ماهی آروانا

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ از آنجایی‌که ماهی آروانا Scleropages spp بسیار گران‌قیمت است، باید هنگام خرید به چند نکته مهم دفت کنید تا بهترین ماهی را انتخاب نمایید.

برخی از این موارد عبارتند از:

- رنگ: بسته به گونه ماهی، رنگ فلس‌ها باید روشن و درخشنده باشد.

- شکل بدن: بدن ماهی باید به میزان کافی پهن و طویل بوده و هر باله کامل و در جای خود قرار گرفته باشد.

- فلس‌ها: به شکلی منظم، درخشنده و کاملاً شکل‌دار و بزرگ باشند.

- سبیلک‌ها: باید بلند و مستقیم بوده و هردو هم‌اندازه و هم‌رنگ بدن باشند.

- باله‌ها: باله‌های بزرگ و گسترده داشته باشد و هر باله باید دارای شعاع‌های نرم و سخت باله‌ای باشد.

- سرپوش آبششی: نزدیک به سر و بدن قرار گرفته باشد و ظاهری درخشنده و بدون جراحت داشته باشد.

- چشم‌ها: شکل و اندازه‌ای مناسب داشته باشد، کدر نبوده، برآمدگی نداشته و شفاف باشد.

- دهان: کاملاً بسته بوده و هیچ‌کدام از فک‌های ماهی از دیگری جلو نزده باشد.

- دندان‌ها: تمیز، در جای خود و در یک خط در راستای فک باشند.

- شکم: برآمده نباشد و در ناحیه لگنی نیز تخت و صاف باشد.

- نحوه شنا: این ماهی اغلب در سطوح آب شنا می‌کند شنای او باید مطبوع و نرم باشد.

بیشتر بدانیم:
سرمایه موردنیاز برای پرورش ماهیان زینتی چقدر است؟
10 عدد از بهترین ماهی‌های زینتی آب شیرین
معرفی اجزاء مختلف آکواریوم

اکنون جزئیات موارد بالا را بررسی می‌کنیم

رنگ  ماهی

مهمترین عاملی که باید در خرید ماهی به آن دقت کنید رنگ آن است چراکه اولین عاملی است که علاقه‌مندان را به سمت خود جذب می‌کند. درنتیجه اگر شکل و فرم ماهی جذاب بوده اما رنگ آن جذاب نباشد جزو ماهیان ایده‌آل حساب نمی‌شود.

شکل بدن  آروانای سالم

بدن ماهی آروانای سالم نباید خیلی چاق و یا خیلی لاغر باشد. به نوع تغذیه ماهی و محل نگهداری‌اش توجه کنید. اندازه مخزنی که ماهی در آن نگهداری می‌شود به‌طور مستقیم بر رشد وگسترش بدن آن تأثیرگذار است، فضای ناکافی از رشد مناسب ماهی جلوگیری کرده و باعث ایجاد قوز در بدن می‌گردد و باعث می‌شود که ماهی تمایل به خمیدگی داشته باشد. درکل ابعاد مخزن در هر مرحله از رشد باید حداقل سه‌برابر طول بدن ماهی باشد.

جهت تغذیه ماهی باید از انواع خوراک مغذی استفاده گردد و غذاهای دریایی نیز حتماً در رژیم غذایی آنها منظور شده باشند. ماهی نباید به یک نوع غذا عادت کند و یا به مقدار زیادی غذا بخورد. غذادهی ماهی آروانا باید به‌خوبی کنترل گردد.

مشخصات ماهی آروانای سالم

فلس‌های ماهی

فلس‌ها ظاهر زیبا و متفاوت ماهی آروانا را می‌سازند که همیشه باید درخشنده و سالم باشند. تیرگی و لکه‌دار بودن فلس‌ها غیرقابل قبول است. وجود نقاط قرمز بخشی از ظاهر زیبای فلس‌هاست و دلیلی بر وجود بیماری یا عوامل بیماری‌زا نیست.

اغلب مردم تفکر اشتباهی نسبت به فلس‌ها دارند و معتقدند که اگر فلسی افتاد دیگر به‌طور طبیعی جایگزین نمی‌شوند. بهتر است بدانید که زمان رشد جدید فلس‌ها، ماهی احساس خارش کرده و خود را به اجسام داخل مخزن می‌مالاند. ممکن است این کار باعث ایجاد جراحاتی در بدن ماهی شود که جهت پیشگیری از آن، اجسامی که ممکن است به ماهی آسیب برسانند را از داخل مخزن حذف نمایید.

