سیر تکامل آزمایش اینترفرون گاما

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ از سال ۱۹۷۰ دانشمندان استرالیائی به‌علت عدم موفقیت قابل انتظار در برنامه ریشه‌کنی سل گاوی بطور پیگیر در جهت راهیابی به روش جدید تشخیص سل گاوی فعالیت داشتند تا اینکه در سال‌های ۱۹۸۸، ۱۹۸۹و ۱۹۹۰ روش جدید آزمایش گاما انترفرون بطور موفقیت‌آمیزی بر روی حدود ۱۲۰۰۰ راس گاو آزمایش گردید.

این فعالیت‌ها از زمانی شروع شد که گروه (BTEC (The national brucellosis and tuberculosis eradication campain استرالیا با موسسه مطاله توسعه و پیشبرد بهداشت گوشت و مواد غذائی استرالیا به‌هم پیوسته و گروه Csiro را برای ارائه روش و تستی بهتر برای تشخیص سل گاوی تشکیل دادند.

دکتر Paul Wood رهبر گروه Csiro با همکاری دانشمندان برجسته استرالیا پس از چندین سال توانستند ازطریق موسسه CSL (Comonwealth serum laboratory) کیت‌های گامانترفرون را تولید و با موفقیت برای تشخیص سل گاوی بکار برند.

دکتر Paul Wood و همکارانش بر آن شدند که نگاهی دققق‌تر به ایمنی با واسطه سلولی (CMI) بیافکند و مشخص نمایند در مورد گاوی که در معرض مایکوباکتریوم بوویس قرار می‌گیرد چه اتفاقی می‌افتند.

برای مشخص نمودن آنتی‌ژن‌ها اعضای گروه دقت خود را متمرکز بر پروتئین 70 MPB که قبلاً توسط دانشمندان ژاپنی و اروپائی بعنوان پروتئین ویژه مایکوباکتریوم بوویس اعلام شده بود، نمودند.

از آنجا که آنتی‌بادی‌های حیواناتی که آلوده به سل نیستند نیز با پروتئین 70MPB واکنش متقاطع نشان می‌دادند برای تجزیه و تحلیل دقیق این مسئله گروه CSRI0 توانستند بوسیله آنتی‌بادی‌های مونوکلونال اپی‌توپ‌های ویژه سل گاوی را مشخص نمایند در این ارتباط آنها موفق شدند سه اپی‌توپ که با گونه‌های مشخص آنتی‌بادی‌های مایکوباکتریوم بوویس واکنش نشان می‌دادند مشخص نمایند.

بیشتر بدانیم:
روش های آزمایشگاهی تشخیص لپتوسپیروز

نقش بسیاری از انواع T- cell هنوز مشخص نیست اما حداقل دو نوع آنها بطور مشخص نقش فعال نمودن سلول‌های دیگر ایمنی و ماکروفاژها را علیه مهاجم (عامل پاتوژن) به‌عهده دارند ماکروفاژها در CMI فعالیت دارند و یک سری از هورمون‌های پپتیدی که از T- Cellها آزاد می‌شوند و نقش فعال‌کننده ماکروفاژها را به عهده دارند.

این هورمون‌ها شامل اینترلوکین‌ها و انترفرون‌ها می‌شوند که نقش پیامبر را دارند. انترفرون‌ها اولین بار به‌عنوان واکنش سلولی ضدویروسی مورد شناسائی قرار گرفتند.

اخیراً دانشمندان سه دسته انترفرون را مشخص نمودند انترفرون (۱۳ گونه) انترفرون (۴ گونه) انترفرون (۱ گونه) دانشمندان استرالیائی گاما انترفرون را که در هنگام ایمنی به‌واسطه سلولی به یکباره سطح آن در خون افزایش می‌یابد را مورد تحقیق قرار دادند و نشان دادند که اگر خون گاوی را با PPD  فعال و تحریک نمایند گلبول‌های سفید خونی درصورت آلوده بودن گاوی که نمونه خون از آن اخذ شده به باکتری مایکوباکتریوم بوویس مقادیری گاما انترفرون ترشح می‌نماید که درصورت اخذ پلاسمای خون و مجاورت آن با آنزیم مونوکلونال آنتی‌بادی در سیستم آزمایش EIA (Enzyme Immunoassay)  واکنش رنگی ایجاد می‌کند.

این واکنش توسط دستگاه کامپیوتر مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد.

آنزیم مونوکلونال آنتی‌بادی در سیستم آزمایش EIA (Enzyme Immunoassay)  واکنش رنگی ایجاد می‌کند