رهیافتی بر مصرف داروهای ضدالتهاب در بیماری های عفونی

به گزارش «سرویس آموزشی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ مصرف داروهای ضد التهاب استروئیدی ازجمله دگزامتازون می‌تواند اثرات منفی در کنترل عفونت‌ها به‌خصوص عفونت‌های ویروسی داشته باشد.

مصرف داروهای گیاهی که خواص ضدالتهابی و گاهی ایمنومودولاتوری دارند می‌توانند در درمان بیماری‌های عفونی مفید باشند.

مقدمه

باتوجه به فراوانی نسخ داروهای ضدمیکروب و ضدالتهاب در درمان عفونت‌های مختلف و احتمال تداخلات دارویی در کنترل بیماری‌های عفونی، افزایش دانسته‌های علمی درخصوص مصرف همزمان یا بافاصله داروهای ضدالتهاب و آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند در موفقیت بیشتر در درمان این نوع بیماری‌ها مفید باشد.

در بسیاری از موارد، بیماری‌های عفونی همراه با التهاب و درد هستند که در موارد زیادی پزشکان و دامپزشکان مبادرت به تجویز داروهای ضد التهاب به‌خصوص کورتون‌ها با داروهای کنترل‌کننده عفونت‌ها ازقبیل ضدمیکروب‌ها و ضدویروس‌ها می‌کنند.

از آنجایی‌که داروهای ضد التهاب به‌ویژه کورتیکوستروئیدها می‌توانند ایمنی بیمار را تضعیف کنند، مصرف این دو گروه از داروها ممکن است اثربخشی داروهای ضدمیکروب به‌خصوص آنتی‌بیوتیک‌های باکتریواستاتیک را کاهش دهد و پروسه درمان را طولانی کند.

بنابراین، در این مقاله به برخی از نکات مهم کلینیکی در مصرف همزمان داروهای ضد التهاب با آنتی‌بیوتیک‌ها و مزایا و معایب آنها پرداخته خواهد شد.

بیشتر بدانیم:
معرفی 10 گیاه دارویی برای تسکین درد در سگ
ویروس‌ها، و باکتری‌های بیماری‌زا چگونه پخش می‌شوند؟

مصرف همزمان داروهای ضدالتهاب با آنتی‌بیوتیک‌ها

سپسیس (Sepsis) با عفونت شدید با مرگ ومیر بالایی همراه است و بیش از ۵۰ درصد تلفات در شوک سپتیک وجود دارد.

در ادامه فرایند عفونت ایمنی بدن بیمار تضعیف می‌شود. از طرفی، اسانس‌های گیاهی با داشتن ترکیباتی مثل ترپن دارای ویژگی‌هایی متعدد فارماکولوژیک ازقبیل ضدمیکروبی، ضد التهابی و ایمنومودولاتوری هستند که می‌توانند در درمان عفونت‌های باکتریایی و ویروسی مفید واقع شوند.

بهبود ایمنی در شرایط سپتیک می‌تواند فرایند درمان را با موفقیت همراه کند. استفاده از ایمنو مودولاتورها ازجمله پروتئین سی فعال شده و انسولین می‌تواند مؤثر باشند.

ماکرولیدها علاوه بر اثر ضدمیکروبی دارای خاصیت ایمنو مودولاتوری هم هستند. بنابراین، در درمان سپسیس می‌توانند مؤثر باشند.

سپسیس اثربخشی کورتیکوستروییدهای بدن را کاهش می‌دهد. کورتیکوستروئیدهای اگزوژن بیش از ۱۰ سال در درمان سپسیس استفاده می‌شوند.

در مطالعه‌ای بر روی بیماران انسانی در سال ۲۰۱۵ به اثربخشی و عوارض کورتیکوستروییدها در درمان عفونت شدید پرداخته شد.

محققان مشاهده کردند که مصرف کورتون در عفونت، میزان مرگ ومیر را کاهش می‌دهد اگرچه هایپرگلیسمی و هایپرناترمی می‌تواند مشکلاتی را برای بیماران به‌دنبال داشته باشد.

دوز پایین کورتون‌ها در کاهش مرگ ومیر ناشی از سپسیس مؤثرند، در حالی که Volbeda و همکاران (۲۰۱۰) در یک بررسی متا آنالیز بیان کردند که مصرف کورتیکوستروییدها در هر دوزی در سپسیس مؤثر نیست.

پلاکت‌ها نقش مهمی در مسیرهای التهابی در سپسیس بر عهده دارند، داروهای ضدپلاکتی از جمله آسپیرین می‌توانند در پیشگیری از سپسیس مؤثر باشند.

جمع‌بندی

باوجود مزایای بسیار زیاد مصرف داروهای ضدالتهاب در بیماری‌های عفونی، مصرف داروهای ضد التهابی که خواص ایمنوسوپراسیو دارند، می‌توانند درمان را مختل کنند.

بنابراین، استفاده از داروهای ضدالتهاب به‌خصوص کورتیکوستروئیدها ممکن است اثرات منفی در روند درمار بیماری‌های عفونی داشته باشند.

منبع: نوزدهمین کنگره دامپزشکی ایران