سگ گله استرالیایی

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ گله استرالیایی (Australian Cattle Dog) حیوانی هوشیار، کنجکاو و دوست‌داشتنی است. سگی جمع‌وجور اما عضلانی است که به‌نام Queensland Heeler (تندپای کوئینزلند) نیز شناخته می‌شود.

سرچشمه این سگ به سگ‌های معروف وحشی استرالیایی به‌نام «دینگو» برمی‌گردد.

مشخصات ظاهری سگ گله استرالیایی

خلق و خوی سگ گله استرالیایی

سگ‌های گله استرالیایی بسیار سازگار بوده ومعمولاً آنقدر باهوش هستند تا از صاحب خود پیشی بگیرند. 

این نژاد انگیزه کار بسیار زیادی داشته و در شکار، تعقیب و گریز و البته جابجایی دام، بسیار عالی عمل می‌کند.

انرژی بی‌حد و مرز سگ گله استرالیایی و راه رفتن‌های طولانی مدتشان، آنها را به همراه‌های خوبی برای دویدن تبدیل می‌کند.

سگ‌های گله استرالیایی کاملاً وفادار و قابل اعتماد هستند، به هوش فراوان شهرت دارند و همیشه نسبت به غریبه‌ها هوشیار و محتاط هستند.

اگر به اندازه کافی فعالیت نداشته باشد و به چالش کشیده نشود، خیلی زود خسته شده و شیطنت می‌کند.

به صاحبان این نژاد توصیه می‌شود تا سگ خود را در کار یا ورزش با خود همراه کنند تا بتوانند سلامت روحی و جسمی اورا فراهم نمایند.

خلق و خوی سگ گله استرالیایی

مشخصات ظاهری سگ گله استرالیایی

سگ گله استرالیایی حیوانی عضلانی، باقدرت و چابک است. آنها با پوشش سفید به‌دنیا آمده و پس از بلوغ به رنگ‌های خاکستری، آبی یا قرمز درمی‌آیند. پوشش آنها هم با خال‌های مجزا دیده می‌شود هم با بافتی ریز.

وزن و اندازه

قد: نرها بین 45-50 سانتی‌متر – ماده‌ها بین 43-48

وزن: بین 15 تا 22 کیلوگرم

سگ گله استرالیایی قرمز

نگهداری سگ گله استرالیایی

از غذاهای باکیفیت بالا برای سگ خود استفاده کرده و می‌توانید برای بهترین انتخاب با دامپزشک خود مشورت کنید. رژیم غذایی باید متناسب با سن سگ (توله، بالغ و مسن) تهیه شود.

سگ‌های گله استرالیایی بسیار ورزیده و فعال هستند بنابراین باید مراقب باشید که از تغذیه مناسب برای آنها استفاده کنید. تا همه‌ی نیازهای آنها را برآورده کند.

نگهداری سگ گله استرالیایی

تاریخچه

سگ‌های گله استرالیایی سهم بسزایی در صنعت پرورش گاو گوشتی این کشور داشته و کمک‌های زیادی به این صنعت نموده‌اند همچنین عضو مهمی در اقتصاد استرالیا می‌باشند.

در اوایل دهه 1800، زمانی که مهاجران انگلیسی_استرالیایی از سواحل به سمت علفزارهای وسیع داخلی کوچ کردند، حرفه اصلی‌شان دامداری بود و نیاز فراوانی به داشتن سگ‌های گله خوب داشتند.

پس از اینکه چندین نژاد مختلف را به این منطقه آورده و تست کردند درنهایت به این نتیجه رسیدند که باید سگی را پرورش دهند تا بتواند با شرایط آب‌و هوایی استرالیا، زمین‌های ناهموار و مسافت‌های طولانی سازگار باشد.

از سگی با نژاد دینگو (Dingo) که نژادی وحشی بوده که همراه با ساکنین اولیه استرالیا به این قاره آمده است، شروع شد تا نژاد اسکاتیش هایلند کولی (Scottish Highland Collie). پرورش‌دهندگان می‌کوشیدند که نژادی سخت‌کوش و بادوام بدست آورند.

فردی به نام جورج الیوت از کوئینزلند دو نژاد دینگو و کولی را باهم آمیخت و توله‌ها را به مزرعه‌داران فروخت. که نتیجه آن به گله‌دار بزرگ استرالیایی نزدیک بود.

نتیجه بهتر زمانی بدست آمد که دو برادر جک و هری باگوست دو نژاد دالمیشن (Dalmatian) و سگ گله الیوت را باهم آمیختند.

وفاداری، محافظت و سازگاری با اسب‌ها در سگ دالمیشن که با سگ‌های سخت‌کوش کار پیوند خورد، نتیجه دلخواه را برای دامداران استرالیایی فراهم نمود و سگ‌های گله استرالیایی امروزه را به‌وجود آورد.

تاریخچه سگ گله استرالیایی

منبع: akc

ترجمه: مهسا احمدزاده