خواص دیگر فرآورده‌های زنبورعسل

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ تاکنون با فواید عسل آشنا شدیم، اما این سودمندی‌ها مختص عسل نیست، بلکه فرآورده‌های دیگری چون گرده زنبورعسل (Bee pollen)، بره موم، ژله رویال و موم عسل نیز درمان‌های طبیعی خوبی را ارائه می‌دهند.

بخش اول این نوشته:
5 فایده عسل برای سگ ها

گرده زنبورعسل (Bee pollen)

هنگام گرده‌افشانی گل‌ها، زنبورهای کارگر گرده‌ها را به کندوهای خود منتقل می‌کنند. این گرده‌ها مانند یک منبع کامل غذایی برای زنبورها می‌باشد.

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، مقدار کمی گرده در عسل باقی می‌ماند. به‌همین دلیل است که برای درمان آلرژی بسیار عالی است و سگ می‌تواند همین گرده‌ها را بصورت مستقیم مصرف کند تا از فواید آن بهره‌مند شود.

ناگفته نماند گرده‌ها به اصلاح‌کننده رادیکال‌های آزاد نیز شناخته می‌شوند. رادیکال‌های آزاد سلول‌های آسیب‌دیده‌ای هستند که محصول جانبی متابولیسم می‌باشند، اما دراثر قرار گرفتن دربرابر مواد شیمیایی، سموم دفع آفات و تشعشعات نیز به‌وجود می‌آیند.

این سلول‌های آسیب‌دیده به دنبال الکتورن‌های دیگر هستند تا دوباره خود را ترمیم کنند و باعث آسیب رسیدن به سایر سلول‌ها، پروتئین‌ها و دی‌ان‌ای‌ها خواهند شد، که منجر به سرطان، پیری زودرس و سایر بیماری‌ها می‌شود.

گرده زنبورعسل می‌تواند علیه این رادیکال‌های آزاد جنگیده و عمر طولانی‌تری را برای سگ به ارمغان آورد.

خواص گرده گل برای پرندگان و حیوانات

بره موم

زنبورهای عسل علاوه بر گرده، صمغ‌هایی را به کندو می‌آورند که تبدیل به بره موم شده و استحکام بیشتری به لانه زنبوری و کندو می‌دهد. بره موم یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است و هزاران سال است که از آن برای برطرف کردن عفونت‌ها استفاده می‌شود. همچنین دارای خواصی برای مهار کردن سرطان است.

همانن عسل، بره موم را نیز می‌توان بصورت موضعی برای بهبود زخم‌ها استفاده کرد.

ژل رویال

ژله رویال غذای لارو زنبورعسل است، همچنین می‌تواند زنبورعسل کارگر را به زنبور ملکه تبدیل کند.

ژله رویال برای تقویت سگ مفید بوده و استقامت و تحمل سگ را بالا می‌برد، حتی ممکن است به رفع افسردگی و اضطراب نیز کمک کند.

موم زنبورعسل

از موم جهت ساخت کندوها استفاده می‌شود که می‌تواند مرهم بسیار خوبی برای سگ‌ها باشد.

موم را آب کنید و آنرا با روغن‌های گیاهی (مانند کالاندولا و پلانتین) مخلوط کرده، سپس این مخلوط را برای التیام و بهبود پینه‌های آرنج یا رفع ترک و خشکی پنجه‌ها استفاده کنید.

بیشتر بدانیم:
خصوصیات زنبورعسل اروپایی و ایرانی
آلودگی 75درصد عسل‌های دنیا به آفت‌کش

هشدار! عسل تقلبی نخرید

مصرف چه میزان عسل برای سگ مجاز است؟

عسل فواید زیادی دارد اما فراموش نکنید که حاوی قند بوده و مصرف بیش‌ازحد آن می‌تواند عوارضی داشته باشد.

با پیروی از دستور زیر، میزان مصرف عسل را درخواهید یافت؛

- حداکثر 5 کیلوگرم وزن سگ: یک چهارم قاشق غذاخوری در روز

- 5 تا 10 کیلوگرم: یک دوم قاشق غذاخوری در روز

- 10 تا 20 کیلوگرم: یک قاشق غذاخوری در روز

- بیشتر از 20 کیلوگرم: حداکثر 2 قاشق غذاخوری در روز

درست مانند تغییر رژیم غذایی سگ اضافه کردن عسل را نیز باید به آهستگی شروع کنید.

