آیا مصرف گوجه‌فرنگی برای سگ‌ها مضر است؟

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ‌ها می‌توانند بدون هیچ مشکلی گوجه‌فرنگی قرمز و رسیده را بخورند اما مصرف گوجه‌فرنگی نارس و سبز یا گیاه آن (مانند ساقه‌ها و برگ‌ها) برای حیوان مضر است. باتوجه به موارد ذکر شده می‌توان نتیجه گرفت که رموزی در مصرف گوجه‌فرنگی برای سگ‌ها وجود دارد که در این نوشته به کشف آنها خواهیم پرداخت.

گوجه‌فرنگی حاوی فیبر، بتاکارون، ویتامین A و ویتامین C است و می‌تواند به هضم غذا کمک کند. می‌توان آن را به‌عنوان میان‌وعده استفاده کرد تنها باید مطمئن شوید که کاملاً رسیده است.

آیا مصرف گوجه‌فرنگی سبز برای سگ مجاز است؟

اگر سگی گوجه‌فرنگی سبز و نارس یا قسمت‌هایی از گیاه گوجه (ساقه‌ها) را بخورد ممکن است بیمار شود، چراکه حاوی سمومی به‌نام سولانین و توماتین (solanine and tomatine) بوده که می‌تواند باعث آسیب به دستگاه گوارش، بی‌حالی، ضعف و سرگیجه شود.

علائم مصرف زیاد سولانین و توماتین

اگر سگ‌ها قسمت‌های سبز گوجه‌فرنگی را در اندازه زیاد مصرف کنند با علائمی چون موارد زیر روبرو خواهند شد:

- ناراحتی دستگاه گوارش

- اثرات قلبی

- ازدست دادن تعادل

- ضعف عضلانی

- لرزش

- تشنج

خبر خوب اینست که علائم فوق بسیار نادر است و درکل سگ مسموم حال خیلی بدی نخواهد داشت. بااین‌حال اگر مصرف گوجه‌فرنگی سبز خیلی زیاد باشد، سم سولانین موجود در آن می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی بسیار جدی شود.

بااینکه مصرف گوجه‌فرنگی رسیده، خوب و مناسب است اما این میوه یکی از مواردی است که باید درمورد آن احتیاط کنید. پیشنهاد می‌شود گوجه‌فرنگی‌ها گیلاسی را امتحان کنید که مصرف آنها برای سگ می‌تواند لذت‌بخش باشد، همچنین می‌توانید خوشمزه‌های دیگری چون هندوانه و سیب که برای سلامتی مفید و مطمئن‌تر هستند را جایگزین کنید.

بیشتر بدانیم:
مصرف میوه و سبزیجات برای سگ و گربه
با تغذیه مناسب سگ آشنا شوید
چرا سگ‌ها چمن یا گیاه می‌خورند؟

چه میوه‌ها و سبزی‌هایی برای سگ مفید هستند؟

میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند میان‌وعده‌های سالم و مفیدی برای سگ‌ها باشند که حتماً باید بخشی از رژیم غذایی حیوان را تشکیل دهند. در مصرف میوه و سبزی زیاده‌روی نکنید چراکه ممکن است مشکلاتی در دستگاه گوارش به‌وجود آورد. لیست زیر شامل مواردی است که برای مصرف سگ‌ها مفید است:

- سیب (بدون هسته یا دانه)

- موز

- بلوبری

- طالبی

- هویج

- کدو حلوایی

- خیار

- لوبیا سبز

منبع: wideopenpets

ترجمه: مهسا احمدزاده