گوسفند لستر پشم  بلند

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ منشأ گوسفند لستر (Leicester Longwool) کشور انگلستان می‌باشد. در قرن هجدهم فردی بنام رابرت باکول (Robert Bakewell) با شیوه‌ای نوآورانه این نژاد را پرورش داد.

این نژاد به نام‌های دیگری چون لستر باکول، لستر جدید، دیشلی لستر، لستر پشم بلند نیز شناخته می‌شود که اغلب بصورت خلاصه لستر نامیده می‌شود. امروزه این نژاد بسیار نادر است و بعنوان نژادهای در معرض انقراض شناخته می‌شود. اکنون کمتر از 500 میش ثبت نژاد شده در انگلستان وجود دارد. پیدایش این نژاد گوسفند در دهه 1700 میلادی در میدلند انگلستان رخ داده است.

گوسفند لستر پشم  بلند

گوسفند لستر در بسیاری از نقاط جهان به عنوان گوسفند "نادر" شناخته شده است. اما کشاورزان در حال تلاش برای ایجاد نژاد بیشتر این گوسفند پشمی هستند، زیرا برای استفاده انسان ارزشمند است. تقریباً حدود 2000 تا از این نوع گوسفند در جهان موجود می‌باشد.

این نژاد بسیار آهسته رشد کرده و برداشت تولیدات به کندی صورت می‌گیرد. اما امروزه در رشد و افزایش وزن سریع پیشرفت‌هایی صورت یافته است. گوسفند لستر یکی از نژادهای خالصی است که در 1826 به استرالیا برده شده است. بخاطر خصوصیات خوبی چون دارا بودن لاشه‌ای گوشتی و پشم زیاد، معمولاً از آن برای اصلاح نژادی استفاده می‌کنند.

نژاد گوسفند لستر جزو نژادهای بزرگ می‌باشد. سر به‌خوبی روی گردن قرار گرفته است و خیلی بالا نیست، و نشانی از شاخ بر روی سر دیده نمی‌شود. صورت گوه‌ای شکل آنها به رنگ سفید بوده که گاهی تمایلاتی به رنگ آبی در آن دیده می‌شود. لب و بینی سیاه رنگ هستند. پاها مستقیم و راست بوده و ازهم فاصله دارند، و سم‌ها سیاه‌رنگ هستند.

مصارف گوسفند لستر موبلند

مصارف گوسفند لستر موبلند

جزو نژادهای گوشتی است و معمولاً برای تولید گوشت پرورش می‌یابد.

پشم‌های بلند و موهای فرفری آن نیز با کیفیت شناخته شده و نه تنها پشم بلکه پوست آن برای بافندگان ارزشمند است. 

عمدتاً از این نژاد برای اصلاح دیگر نژادها استفاده می‌شود.

خصوصیات گوسفند لستر

نام نژاد گوسفند لستر Leicester
هدف پرورش معمولاً گوشت
نکات ویژه حیواناتی بسیار سرسخت، باهوش و تنومند،
پر جنب‌وجوش با خلق‌وخویی آرام
به‌طور عمده برای گوشت مصرف دارد
اما دارای پشمی متراکم و براق نیز هست.
ابعاد بزرگ
وزن متوسط وزن قوچ بالغ 140 تا 175 کیلوگرم
و متوسط وزن میش بالغ 90 تا 120 کیلوگرم
شاخ ندارند
مقاومت اقلیمی تقریباً همه اقلیم‌ها
رنگ معمولاً سفید
گستردگی متداول
منشا انگلستان