چرا سگ‌ها چمن یا گیاه می‌خورند؟

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بیشتر صاحبان سگ‌ها بارها شاهد علف خوردن آنها بوده‌اند یا شنیده‌اند که حیوان وقتی ناخوش، گرسنه یا بی‌حوصله است این کار را می‌کند، اما درواقع این یک رفتار کاملاً عادی است. در ادامه دلایل علف خوردن سگ‌ها توضیح خواهیم.


آیا سگ‌ها طعم چمن را دوست دارند؟

برخی سگ‌ها علف می‌خورند تنها چون از طعم و بافت آن خوششان می‌آید.

سگ‌های دیگر هنگامی که نفخ کرده و شکمشان آزرده است به خوردن علف تمایل خواهند داشت. چمن باعث ایجاد تهوع شده و به خارج کردن هرآنچه که باعث ناراحتی معده سگ شده کمک می‌کند.

البته خوردن چمن معمولاً به استخراج محتویات داخل معده منجر نمی‌شود، کمتر از 25% از سگ‌ها پس از خوردن علف استفراغ می‌کنند.

علاوه بر موارد ذکر شده مصرف چمن به بهبود هضم غذا، معالجه کرم‌های روده و برآورده شدن نیاز به فیبر کمک می‌کند.

بیشتر بدانیم:
10 گیاه سمی برای سگ و گربه
بیماری‌های گوارشی در سگ

آیا خورن چمن برای سگ مضر است؟

گرچه این یک رفتار عادی بوده و علف هیچ آسیبی به سگ نخواهد زد، اما باید به ترکیبات شیمیایی آن توجه کرده و بدانید که ممکن است معده سگ را تحریک کرده و به سلامتی حیوان آسیب برساند.

باتوجه به اینکه برخی گیاهان برای حیوانات سمی هستند، هنگام کاشت گیاهان در حیاط منزل حتماً دقت داشته باشید از گیاهانی استفاده کنید که برای آنها بی‌خطر بوده و یا سگ‌ها را از قسمت‌هایی که گیاهان مضر کاشته‌اید دور نگه دارید.

می‌توانید محوطه‌ای را برای چرانیدن حیوان درنظر گرفته و در آنجا گیاهان مناسب سگ را کشت داده و به او آموزش دهید تا از آنها استفاده کند. اگر سگ خانگی شما بیش ازحد چمن می‌خورد باید به دامپزشک مراجعه کنید.

گرچه مصرف چمن برای گوارش سگ‌ها مفید است اما برای آنها مغذی محسوب نمی‌شود. بااینکه بسیاری از سگ‌ها عاشق خوردن علف هستند اما خطر مسمومیت توسط کودها، علف‌کش‌ها و سموم دفع آفات وجود دارد.

برخی جوانه‌ها می‌توانند جایگزین مناسبی باشند که حاوی آنزیم‌های قابل هضم، ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده و به‌راحتی در باغچه کوچک شما رشد می‌یابند.

ترجمه: مهسا احمدزاده