فیبر، برای شرایط بهتر زندگی طیور

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ وجود فیبرهای حل نشدنی در آب، مانند پوسته جو دو سر (Oat)، در جیره، ضروری هستند. فراهم کردن مقدار مناسبی از فیبر، سبب رشد خوب پرهای پوششی، شادابی بیشتر، سلامتی دستگاه گوارش، هضم خوب خوراک، و بهبود کیفیت فضله مرغ می‌شود.

شرایط زندگی مرغ‌ها با خوردن فیبر بهتر می‌شود، احساس سیری بیشتر می‌کنند، درنتیجه آرام‌تر می‌شوند و نیازی به نوک زدن، و کندن پر و گوشت دیگر مرغ‌ها ندارند.

فیبر همچنین اندازه سنگدان را بزرگ‌تر می‌سازد که سبب هضم بهتر خوراک می‌شود.

رقیق کردن خوراک با فیبر به حفظ توازن خوب انرژی در مرغ‌های مسن‌تر کمک می‌کند و از بیماری کبد چرب آنها جلوگیری می‌نماید.

مرغ‌های تخمگذار در دوره تخمگذاری، نیاز ویژه‌ای به این‌گونه فیبرها دارند و می‌باید یا در خوراک، یا در محیط پیرامون خود به فیبر دسترسی پیدا کنند، وگرنه از پرهای دیگر مرغ‌ها به عنوان منبع فیبر استفاده می‌کنند.

بهتر است وجود پر مرغ‌ها در کف سالن را زیرنظر داشته باشید، و اگر در کف سالن پر نمی‌یابید، سنگدان برخی از مرغ‌ها را برای یافتن پر، بررسی کنید.

این‌کار، مانند یک ابزار ارزشمند، برای شناسایی علت کنده شدن پر مرغ‌ها در گله به‌شمار می‌رود.

بیشتر بدانیم:
فیبر غذایی در خوراک طیور

فیبر هضم نشدنی

همه بخش‌هایی از خوراک گیاهی هستند که از دستگاه گوارش هضم نشده می‌گذرند، اما وجود آنها در جیره، آسایش مرغ‌ها را فراهم و عملکرد آنها را بهبود می‌بخشد. بیشتر فیبر جو، هضم نشدنی در آب است.

فیبرهای هضم شدنی، از منابع تأمین انرژی در خوراک مرغ‌ها به‌شمار می‌روند، اما می‌توانند هضم موادی مانند پروتئین، نشاسته و چربی را کاهش دهند.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید:
استراتژی های تغذیه ای برای مرغ های تخمگذار تا یکصدمین هفته عمر