مراقبت پس از تولد از بره‌ها

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بره‌ها را بلافاصله پس از تولد با یک حوله خشک کنید و بند ناف را با محلول تنطورید 7% بشویید. سپس به آنها آغوز خورانیده شود. اگر بره در محیط باز متولد شده باشد به میزان 210 میلی‎لیتر پار کیلو و اگر در محیط بسته متولد شده است 180 میلی‌لیتر پار کیلو احتیاج دارد که 50 میلی‌لیتر پار کیلوی آن را در 2 ساعت اول می‌دهیم. مابقی آغوز را ساعت 10 و 18 بعد از تولد می‌خورانیم.

درصورت تولد در محیط سرد و یا روباز در فصل زمستان بره‌ها بایستی گرم نگاه داشته شوند. بره حرارت زیر 5 درجه سانتی‌گراد را تحمل نمی‌کند و دچار هیپوترمی و بعد هیپوگلیسمی می‌شود. درجه حرارت مطلوب بین 5 تا 15 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. بره‌های تازه متولد شده در 23 درجه حرارت سانتی‌گراد درصورتی که اگر 12 ساعت بعد از تولد بالای 60 گرم در لیتر بود بره مقدار کافی آغوز دریافت نموده است و اگر زیر 45 گرم در لیتر بود بره FPT می‌باشد.

شستشوی بند ناف بره

شستشوی بند ناف بره

خوراندن آغوز با لوله و بطری

خوراندن آغوز با لوله و بطری

پوشش بره در دمای زیر 5 درجه سانتی گراد

پوشش بره در دمای زیر 5 درجه سانتی گراد

بیشتر بدانیم:
ضدعفونی کردن بند ناف دام
مراقبت از بره و بزغاله نوزاد
نحوه تغذیه بره پروار

اثرات محیطی و تغذیه

درجه حرارت یک بره نرموترمیک 38/9 تا 39/4 است و وقتی بره به زیر 37/8 برسد هیپوترمیک است. هیپوترمی در بره‌های تازه متولد شده ناشی از پائین بودن حرارت محیط است و بعد از 24 ساعت مربوط به گرسنگی است. اگر بره‌های زیر 24 ساعت دچار هیپوترمی شدند باید به آنها آغوز با لوله خورانید و اگر بعد از 24 ساعت این اتفاق افتاد باید با لوله به آنها شیر خورانید. گرسنگی مهم‌ترین عامل مرگ و میر نوزادان است که علل مختلف دارد:

- دریافت ناکافی آغوز

- نپذیرفتن نوزاد توسط مادر

- ماستیت

- پستان‌های بزرگ نزدیک زمین

- تولید شیر ناکافی

گرسنگی معمولاً در 3 روز اول زندگی اتفاق می‌افند. در این حالت بره در گوشه‌ای کز کرده و گوش‌هایش آویزان بوده و یا از ضعف زمین‌گیر می‌شود. لرز و هیپوترمی در این بره‌ها به وضوح دیده می‌شود.

اقدامات پس از تولد بره

اولین قدم گرم نمودن بره و خورانیدن شیر به آنها می‌باشد. درصورت ناتوانی شیر را با لوله معدی بخورانید. بره‌ها روزانه به 20% وزن بدنشان شیر احتیاج دارند، یا در 24 ساعت اول به میزان 50 میلی‌لیتر پار کیلو هر 6 ساعت یکبار.

در هوای سرد 20 تا 30% یا یک وعده دیگر به شیر اضافه نمائید. شیر را در روزهای اول در 4 نوبت و پس از آن که بره رشد نمود می‌توان در دو نوبت خورانید. درجه حرارت مناسب شیر 38 تا 40 درجه سانتی‌گراد است. در سیستم‌های بسته از جانشین شونده‌های شیر استفاده می‌شود. درجه حرارت مناسب برای پرورش 15 تا 18 درجه سانتی‌گراد است. بره‌ها را بین 21 تا 45 روزگی (متوسط 30 روزگی) و زمانی که 12 کیلوگرم وزن دارند از شیر می‌گیرند. همچنین می‌توان وقتی آنها به 2/5 تا 3 برابر وزن تولد رسیدند از شیر گرفته شوند. اگر بره با مادر خود باشد وزن از شیرگیری 40 تا 50 پوند می‌باشد. بره را می‌توان زمانی که برای 2 روز متوالی 200 تا 250 گرم استارتر می‌خورند از شیر گرفت. بعد از شیر گرفتن بر میزان کنسانتره دریافتی باید افزوده شود.

تغذیه بره پس از شیر گرفتن

روزانه بر مقدار کنسانتره افزوده می‌شود و در این حالت بره می‌تواند روزانه تا 400 گرم کنسانتره و 400 تا 700 گرم علوفه دریافت کند (این تغذیه تا زمانی که وزن به 20 کیلوگرم برسد باید ادامه یابد، معمولاً در سن 8 تا 10 هفتگی این امر میسر می‌شود.)

برای مطالعه بخش‌های دیگر این مقاله کلیک کنید:

نکاتی در پرورش گوسفند