خواص گرده گل برای پرندگان و حیوانات

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اگر در خانه پرنده‌ای خانگی (قناری، سهره، طوطی، کاسکو، مرغ مینا، مرغ عشق، عروس هلندی، ماکائو، ماکادو، طرقه، کبک، فنچ) یا حیوان گیاه‌خواری چون همستر دارید؛ ما برای شما پیشنهاد تغذیه و درمانی ویژه‌ای برای تقویت نیروی بارورسازی درجنس نر، درمان یبوست، برطرف‌کننده مشکلات کبدی در پرندگان بر اثر تغذیه نادرست، تنظیم‌کننده عمل روده پرندگان، اشتها آوری در تغذیه پرندگان بیمار، درمان سرطان حیوانات کوچک و مکملی طبیعی با بسیاری ویتامین‌های کمیاب مورد نیاز برای پرنده را آماده معرفی می‌کنیم.

در این مطلب با خاصیت گرده گل زنبورعسل در درمان بیماری‌ها و نحوه پیشگیری آن در پرندگان و حیوانات گیاه‌خوار آشنا خواهید شد.

گرده گل زنبورعسل و رابطه آن با دیگر حیوانات

چندی پیش نکته جالبی در بیشتر مستندهای حیات‌وحش توجه را به خود مشغول کرد که چرا پرندگان و گونه‌های گیاه‌خوار حیوانات از گل‌ها تغذیه می‌کنند؟ حال با مطالعه و پرسش به این نتیجه رسیدیم که گرده گل برای پرندگان و سایر حیوانات مفید است که با خوردنش سیستم بدنی خود را تقویت می‌کنند و عناصرمورد نیاز و نایاب بدنشان از این راه بدست می‌آورند و حتی در مواقع بیماری بجای دارو از آن تغذیه می‌کنند. اما بررسی و تحقیقات به اینجا ختم نشد، تیم تحقیقاتی۶۰۱۹ تصمیم گرفت تا گرده گل را توسط پرندگان خانگی که در اختیار دارد، تست کند و به نتیجه‌ای بسیار عالی و شگرف رسید.

گرده گل معجزه‌گر است و به اندازه‌ای در شادابی و سلامت پرندگان و حیوانات نقش دارد که در تصور نمی‌گنجد. حال خرسندیم که پس از آزمایش و تست گرده گل، این آموزش را در اختیار شما هموطنان می‌گذاریم.

خواص درمانی گرده گل زنبورعسل

پروتئین خام ۶/۲۱ ، ۸۷/۲۹ ، ۰۲/۷ عصاره اتری ۹۶/۴ ، ۴۴/۱۴ ، ۹۴/۰
قندهای احیاکننده ۷۱/۲۵ ۲۱/۴۱ – ۲۸/۱۸ قندهای غیراحیاکننده ۷۱/۲ ، ۹- ۰
نشاسته ۵۵/۲ ، ۶۱/۱۰- ۰ خاکستر ۷۰/۲ ، ۳۶/۶ ، ۹۱/۰
آب ۱۶/۱۱ ، ۲۳/۱۶ موادغیرمشخص ۵۵/۲۸ ، ۷۸/۳۵ ، ۶۵/۲۶

مهمترین قندهای گرده گل، سوکروز، فروکتوز، گالاکتوز، مانوز، گزیلوز و نشاسته هستند.

میزان متوسط پروتئین گرده گل در حدود ۲۲درصد بوده و بین ۷ تا ۴۰درصد متغییر می‌باشد. بیش از ۱۹ اسید آمینه مفید در گرده گل وجود داشته که بیشتر از ۵۰درصد کل گرده پروتئین و ۱۳درصد وزن خشک آن را تشکیل می‌دهد. تمامی اسیدهای آمینه ضروری موردنیاز حیوانات در ترکیب پروتئین دانه گرده گل وجود دارند.

ترکیب درصد
آرژنین ۷/۴۴ ایزولوسین ۷/۴
هیستیدین ۵/۱ لوسین ۶/۵
لیزین ۷/۵ متیونین ۷/۱
فنیل‌آلانین ۵/۳ ترئونین ۶/۴
تریپتوفان ۶/۱ والین ۶۶
اسیدگلوتامیک ۹/۱    

جدول فوق ویتامین‌ها و موادی هستند که برای رشد طبیعی موجود زنده ضروری می‌باشند، که در صورت فقدان آنها در رژیم غذایی، حیوانات و پرندگان دچار بیماری‌های مختلفی می‌شوند. به‌طورکلی ویتامین‌های بسیاری در دانه گرده گل شناسایی شده است.  

ویتامین‌های نهفته در دانه گرده گل عبارتند از: پرو ویتامین A ، ویتامین‌های گروه B ، ویتامین C ، ویتامین E

گرده گل از نظر موادمعدنی نیز غنی بوده و دارای ۹۹ تا ۸/۳ درصد مواد معدنی می‌باشد. همچنین ۱۳ نوع ماده معدنی مختلف که برای رژیم غذایی پرندگان و حیوانات نیز ضروری است، در گرده گل وجود دارند که در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

متداول‌ترین عناصر موجود در دانه‌های گرده به ترتیب پتاسیم، فسفر، کلسیم، منیزیم، آهن، مس، منگنز می‌باشد.

