نگهداری سنجاب بعنوان حیوان خانگی

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سنجاب حیوانی جذاب، زیبا و پرتحرک است که همیشه با رفتارهایش افرادی را مجذوب خود می‌کند و همین امر باعث شده تا برای نگهداری سنجاب در منزل این حیوان وحشی را به اسارت گرفته و رام کند. اما باید بدانید که سنجاب‌ها تعلقی به زندگی در کنار آدمی و شهر ندارند. آنها جوندگانی با خوی وحشی بوده و درصورت رام شدن نیز به‌طور کل رام نشده و نیمه اهلی می‌ماند و در صورت عدم تیمار درست و رسیدگی خوی وحشی خود را دوباره بازیابی کرده و می‌توانند دردسرهای زیادی را برای صاحبانشان ایجاد کنند.

نام سنجاب برگرفته از یونان باستان است، جایی که ارسطو کلمه Skiouros را به کار برد، Skia به معنی سایه است و همچنین Oura به معنی دم، فرانسوی‌ها قرنها پیش نام (esquirel) را برای سنجاب‌ها به کار بردند و هم اکنون سنجاب را با نام Squirrel تلفظ می‌کنند.

نکته بسیار بسیار مهم

باتوجه به تحت حفاظت بودن سنجاب‌ها و در حمایت از نژاد سنجاب ایرانی به تمامی علاقه‌مندان توصیه می‌نماییم در انتخاب سنجاب به عنوان یک حیوان خانگی بسیار دقت نمایید، چراکه خرید وفروش و حمل سنجاب بخاطر بیماری مشترک با انسان مانند هاری طبق قوانین محیط زیست بیشتر کشورهای جهان و همچنین ایران به‌منظور جلوگیری از به‌خطر افتادن جان انسان‌ها و پیشگیری از عوامل بیماری‌زای دیگر ممنوع است. همچنین طبیعت وبلوط های زاگرس به سنجاب‌ها بسیار نیاز دارند.

بیشتر بدانیم:
سنجاب ایرانی رو به انقراض است

خرید سنجاب

باتوجه به اینکه بیشتر سنجاب‌ها در ایران بوسیله تله‌گذاری گرفته شده و در شرایط بهداشتی نامناسبی نگهداری می‌شوند، بهتر است قبل از خرید، هر سنجابی را نزد دامپزشک ببرید و از صحت سلامت آن مطمئن شوید. خرید سنجاب تکثیری و شناسنامه‌دار با مجوز نگهداری بهترین گزینه برای خرید مطمئن است.

خلق وخوی سنجاب‌ها

غدد عرقی سنجاب‌های درختی در زیر پاهایشان است، بین پهنه پا و روی پنجه‌ها بین انگشتان قرار دارد. وقتی که گرم هستند و یا تحرک دارند جای پایشان بر روی سطوح خشک می‌ماند. بوی این جای پا برای علامت‌گذاری درختان در قلمرو آنها استفاده می‌شود. اگر آشیانه سنجاب با هجوم کک‌ها یا مزاحم‌های دیگر روبرو شود، سنجاب از آنجا رفته و آشیانه جدیدی می‌سازد. ازهمین‌رو درمحوطه‌ی زندگی آنها تعداد آشیانه‌ها از سنجاب‌ها بیشتر است. سنجاب طوسی در جاهای غیرعادی لانه می‌سازد. اطاق‌های زیر شیروانی مکان مورد علاقه آنهاست، همچنین در اتومبیل‌ها، دودکش‌ها، کباب‌پزها و در ایوان‌ها نیز آشیانه می‌سازند.

دلایل گازگرفتن سنجاب‌ها

یکی از بیشترین موارد گاز گرفته شدن توسط سنجاب‌ها زمانی است که با دست به آنها غذا می‌دهیم. هرگز غذا را بین انگشتانتان نگه ندارید، زیرا امکان اینکه انگشتانتان گاز گرفته شود بسیار است. چشمان سنجاب‌ها همیشه به دنبال شکارچی است و بندرت بر روی چیزی که می‌خورند تمرکز می‌کنند.

بخش‌های دیگر این مقاله:

تغذیه سنجاب‌ها

تولیدمثل سنجاب

لانه و آشیانه سنجاب

بیماری‌های مهم در سنجاب‌های خانگی

پوکی استخوان، انگل خارجی و بیماری‌های تنفسی و مسمومیت بیشتر در سنجاب‌های خانگی مشاهده شده می‌شود.

پوکی استخوان: اختلالی تغذیه‌ای است که در اثر کمبود کلسیم و فسفر یا ویتامین D یا عدم تعادل در نسبت کلسیم به فسفر در جیره بوجود می‌آید. در سنجاب‌هایی که در ایران در منزل نگهداری می‌شوند بدلیل نوع تغذیه وکمبود منابع کلسیم وفسفر در جیره این عارضه بسیار زیاد بروز می‌کند. جهت پیشگیری از این امر، باید نوزادان به اندازه کافی شیر مادر را خورده و پس از آن نیز مرتب مکمل‌های کلسیم‌دار به جیره اضافه شود.

انگل‌های خارجی: انگل‌هایی از قبیل کک، شپش وکنه در موارد زیادی از سنجاب‌ها مشاهده شده‌اند. انگل‌های خارجی علاوه بر خونخواری می‌توانند موجب انتقال بیماری شوند. درمان انگل‌ها بوسیله داروهای اختصاصی امکان‌پذیر است. در مصرف این داروها که سمی هستند باید دقت زیادی نمود زیرا در صورت بلعیده شدن توسط سنجاب ممکن است موجب مسمومیت شوند.

هموطن عزیز و گرامی باز هم تذکر می‌دهیم که جای سنجاب‌ها در شهر و منزل نیست و بهتر است هرگز این حیوانات وحشی‌خو را بعنوان حیوان خانگی نگه ندارید. اما اطلاعات فوق به شما کمک می‌کند که اگر مجبور به نگهداری از سنجابی شدید با بهترین شرایط زندگی برای آنها آشنا باشید.

منبع: سایت ۶۰۱۹