نحوه تغذیه بره پروار

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ نگهداری و پرورش دام باید با مدیریتی خاص انجام گیرد، به شکلی که در حداقل زمان به حداکثر رشد از نظر تولید گوشت در حد توان و ظرفیت ژنتیکی خود برسد.

نحوه استفاده کنسانتره استارتر بره پروار

۱ – جهت مصرف در بره از سن یک‌ماهگی با مصرف روزانه ۳۰ گرم کنسانتره همراه با یونجه نرم و مرغوب، که روز در میان میزان کنسانتره ۱۰ گرم اضافه شود.

۲ – جهت مصرف بره‌های بیش از دو ماه ۴۵ گرم در روز شروع و هرروز درمیان ۱۵ گرم اضافه شود. همچنین یونجه کوبیده به‌صورت آزاد همراه کنسانتره مصرف گردد.

۳ – جهت مصرف بره‌های بیش از سه ماه با روزانه ۴۵ تا ۵۰ گرم جایگزین جو و اقلام خوراکی گردد و روزانه ۱۵ گرم به کنسانتره افزوده شود. در همه حال از مصرف جو دیگر اقلام غذایی به‌سرعت باید کم گردد.

چنانچه سرعت جایگزینی کنسانتره استارتر سریع باشد خطر اسهال دیده می‌شود لذا برای بره‌های بیش از دو ماه این جایگزینی با دقت صورت گیرد.

مزایای عمده از زود شیرگیری بره‌ها

۱ – آماده شدن سریع‌تر میش برای آبستن‌های بعدی و در نتیجه کاهش فاصله دو زایش و امکان اجرای برنامه‌های تولیدمثل مانند سه زایش در دوسال.

۲ – در سن یک الی دو ماهگی در بره ضریب تبدیل غذا به وزن زنده نسبت به شیر بهتر است پس مناسب است به جای این که خوراک به مادر داده شود تا تبدیل به شیر شده و سپس به مصرف بره برسد مستقیماً به بره داده شود.

کنسانتره بره پرواری دوره رشد

کنسانتره رشد جهت پروار بره‌های با وزن ۲۸ تا ۳۰ کیلوگرم تا رسیدن به وزن ۴۰ تا ۴۲ کیلوگرم

۱ – یک دوره تطابق‌پذیری با جیره، جیره به صورت تدریجی در طی ۵ روز جایگزین جیره قبلی می‌گردد برای این هدف ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم کنسانتره همراه با علوفه (یونجه) به صورت آزاد به مصرف بره‌ها می‌رسد و روزانه ۲۰۰ گرم به کنسانتره افزوده می‌شود تا به حدود ۸۰۰ گرم کنسانتره (در روز پنج) برسد.

۲ – به ازای هر راس حداقل ۲۰۰ گرم علوفه با کیفیت همراه با ۸۰۰ گرم کنسانتره سبب بهبود عمل کرد تغذیه کنسانتره می‌گردد.

در صورت مصرف بیشتر خوراک توسط بره‌ها به ازای هر ۸۰ گرم کنسانتره ۲۰ گرم علوفه همراه کنسانتره تغذیه گردد. این تغییرات به صورت تدریجی و هفتگی اعمال گردد.

بیشتر بدانیم:
روش‌های پرورش گوسفند (بخش دوم)
سوپر کنسانتره پروار
خوراک دام غنی شده تابان گوسفندی

کنسانتره بره پرواری دوره ی پایانی

کنسانتره جیره پایانی جهت پروار بره‌های با وزن ۴۰ کیلوگرم تا رسیدن به پایان پروار

۱ – دوره تطابق‌پذیری با جیره، جیره به صورت تدریجی در طی ۵روز جایگزین جیره قبلی می‌گردد. برای این هدف ۱۵۰ تا ۲۵۰ گرم کنسانتره همراه با علوفه (یونجه) به صورت آزاد به مصرف بره‌ها می‌رسد و روزانه ۲۵۰ گرم به کنسانتره افزوده می‌شود تا به حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ گرم کنسانتره (در روز پنج) برسد.

۲ – به ازای هر راس حداقل ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم علوفه با کیفیت همراه با ۱۱۰۰ تا ۱۲۵۰ گرم کنسانتره سبب بهبود عملکرد تغذیه کنسانتره می‌گردد.

۳ – در صورت مصرف بیش از حد خوراک توسط بره‌ها به ازای هر ۸۰ گرم کنسانتره ۳۰ تا ۴۰ گرم علوفه همراه کنسانتره تغذیه گردد. این تغییرات به صورت تدریجی و هفتگی اعمال گردد.

اعمال مراقبت‌های بهداشتی همچون مبارزه با انگل‌های خارجی، حمام ضد کنه، داروهای ضد انگل داخلی و واکسن آنتروتوکسمی قبل از اعمال جیره پرواری الزامی است و استفاده از نمک سنگ و آجر و مواد معدنی در آخر توصیه می‌شود.

جیره مصرفی میش‌های باردار (شش هفته قبل از زایش)

از شش هفته قبل از زایش درصورت مصرف جو (یا هر گونه غلات و مواد غذایی دیگر) به صورت تدریجی با کنسانتره جایگزین می‌شود. (مصرف حدود ۳۰۰ -۴۵۰ گرم در روز همراه با ۱۵۰ تا۲۰۰ گرم یونجه)

در هفته پنجم قبل از زایش با ۱۰۰ گرم افزایش نسبت علوفه به کنسانتره به ۳۰درصد می‌رسد (یعنی به ازاء هر ۱۰۰ گرم خوراک ۷۰ گرم کنسانتره و۳۰ گرم یونجه کوبیده)

در هفته چهارم قبل از زایش این نسبت به ۲۵درصد علوفه و۷۵درصد کنسانتره می‌رسد.

در هفته سوم نسبت به ۲۰درصد یونجه و۸۰درصد کنسانتره تا قبل از زایش

مصرف مخلوط کاه، یونجه وعلوفه بصورت سرک توصیه می‌گردد.

جیره مصرفی میش های باردار پس از زایمان

بعد از زایش درصورت استفاده از استارتر برای بره‌ها جیره میش‌های بعداز زایش بصورت ذیل توصیه می‌گردد:

درصورت مصرف کنسانتره قبل از زایمان باهمان روند ۸۰درصد کنسانتره و۲۰درصد یونجه استفاده می شود وبصورت تدریجی (هرروز ۱۵-۲۵ گرم به میزان مصرف اضافه می‌شود.)

باید توجه داشته باشیم در صورت عدم استفاده از جیره قبل از زایش با مصرف روزانه ۴۰۰ تا۵۰۰ گرم درروز شروع ونسبت ۳۰درصد یونجه به جیره اضافه می‌شود. وبعد از ۱۰ الی ۱۴ روز نسبت علوفه به ۲۰درصد کاهش و کنسانتره به ۸۰درصد افزایش می یابد مصرف این جیره دو تا سه ماه بعد از زایمان ادامه می‌یابد و بعد از شیرگیری بره‌ها، قطع می‌گردد.

منبع: بهدانه گلستان