۵-۳ هفته طول می‌کشد تا فلس‌ها جایگزین گردند. طی این دوره باید بسیار مراقب تکثیر باکتری‌های مضر باشید به این معنا که شرایط فیزیکی و شیمیایی آب را مدام کنترل کنید. اگر متوجه شدید که فلسی از ماهی ظاهری غیرطبیعی دارد، می‌توانید ماهی را بی‌هوش کرده و آنرا از بدنش جدا کنید، پس از مدت کوتاهی فلس جدیدی جایگزین آن خواهد شد.

سبیلک‌ها

سبیلک‌ها باید به اندازه کافی بلند و راست باشند و رنگ آن مانند رنگ بدن باشد. از خرید ماهی‌ای که دارای سبیلک‌های کنده و کوتاه شده است، پرهیز کنید.

راه‌های مراقبت از سبلیک‌های ماهی

قبل از هرچیز باید بدانید که فضای مخزن باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا سبیلک‌ها به‌راحتی فعالیت کرده و با موانع برخورد نکند، اگر تانک کوچک باشد سبیلک‌های ماهی نمی‌توانند به‌خوبی رشد کرده و مدام به اجسام آکواریوم برخورد کرده و دچار جراحت می‌شوند.

نکات مهم:

– مخزن ماهی را با سنگ‌ها و دیگر لوازم زینتی پر نکنید چراکه یک مخزن ساده بهترین گزینه می‌باشد.

– غذا را از کنار مخزن درون آب نریزید بلکه در وسط آکواریوم این کار را بکنید.

– هرگز به شیشه‌ی آکواریوم ضربه نزنید چراکه این ضربات موجب ترسیدن و عصبی شدن ماهی‌ها می‌شود.

– مخزن حتماً سرپوش داشته باشد و گوشه‌های آکواریوم را باکمک چسب گرد کنید (یک آکواریوم مناسب نباید گوشه‌دار باشد)

با رعایت موارد ذکر شده از وارد ‎آمدن جراحت و صدمه دیدن سبیکل‌ها تاحد زیادی پیشگیری خواهید کرد. درصورت کنده شدن و شکستن سبیلک‌ها، رشد دوباره و بازسازی آنها به تغذیه، سن ماهی و شرایط آب بستگی دارد. ماهیان جوان‌تر قادرند زودتر آنها را بازسازی کنند.

به دو شکل ممکن است سبیلک‌های ماهی آسیب ببینند:

۱- درصورتی که سبیلک‌ها از ریشه جدا شوند:‌ اگر اینطور شود بازسازی آن حتی برای ماهیان جوان نیز مشکل می‌باشد.

۲- هنگامی که سبیلک از ریشه جدا نشده است: درصورتی‌که سبیلک از ریشه کنده نشده باشد ولی خمیده و شکسته شده باشد، آنرا قطع نکنید تا دوباره رشد کرده و بعد از رشد دچار ناهنجاری نشود.

سلامت ماهی آروانا

باله‌های ماهی

هرگونه آسیبی که به باله‌ها وارد گردد در زیبایی ماهی تأثیر زیادی دارد همچنین شنای ماهی را مختل می‌کند. باله‌ی سالم و زیبا باله‌ایست صاف و گسترده که تمام شعاع‌های سخت باله‌ای محکم اسیتاده باشند، علاوه براین هیچ پارگی در باله‌ها به‌چشم نخورد.

در دوران بچگی ماهی، باید مراقب زیادی از او به‌عمل آورد، در این مرحله فضای زندگی ماهی نباید خیلی بزرگ باشد. اگر آنها را در فضایی خیلی بزرگ قرار دهید باعث ترس زیاد آنها و احساس ناامنی‌شان خواهید شد. با اینکه در فضای کوچک‌تر فعالیت ماهی کمتر می‌شود اما احساس امنیت بیشتری خواهد داشت.

زمانی‌که ماهی به سن نوجوانی رسید، آنرا به یک مخزن بزرگ‌تر انتقال دهید تا از صدمه رسیدن به باله‌ها جلوگیری کنید، درمورد آکواریوم ماهی این موارد را رعایت کنید :

– از لوازم و وسایل اضافی همچون سنگ‌ها برای تزئین آکواریوم استفاده نکنید.

– در آکواریومی که ماهی آروانا نگهداری می‌کنید، ماهیان دیگری را وارد نکنید.

– برای انتقال جوانترها به مخزن جدید، از توری نرم استفاده کنید و هنگامی‌که اندازه آنها به ۱۵ سانتی‌متر رسید، بجای استفاده از تور از کیسه پلاستیکی کمک بگیرید.

