12 حقیقت درباره تخم مرغ که صنعت نمی خواهد شما بدانید

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ 12 حقیقت زیر را درمورد تولید تخم‌مرغ، مطالعه کرده و درنظر بگیرید، اغلب آنها در تمام مزارع تولید تخم‌مرغ مشترک است.

1. صنعت جهانی تخم‌مرغ سالانه 6.000.000.000 جوجه نر تازه متولد شده را نابود می‌کند.

2. جوجه‌های نر متولد شده از مرغ‌های تخم‌گذار که قادر به تخم‌گذاری نیستند همچنین از نژادی نیستند که بتوان آنها را برای مصرف گوشت استفاده کرد، توسط هچری‌ها ازطریق فرآیندی موسوم به «sexing» (جنس‌یابی) نرها را از ماده‌ها جدا می‌کنند. ازآنجا که نرها برای صنعت تخم‌مرغ بی‌فایده هستند، معمولاً خفه می‌شوند یا زنده‌زنده آنها را در دستگاه خردکن می‌ریزند.

3. در برخی کشورها تخم‌مرغ‌هایی با لیبل ارگانیک، آزاد، باشفقت و حیوان‌دوستانه دیده می‌شود یا مرغ‌هایی که در حیاط خانه‌ها رشد یافته و ارگانیک هستند؛ اما منشا آنها نیز همین سیستم جوجه‌کشی بی‌رحمانه است.

4. طبق تحقیقات علمی اخیر، جوجه‌های تازه متولد شده نسبت به کودکان نوپای انسان‌ها نسبت به محیط زندگی خود باهوش‌تر، آگاه‌تر و هوشیارتر هستند. درحقیقت بسیاری صفات که تصور می‌شد منحصر به ارتباطات انسانی و اجتماعی است، اکنون در مرغ‌ها کشف شده است.

5. جوجه‌های ماده روانه‌ی مزارع تولید تخم‌مرغ می‌شوند، که به‌دلیل چندین دهه دستکاری ژنتیکی و پرورش انتخابی، سالانه 250 تا 300 تخم تولید می‌کنند. در طبیعت و پیش از دستکاری‌های ژنتیکی، مرغ‌ها سالانه تنها 10 تا 15 تخم می‌گذاشتند، مانند همه‌ی پرندگان دیگر که تنها در فصول پرورش به‌منظور تولیدمثل تخم می‌گذارند.

6. این میزان تخم‌گذاری که غیرطبیعی است، منجر به بروز بیماری‌های مکرر و مرگ‌ومیرهای زودرس می‌شود.

7. 95درصد از مرغ‌های تخم‌گذار در ایالات متحده (نزدیک به 300میلیون پرنده) تمام طول عمر خود را درون قفس‌های بسیار کوچکی می‌گذرانند که حتی قادر نیستند بال‌های خود را باز کنند. هر 5 ـ 10 پرنده در یک قفس جا داده شده و تنها می‌توانند روی کف سیمی قفس که بسیار برای آنها دردآور است بایستند، غذا خورده و سیر شوند. در این شرایط دیوانه‌کننده مرغ‌ها با نوک زدن یکدیگر را رانده و باعث آسیب رساندن و حتی مرگ دیگری می‌شوند.

8. تولیدکنندگان برای پیشگیری ازین اتفاق بخشی از منقار پرنده را بدون داروی مسکن قطع می‌کنند. نوک مرغ‌ها عصب‌های فراوانی داشته و حساس‌تر از نوک انگشت‌های انسان است. بسیاری از پرندگان در اثر شوک این عملیات می‌میرند.

9. بیشتر مرغ‌ها در چنین عملیات‌هایی که موسوم به «cage-free» یا « free range» هستند، نوک‌چیده می‌شوند تا بدین ترتیب بتوان تعداد زیادی از آنها را در یک قفس، بصورت بسیار متراکم جا داد.

بیشتر بدانیم:
فناوری تولید گوشت در آزمایشگاه‌ها
عکس‌هایی فوق‌العاده از مراکز عظیم پرورش دام در آمریکا

10. در طبیعت، مرغ‌ها قادرند 10 تا 15 سال زندگی کنند، اما مرغ‌های مزارع تولید تخم‌مرغ در 12 تا 18 ماهگی که تولید تخم آنها کاهش می‌یابد، ذبح می‌شوند، توسط گاز خفه می‌شوند یا مانند زباله، زنده‌زنده روی‌هم تلنبار می‌شوند.

11. هنگام حمل و نقل مرغ‌های تخم‌گذار، هر جعبه کاملاً پر از مرغ می‌گردد که باعث بروز موارد زیر می‌شود: شکستگی پاها و بال‌ها، زخمی شدن، خونریزی، کم‌آبی، سکته مغزی، هیپوترمی و نارسایی قلبی. میلیون‌ها پرنده پیش از رسیدن به کشتارگاه به این شکل می‌میرند.

12. در کشتارگاه بسیاری از مرغ‌ها هنگام بریده شدن گلویشان همچنان هوشیار هستند و همچنان که خون از دهانشان سرازیر است و قلبشان می‌تپد. میلیون‌ها جوجه در سراسر جهان هنگامی که برای پرکنی وارد مخزن آب جوش می‌شوند هنوز هوشیار هستند، آنها زنده جوشانده می‌شوند.

چه می‌توان کرد؟

اغلب افراد به گیاه‌خواری روی می‌آورند و دیگران را نیز به این کار تشویق می‌کنند. همچنین جایگزین‌های مشابه بسیاری برای تخم‌مرغ، لبنیات و گوشت ساخته شده و درحال گسترش است که می‌تواند تمام خواص و مزه‌ی همان‌ها را داشته باشد. به‌هرحال در جوامع بشری کنونی مصرف‌گرایی بسیار رواج دارد، بهتر است از هرچیز تا حد نیاز استفاده کرده و کمی هم به فکر زمین، محیط زیست و دیگر موجوداتی که دنیا برای آنها نیز آفریده شده است، باشیم. کمترین کاری که می‌توان کرد اینست که کمی دل‌رحم‌تر بوده و در حد نیاز مصرف کنیم.

و در انتها برای اینکه بدانید چه اقداماتی در رابطه به فراهم نمودن آسایش مرغ‌های تخمگذار در دنیا، انجام شده است، مطالعه این مطلب را به شما پیشنهاد می‌دهیم:
مشکلات آسایشی مرغ‌های تخمگذار

منبع: freefromharm


برچسب ها: