اوتیت مایکوپلاسمایی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ مایکوپلاسما ایجاد اوتیت می‌نماید و به‌همراه سایر اشکال نظیر فرم پنومونیک، ورم پستانی و آرتریتی تولید بیماری وابسته به مایکوپلاسما "Mycoplasma bovis associated disease“ را می‌نماید. باکتری‌های دیگری هم هستند که سبب پنومونی و اوتیت همزمان می‌شوند نظیر H.somni ، P.multocida و M.haemolytica اوتیت مایکوپلاسمایی عمدتاً متعاقب مصرف شیر آلوده و غیر پاستوریزه ایجاد می‌شود.

علائم تورم گوش میانی

این علائم عبارتند از: تب، بی‌اشتهایی، بی‌قراری، سر را به یک طرف گرفتن و مرتب تکان دادن و گوش را به در و دیوار مالاندن، ریزش اشک وجود داشته و گوش یک طرف پایین می‌افتد و علائمی شبیه فلج صورت مشاهده می‌گردد. از عوارض اوتیت مدیا اوتیت گوش داخلی می‌باشد که با علائم تمایل سر به یک طرف (head tilt) و نیستاگموس افقی(nystagmus horizontal)

بیشتر بدانیم:
بیماری‌های گوساله شیرخوار
بررسی آلودگی به کریپتوسپوریدیوم در گوساله‌های شیرخوار

علائم کلینیکی

تلوتلو خوردن، دایره‌وار چرخیدن بدور خود، زمین خوردن وبالاخره روی زمین درازکش شدن (lateral recumbency) در اوتیت داخلی مننژیت نیز دیده می‌شود. برگرداندن غذا و بلع با اشکال از دیگر علائم است. یک یا هر دوی tympanic bullae در اوتیت مدیا ممکن است درگیر و چرکی شوند که وقتی پاره می‌شوند چرک از گوش سرازیر می‌گردد. به‌دلیل عدم درمان مساعد تعداد زیادی از مبتلایان حذف می‌شوند.

خارش گوش در اوتیت مدیا

خارش گوش در اوتیت مدیا (A) و ریزش اشک و پایین افتادن گوش (C و B) انحراف سر به یک طرف (D) نشان‌دهنده التهاب گوش داخلی و فرم شدید بیماری می‌باشد.
 

تجمع مدار زیادی چرک در Tympanic bulla

تجمع مدار زیادی چرک در Tympanic bulla
 

برای مطالعه بخش‌های دیگر این مقاله کلیک کنید:

مایکوپلاسموزیس در دام