ابتدا یک قطره به غذایش اضافه کنید تا به بو و مزه‌اش عادت کند و کم‌کم مقدار آنرا بیشتر کرده تا به اندازه مناسب برسد.

اگر از گرده استفاده می‌کنید، خیلی آهسته‌تر باید آنرا به خوراک بیافزایید، با چند دانه اندک گرانول شروع کرده و پس از چند روز مقدار آنرا زیاد کنید، اگر حساسیتی نشان نداده و مشکلی برایش پیش نیامد می‌توانید به ازای هر 10 کیلوگرم وزن سگ، یک قاشق چای‌خوری از گرانول‌های گرده زنبورعسل استفاده کنید.

مراقب باشید حین مصرف رفتار سگ را در طی روز زیرنظر گرفته و تغییرات رفتاری و سلامتی را بادقت چک کنید تا اگر حساسیتی وجود داشت به‌موقع متوجه شوید.

انتخاب عسل مناسب برای سگ

این روزها عسل نیز مانند بسیاری از محصولات دیگر یک‌شکل و یکسان نیست. بسیاری از عسل‌هایی که در فروشگاه‌ها می‌بینید عسل واقعی نیستند، یا مزارع پرورش زنبورعسل تحت تاثیر سموم دفع آفات یا داروهای شیمیایی می‌باشند، بنابراین باید دقت کنید که محصول خوب و استانداردی را تهیه کنید.

برای اطمینان از اینکه عسل تهیه شده برای سگ مفید باشد به دنبال عسلی باشید که خصوصیات زیر را داشته باشد؛

- خالص

- خام

- تصفیه نشده

عسل تولیدشده توسط زنبورداران محلی می‌تواند بهترین گزینه باشد.

نکته: عسل خام و تصفیه نشده رنگ تیره‌ای دارد و هنگام سرد شدن، شکرک می‌زند، اگر اینطور نشد عسل فرآوری شده است و حاوی گرده و بره‌مومی که برای سگ شما مفید است نخواهد بود!

چگونه از زنبورها تشکر کنیم؟

زنبورها خواص بسیار زیادی برای محیط زیست داشته و سودهای زیادی برای ما و سگ‌هایمان دارند، اما آیا می‌دانید چطور می‌توان سپاسگزار آنها بود؟

کارشناسان می‌گویند در سال 2019 حدود 40% زنبورهای جهان ازدست رفته‌اند اما این تنها به معنای تولید عسل کمتر نیست!

75% از محصولات زراعی جهان به گرده‌افشانی نیاز دارند که این محصولات جمعیت زیادی از مردم جهان را تغذیه می‌کنند، اگر زنبورها ازبین بروند تنوع غذاها بسیار کم خواهد شد و البته حیواناتی که از آن گیاهان تغذیه می‌کنند نیز ازبین می‌روند.

تئوری‌های بسیاری درمورد مرگ زنبورها وجود دارد اما چیزی که اغلب محققان با آن موافق هستند سموم دفع آفات است، مخصوصاً نئونیکوتینویدها که در بسیاری از سموم استفاده می‌شوند. گفته می‌شود که برای انسان نیز بسیار مضر هستند اما برای زنبورها کشنده‌اند.

مصرف نئونیکوتینویدها در اتحادیه اروپا و کانادا ممنوع است. اما دیگر کشورها برای جلوگیری از مصرف آن کند عمل کرده و هنوز دستورالعمل‌های منع مصرف عملی نشده است.

با این‌حال شما می‌توانید نقش خود را برای محافظت از زنبورها ایفا کنید؛

- در حیاط و باغ خود از حشره‌کش‌ها استفاده نکنید.

- قاصدک‌ها و سایر علف‌های هرز را رها کنید (زنبورهای عسل آنها را دوست دارند).

- حیاط خود را به یک پایگاه زنبورعسل تبدیل کرده و گل‌های زیادی در آن بکارید.

اکنون درحالی‌که شما از زنبورها حمایت می‌کنید آنها نیز محصولات سالم‌تر و بیشتری را برای شما و سگ‌های محبوبتان تولید می‌کنند.

مزایای وجود گرده افشان ها

منبع: dogsnaturallymagazine

ترجمه: مهسا احمدزاده