نام ترکیب مقدار نام ترکیب مقدار
سدیم ۶۹/۱۸ – ۸۳/۵ منگنز ۹۶/۷ – ۵۳/۳
آلومینیم ۸۲/۳ – ۱۹/۰ سلنیم ۵۳/۱۴ – ۴۸/۱
فسفر ۹۳/۳۹ – ۷۶/۲۲ کلسیم ۶۸/۳ – ۴۸/۳
منیزیم ۵۱/۱ – ۲۰/۰ آهن ۷۸/۳- ۱۱/۰
مس ۷/۹ – ۰۶/۰    

آنزیم‌های مفید موجود در گرده گل

دانه‌های گرده ازلحاظ میزان آنزیم‌ها بسیار غنی است. برخی از آنزیم‌های موجود در دانه گرده عبارتند از:

 آمیلاز، کوزیماز، دیسفراز، هیدرولاز، لاکتیک دهیدروژناز، اکسیدوردوکتاز، فسفاتاز، ساکاراز

وجود هورمون‌های تحریک‌کننده جنسی در گرده گل ثابت شده است و به‌عنوان یک تقویت‌کننده عمومی برای درمان مشکلات تحریک نیروی جنس نر پرندگان وحیوانات مفید می‌باشد.

گرده گل دارای آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند پنی‌سیلین بوده که قادر به جلوگیری از رشد برخی میکرو‌ارگانیسم‌ها است. از این خاصیت می‌توان در بهبود مشکلات تنفسی، عفونی وگوارشی پرندگان و حیوانات بهره برد و نتیجه بهتری نسبت به داروهای صنعتی کسب کرد.

بیشتر بدانیم:
فواید و دلایل مصرف سفیده تخم‌مرغ برای پرندگان
راه‌های تشخیص پرنده بیمار
بهترین قفس برای پرنده‌های خانگی

تاثیرات مثبت گرده گل

• به‌عنوان محرکی وسیع‌الطیف در بهبود وضعیت عمومی بدن حیوانات توصیه شده است.

• درمان ناتوانی‌های بارورسازی در گونه‌های نر، به‌دلیل وجود ویتامین‌های مختلف، بویژه ویتامین E موجود در گرده گل.

• تنظیم‌کننده عملکرد روده (گرده گل فعالیت روده را عادی نموده و تنظیم‌کننده قابل توجهی برای مشکلات و عوارض روده‌ای در حیوانات می‌باشد. گرده‌هایی که توسط زنبورداران جمع‌آوری شده است نوعی ماده غذایی عالی برای روده محسوب می‌گردد. در اغلب مقالات تحقیقاتی از گرده گل به اسم «پلیس روده» نیز یاد شده است.

• تنظیم و کاهش فشار خون در حیوانات

• جلوگیری از پیری زودرس و پرریزان خارج از فصل و همچنین تسریع  در بهبود آن.

• درمان ورم روده و معده در پرندگان و حیوانات

• درمان بیماری‌های ترس و استرس‌زا به‌ویژه تداخل عصبی در شرایط ویژه.

• درمان سندرم افسردگی که در پرندگان نر و حیوانات نر در زمان جفت‌یابی ناموفق بسیار پیش می‌آید و پرنده دچار تداخل جنسیتی می‌گردد.

• تنظیم فعالیت متابولیسمی در بدن حیوانات (گرده گل اختلالات ناشی در کارایی اعمال بدن را تنظیم کرده و متابولیسم‌های و تداخلات ناقص را متعادل می‌سازد.)

• مؤثر در براق بودن و شفاف کردن رنگ حیوانات، مانند درمان خشکی و شکننده شدن پرها که یکی از بیشترین مشکلات در گروه پرندگان می‎باشد.

• گرده گل برای درمان یبوست پرندگان و حیوانات بسیار موثر و مفید است. این ماده با تخمیرهای روده‌ای و کولیت‌ها مبارزه می‌کند. در درمان کولی‌باسیلوز و باکتری‌های روده‌ای بسیار موثر می‌باشد.

• گرده گل به پرندگانی که دوران تولکی یا نقاهت پس از بیماری را می‌گذرانند و یا به جوجه‌های تازه متولد شده و در حال پرگیری و همچنین پرندگان و حیوانات ضعیف، نیرو می‌بخشد. به پرندگان و حیواناتی که دچار بی‌اشتهایی هستند و در خوردن خوراک با مشکل مواجه‌اند این امکان را می‌دهد تا اشتهای خود را بازیابند.

• به‌طورکلی گرده گل در درمان و جایگزینی کمبودهای مواد معدنی و ویتامین‌های E و A و B و تاخیر در رشد پرندگان و حیوانات وهمچنین متعادل‌سازی سوخت‌و ساز بدنشان تاثیر بسیار زیادی دارد. مصرف آن برای گونه‌های جانوری زینتی در منزل نیز مفید است.

مقدار مصرف گرده گل برای هر پرنده

برای بار اول قناری ۴ دانه گرده گل با ظرف انگشتی داده شود و درصورت تمایل پرنده 1/4 قاشق چای‌خوری کوچک را به صورت روزانه می‌توانید برای مصرف پرنده درنظر بگیرید.

- برای طوطی‌سانان کوچک 1/4 قاشق چای‌خوری برای هر روز

- برای طوطی‌سانان بزرگ 1/2 قاشق چای‌خوری برای هر روز

- مرغ مینا طرقه 1/4 قاشق چای‌خوری ۱ بار در هفته

- فنچ و پرندگان ریزنقش مقدار 1/4 قاشق چای‌خوری برای هر روز

- همستر و گونه حیوانات گیاه‌خوار ۱ قاشق چای‌خوری

در صورتی که برای پرنده بیمار استفاده می‌شود، اگر بار اولیست که گرده گل برای پرنده مصرف می‌شود، ۳عدد گرده گل به او بدهید و پس از ۸ ساعت و بررسی پرنده می‌توانید مقدار را تا ۱۵ عدد به صورت روزانه تجدید کنید.

سایت 6019