بیماری انباشتگی شیردان

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بیماری تراکم بزاق در شیردان (Salivary abomasal syndrome) در بره‌های 5 تا 20 روزه با علائم لتارژی، عدم تعادل در راه رفتن، ازبین رفتن رفلکس مکش، اتساع محوطه بطنی و عدم تمایل به برخواستن از زمین مشخص می‌شود.

اگر درمان صورت نگیرد حیوان به پهلو خوابیده (Lateral Recumbency) و علائم کولیک از خود نشان می‌دهد، دچار دندان قروچه گشته و در ظرف 2 تا 4 روز تلف می‌شود. گاهی یک اسهال زرد رنگ با رگه‌های خون در برخی از مبتلایان دیده می‌شود.

در کالبدگشایی یک شیردان متسع از گاز، مملو از بزاق، ترشحات شیردان و شیر لخته نشده دیده می‌شود. در مخاط شیردان نقاط متعدد هموراژیک وجود دارد که از خارج و قبل از باز نمودن آن مشاهده می‌شود. در داخل شیردان شیر آغشته به لخته خون بصورت دانه قهوه (Coffee Grains) دیده می‌شود.

بزاق فراوان و خونریزی شیردان و اپیتلیال

بزاق فراوان و خونریزی شیردان و اپیتلیال

خونریزی در اپیتلیوم شکم یک بره 2 ماهه

خونریزی در اپیتلیوم شکم یک بره 2 ماهه

سبب‌شناسی بیماری تراکم بزاق در شیردان

دلایل بروز بیماری بخوبی مشخص نیست ولی آلودگی محیطی، دریافت ناکافی آغوز و ابتلاء به پنومونی می‌تواند از علل مستعدکننده باشد.

درمان

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌هایی نظیر اریترومایسین، آمپی‌سیلین، نئومایسین و اسپکتومایسین در ابتدای بیماری موثر است. اریترومایسین اثر بسیار جالبی در جلوگیری بیماری دارد، شاید بخاطر اثرات پروکینتیکی آن روی انقباضات شیردان.

برای مطالعه بخش‌های دیگر این مقاله کلیک کنید:

نکاتی در پرورش گوسفند