آزمایش عصاره های مخمر به جای آنتی بیوتیک در مرغداری ها

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گری هاف، محقق مرکز تحقیقات کشاورزی آمریکا در آرکانزاس و همکارانش به بررسی تاثیرات عصاره مخمر غذایی به‌جای آنتی‌بیوتیک در چند محل پرورش بوقلمون پرداختند. استفاده از روش‌های پیشگیرانه و غیر نیازمند به دارو برای تولید ارگانیک طیور بسیار موردتوجه قرار گرفته است.

پژوهش‌های اولیه پیشنهاد می‌کنند عصاره مخمر غذایی می‌تواند جایگزین آنتی‌بیوتیک‌ها برای کاهش عوامل بیماری‌زا در تولید بوقلمون گردد. اما برای اثبات اثربخشی آنها به پژوهش دامنه‌دارتری نیاز است.

البته کار در حوزه پرورش بوقلمون بسیار هزینه‌بر است، چون آنها از دیگر پرندگان زیادتر می‌خورند.

بیشتر بدانیم:
راه‌کارهای حذف آنتی‌بیوتیک‌ها در مرغداری
رهیافتی بر مصرف داروهای ضدالتهاب در بیماری های عفونی
روغن آویشن جایگزین مناسب آنتی‌بیوتیک

بنابراین محققان به آزمایش این عصاره در بلدرچین ژاپنی پرداختند و قدرت آن را مقابل سالمونلا و کامپیلوباکترسنجیدند، بلدرچین درواقع الگویی برای ارزیابی این روش طبیعی بود که برای تولید مرغ و بوقلمون نیز مفید واقع خواهد شد.

عصاره‌های مخمر، توانایی دستگاه ایمنی برای هلاک کردن باکتری‌ها را افزایش دارند. البته یک اشکال وجود داشت. وزن بدن تعدادی از پرنده‌ها در عین توانایی کشتن باکتری‌ها کاهش یافت. احتمالا چون انرژی که معمولاً صرف رشد می‌شود به توانمندسازی دستگاه ایمنی اختصاص یافت.

اکنون محققان درصدد ایجاد تعادل حفظ رشد و توانایی دستگاه ایمنی پرندگان هستند.

منبع: Science daily