تخم مرغ سالم

حتما برای شما هم پیش آمده که با باز کردن در یخچال و نگاهی به تخم مرغ ها نسبت به سالم بودن آنها دچار تردید شوید. چون نمی‌توانید به خاطر آورید دقیقا چقدر از ماندن آنها داخل یخچال گذشته است. تشخیص تخم مرغ سالم از تخم مرغ منقضی شده دغدغه‌ایست که هر خانواده‌ای با آن رو به روست. برای تشخیص تخم مرغ‌ها راه‌های گوناگونی وجود دارد. امروز به ساده ترین آنها می‌پردازیم.

هر تخم‌مرغ‌ در قسمت پهن خود دارای یک کیسه و در پوست خود نیز دارای روزنه‌هایی بسیار ریز است. این روزنه‌ها محل تبادل گازها از فضای داخل به خارج تخم‌مرغ و یا بر عکس می‌باشد. رفته رفته با گذشت عمر تخم‌مرغ و جمع شدن برخی گازها، حجم کیسه هوا افزایش می‌یابد و همین تغییرات مقدمه‌ایست برای یک روش ساده تشخیص تازگی تخم‌مرغ که در زیر توضیح خواهیم داد.

در اولین قدم تخم‌مرغ را در آب بیاندازید. تخم مرغ تازه به دلیل کوچک بودن حجم کیسه هوا در کف ظرف به صورت افقی قرار می‌گیرد. اما اگر تخم مرغ را به صورت کاملا عمودی در ظرف پر از آب مشاهده کردید نشانگر این است که حدود 20 روز از عمر تخم مرغ می‌گذرد. دلیل را این گونه می‌توان توضیح داد که حجم کیسه هوا افزایش یافته و سر پهن تخم‌مرغ به دلیل سبک‌تر بودن به سطح آب نزدیک می‌شود. با این روش می‌توانید به طور تقریبی عمر نگهداری تخم‌مرغ را حدس بزنید.

در نهایت اگر تخم مرغ را به صورت شناور بر سطح آب دیدید، بدانید زمان زیادی از عمر آن گذشته و برای تغذیه مناسب نیست.

نکته دیگر آن است که همیشه از پخت کامل تخم‌مرغ اطمینان حاصل کنید. زرده حاوی مواد مغذی بیشتری برای رشد میکروارگانیسم خطرناکی با نام سالمونلا است و بیشتر مستعد آلودگی است. از مصرف تخم‌مرغ‌های کهنه و حتی تازه، به صورت خام و عسلی بپرهیزید.