵ مترمکعب آب نیاز دارد. در استخرهای پرورش، بسته به موجودی منابع غذایی، غذادهی به کروکودیل‌های جوان باید حتی‌المکان هر روز یا حداقل ۳ روز در هفته انجام گیرد.

توجه داشته باشید که شرایط و روش غذادهی به حیوانات همیشه باید یکسان باشد. اگر عمق آب همان ۳۰ سانتی‌متر است، استخرهای پرورش هرکدام 3/8 مترمکعب آب نیاز دارند. حتما توجه داشته باشید که آب استخرها، بخصوص برای نوزادان باید کاملا تمیز باشد (بعنوان مثال آب طبیعی چاه یا آب تصفیه شده).

ذبح، پوست کردن، نمک سود کردن پوست کروکودیل و عرضه به بازار

کروکودیل‌ها در سن ۲۴ تا ۳۰ ماهگی با شلیک گلوله در جمجمه یا از طریق بریدن سر آنها از پشت ذبح می‌شوند. پس از ذبح، پوست حیوان بلافاصله شستشو می‌شود و از امتداد خط کشی‌هایی که مطابق با استاندارد بین‌المللی تعیین گردیده از بدن جدا می‌شود.

عملیات پوست کندن کروکودیل کاری تخصصی و حرفه‌ای است و به تعداد نسبتا زیادی کارگر نیازمند است. هر تخته پوست با مقداری نمک تمیز، نمک سود می‌شود که مقدار نمک برابر با حداقل دوبرابر وزن خود پوست است.

پوست‌ها سپس قبل از پروسه‌های انتقال، درجه‌بندی اندازه‌گیری، علامت‌گذاری و فروش در محیطی خنک انبار می‌شوند. هزینه‌هایی که شما در این مرحله از کار متقبل خواهید شد، عبارتند از:

هزینه‌های علامت‌گذاری پوست، حق‌العمل بازاریابی، حمل و نقل، بیمه و مخارج نیروی کارگر که جمعا بالغ بر ۲۰ تا ۲۵ درصد خواهد شد.

نمودار اجمالی واحد پرورش و تولید کروکودیل

گردش کاری فرض احتمالات نیازهای اصلی
۶۰۰ نوزاد کروکودیل تلفات ۱۰%
حیوانات ضعیف و بیمار ۲%
6 استخر گرم مخصوص نوزادان
اتاق تدارکات تغذیه
یخچال 13/1 مترمکعبی
    تا ماه آگوست سال اول
    ۱۲ استخر گرم مخصوص
توله‌های یک ساله
۵۲۸ توله‌ی یک ساله تلفات ۵% 500 استخر گرم مخصوص پرورش
دومین یخچال فریزر
ذبح ۵۰۰ توله در ۲۴ تا ۳۰ ماهگی   مواد شیمیایی، اتاق پوست‌کنی
چاقوهای مخصوص پوست‌کنی و...
۵۰۰ تخته پوست عرض متوسط پوست شکم
که نمک سود شده: ۲۷ سانتی‌متر
نمک تمیز
    اتاق نمک سود و خشک کردن
انبار کردن هوای ۴ درجه سانتی‌گراد اتاق سرما
    دیگر نیازهای ضروری
    مخزن آب ۵۰ مترمکعبی
    یک وانت بار با ظرفیت 1 تن
    دیگ ۱۵۰۰ لیتری
    سوخت‌رسان خودکار