– اگر شعاع سخت باله‌ای ماهی دچار آسیب شده، می‌توان آنرا از پایه قطع کرد تا شعاع سخت جدیدی جایگزین آن گردد، دقت کنید که آروانا ماهیان حتماً باید قبل از عمل جراحی، بیهوش شوند.

شعاع‌های باله‌ی دم ماهی بسیار مهم و حساس است چراکه عضو اصلی برای حرکت ماهی بوده و هرگونه صدمه دیدن آن، حرکت ماهی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

هیچگاه به‌تنهایی و سرخود ماهی را جراحی نکنید و حتماً از یک حرفه‌ای کمک بگیرید. این احتمال وجود دارد که بعد از رشد مجدد شعاع باله‌ای، شکل مناسبی نداشته باشد.

چشم‌ها

چشم‌های درحالت طبیعی‌اش روبه سطح آب بوده و اغلب به جستجوی غذاهای زنده می‌پردازد. چون در زیستگاه‌های طبیعی، یکی از غذاهای اصلی‌شان پرندگانی است که بر روی شاخه‌ها و یا سطح آب نشسته‌اند. چشم‌های سالم ماهی آروانا باید کاملاً در مرکز قرار گرفته و به‌هیچ‌وجه کدر و برآمده نباشند. ظاهر چشم‌ها طبیعی بوده و به‌راحتی چرخش داشته باشند. شفافیت کامل و به روشنی درخشیدن چشم‌ها از دیگر خصوصیات سلامتی آنهاست.

چند دلیل باعث می‌شود که در مخزن چشم‌های آروانا به سمت پایین باشند:

۱- چون غذاها در مخزن سریعاً به کف رفته و چشم‌های ماهی نیز به‌دنبال آن به‌سمت پایین می‌چرخند.

۲- گرچه این مساله ثابت نشده است اما ممکن است انباشته شدن چربی در میان حفره چشمی باعث برآمدگی چشم شده و یا به سمت پایین متمایل شود.

لب‌ها

لب‌های ماهی نباید زیاد برآمده باشند و فک پایین نیز نباید شل و افتاده باشد. اغلب آرواناها در آکواریوم بدن خود را به دیواره‌ها می‌مالاند که باعث سست و شل شدن عضلات فک خواهد شد. برای پیشگیری از این حالت، باید آکواریوم بزرگتری را برای ماهی درنظر گرفته همچنین باکمک فیلترهای داخلی، جریان آب را قوی‌تر کنیم.

دندان‌ها

بیشتر علاقه‌مندان به ماهی، معمولاً به سلامت دندان‌ها توجه زیادی نمی‌کنند اما باید بدانید که بسیار مهم می‌باشند. اگر ماهی از دندان‌های ماهی برخوردار نباشد، تأثیر زیادی بر سلامت ماهی خواهند داشت.

سرپوش آبششی

سرپوش آبشش باید حالتی صاف و عادی داشته باشد. وجود هیچ‌گونه برآمدگی و چین‌خوردگی بر روی آن قابل قبول نیست. باید به موارد زیر درمورد سلامت سرپوش آبشش در ماهیان دقت کنید:

– وسایل تزئینی در داخل مخزن قرار ندهید.

– دمای مخزن را همیشه مناسب به ماهی نگهدارید. درصورت بالا بودن زیادی دما، سرپوش‌های آبششی و عضلات سر دچار چین و چروک خواهند شد. علاوه بر این تغییرات دمایی شدید آب مخزن، باعث کج شدن سرپوش‌ها می‌شود.

– شرایط فیزیکی و شیمیایی درون آکواریوم همواره مناسب و صحیح باشد. نظافت و میزان اکسیژن موجود در آب را همیشه مدنظر قرار دهید.

درصورت بروز هرگونه جراحت در قسمت آبشش، برای پیشگیری از عفونت‌های باکتریایی و قارچی، از داروهای مناسب کمک بگیرید.

شکم ماهی

به‌جز دوران پیش از تخم‌ریزی در ماهیان، برآمدگی شکم نشان‌دهنده مشکلات معده است، بنابراین از خرید ماهیانی با شکم برآمده خودداری کنید.

نحوه شنا کردن ماهی

یکی از زیبایی‌های قابل توجه ماهی، حالت شنای او در آب می‌باشد. اگر ماهی زیبایی ظاهری داشته باشد اما به‌درستی شنا نکند، تاحد زیادی ارزش خود را ازدست می‌دهد. شنای صحیح ماهی به‌صورت عمودی است که باله‌های خود را کاملاً باز کند. همچنین سبیلک‌ها باید صاف بوده و ماهی دائماً بالا و پایین رفته و یا به‌صورت زاویه‌دار در آب حرکت کند.

گونه‌های مختلف ماهی آروانا

منبع: mahieman