با کارکنانتان، درباره ضعف کارآیی‌شان چگونه گفتگو می‌کنید؟

به گزارش «سرویس آموزشی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ هر کارفرمایی، یک نفر را در میان کارکنانش دارد که به اندازه‌ای که از او انتظار می‌رود کار نمی‌کند، و بقیه کارکنان نیز از کمکاری، یا ضعف کار او آگاه هستند. برخی نیز رفتار درست و مناسبی، به عنوان یک عضو تیمی که می‌باید به هدف مشخصی برسد، ندارند.

در این میان، برخی از مدیران، که وظیفه هماهنگ کردن تیم کارکنان خود را به‌عهده دارند، می‌کوشند ناکارآمدی و ضعف رفتار این یک نفر را نادیده بگیرند و آن را از دید دیگران پنهان کنند، شاید به امید این که خود او به راه درست هدایت شود. اما نتیجه این کار تنها این خواهد بود که او گمان کند که رفتاری قابل قبول دارد و هرگز خودش را اصلاح نکند.

اما شما به‌عنوان مدیر، یا صاحب مرغداری، می‌باید یا این کارمند را آموزش دهید و از او یک همکار درجه یک بسازید، یا در خروجی مرغداری را به او نشان دهید.

اکنون در زیر، روش گام به گامی را که می‌تواند در گفتگوی دشواری که با چنین کارمندی خواهید داشت به شما کمک کند:

1- گفتگوی صادقانه:

ناکارآمدی یا ضعف رفتاری این کارمند، و پیامدهای آن را، آشکار برایش بازگو کنید. این وظیفه‌ای است که دربرابر این کارمند بر عهده شما است. باید نقاط ضعف او را صادقانه به او بگویید، و بگویید که چرا می‌خواهید او را از نقاط ضعف‌اش به‌عنوان عضو تیم، آگاه کنید.

آقای Bob Grace، مشاور برجسته در زمینه رهبری تیمی در سنت لوییز آمریکا می‌گوید: با این که شما نمی‌خواهید این کارمند را تهدید به تنبیه یا اخراج کنید، اما باید با او صریح باشید، و همه نقاط ضعف او را، و انتظاری را که به عنوان عضو یک تیم بر عهده دارد، برایش توضیح بدهید. شما باید به واقعیت ها بچسبید و پیامد کارش را به او یادآوری کنید.

2- اجازه واکنش بدهید.

این کاری است که بیشتر مدیران توجهی به آن نمی‌کنند، اما یک گام اساسی در گفتگو با اینگونه کارمندان است. آقای Grace می‌گوید: «ما معمولاً به دیگران فرصتی نمی‌دهیم که در برابر انتقادی که از آنان می کنیم واکنشی از خود نشان دهند» و می افزاید: « درحالی که خود ما فرصت کافی داشته ایم که دلایل خودمان را بررسی کنیم و تصمیم بگیریم، اما شخص مقابل ما چنین فرصتی در اختیار نداشته است و در آن لحظه نمی‌تواند به‌سرعت واکنش منطقی از خود نشان دهد.»

آقای Grace پیشنهاد می‌کند که پس از بازگو کردن انتقاداتتان  لحظه‌ای سکوت کنید، آنگاه از او بپرسید که او چه فکر می‌کند، و پاسخ او به این انتقادات چیست؟

3- کوتاهی خودتان را بپذیرید.

نخستین بار که کسی به من می‌گوید که نمی‌داند یک کاری را که به عهده او گذاشته‌اند چگونه انجام دهد، نشان‌دهنده این است که لیدر تیم (خود شما) کارش را به‌خوبی انجام نداده است. آقای Grace ادامه می دهد که: «بنابراین، کوتاهی خودتان را بپذیرید، و به خودتان بگویید که این بار اشتباه من بود که به وضع او به‌خوبی نرسیده‌ام، بار دوم اگر تکرار شود، اشتباه من و او خواهد بود، زیرا خود او هم در این که انجام کاری را نمی‌داند و به من نگفته است در این میان مسؤولیت دارد.

اما بار سوم، مسئولیت، تنها متوجه خود کارمند خواهد بود و اگر شما این روش را داشته باشید نیازی به اخراج کارمند /کارگر نخواهید داشت، زیرا خود او خودش را اخراج خواهد کرد.»

بیشتر بدانیم:
راه‌هایی برای بهبود ارتباط در مرغداری‌ها
15 نکته اساسی برای دستیابی به توان تولید در مرغداری‌های مدرن
مدیریت دارویی و تغذیه ای در صنعت مرغداری

4- به روشنی برای کارمند /کارگر توضیح بدهید که نتیجه این که کارآیی و رفتار تیمی بهتری داشته باشد، چه دستاوردی برای او خواهد داشت، و چگونه فاصله میان او و همکارانش را پر خواهد ساخت.

آقای Grace می‌افزاید: به این کارمند/کارگر باید بگویید که شما، به‌عنوان رئیس مرغداری انتظار دارید که عملکرد او چگونه باشد.

5- برنامه‌ای که به عملکرد بهتر تیمی که شما لیدر آن هستید می‌انجامد را تهیه کنید. این برنامه باید دربرگیرنده هدف، و زمانبندی برای دستیابی به هدف باشد.

6- اعتماد خود را به این که می‌شود تغییر ایجاد کرد ابراز کنید.

نقش شما به عنوان لیدر تیم این است که مطمئن شوید تیم شما از سطح بالایی از خودکفایی برخوردار است. خودکفایی، اعتماد به‌نفس در توانایی اعضای تیم در رسیدن به نتایج دلخواه است. اصولاً این، احساسی است که شما از آن بهره دارید.

تیم خودتان را تمرین بدهید و آنها را تشویق کنید، و بگذارید بدانند که مشکلی نخواهد بود اگر اشتباهی بکنند.

7- پیگیری کنید.

به باور آقای Grace، پیگیری اجرای برنامه‌ها یک گام اساسی است. جلساتی را که برای پیگیری پیشرفت‌ها پیش‌بینی می‌کنید در تقویم خودتان یادداشت کنید و یک کپی از کارهایی را که باید انجام شوند، و برنامه زمانبندی آنها را برای خودتان نگه دارید.

8- پیشرفت‌ها را تشخیص دهید و تشویق کنید.

هنگامی که یکی از کارمندان/کارگران در کار خود پیشرفت کرده است، در یک فرصت مناسب، پیشرفت او را به او بازگو کنید، از او تشکر کنید، و بگویید که عملکرد خوبی داشته است.

منبع: نیکوتک

برگرفته از Farm Journal، نوشته Sara Schafer