عوامل موثر بر انتخاب درمان ورم پستان

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بی‌شک درمان ورم پستان نیاز به صرف هزینه دارد که باید ازقبل بررسی شده، مدیریت شود و بهترین آن انتخاب گردد. تعیین هزینه واقعی درمان فقط شامل داروها نخواهد بود، بلکه موارد دیگری را نیز هستند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

کارایی درمان: وقتی به کارایی درمان نگاه می‌کنید، چطور می‌توانید بگویید که آیا این درمان جواب خواهد داد یا خیر؟ آیا این درمان عفونت را ازبین می‌برد و پاتوژن‌های مسبب بیماری در دامداری را محو خواهد کرد؟ اگر جواب خیر است، پس در آینده نرخ برگشت مجدد ورم پستان و سوماتیک سل کانت بالاتری را خواهید دید.

هزینه درمان در روز: هزینه هرجعبه پماد پستان ممکن است گمراه‌کننده باشد. به تعداد درمان‌های مورد نیاز و تکرر مجدد درمان نگاه کنید (هر 12 ساعت در مقابل هر 24 ساعت یکبار)

هزینه دور ریختن شیر: برچسب دارو را در مورد دور ریز شیر بخوانید. دوره‌های منع مصرف کوتاه‌تر اغلب اقتصادی‌تر هستند به این دلیل که خیلی زودتر موجب برگشت شیر به تانکر شیر می شوند.

پتانسیل خطر باقی‌مانده در شیر: مدیریت محصولاتی با خطر بالای باقی‌مانده مواد آنتی‌بیوتیک در شیر می‌تواند مخاطره‌انگیز باشد و کارایی دامدارای را به خطر بیندازد. این امر حتی می‌تواند خطر سرایت باقی‌مانده آنتی‌بیوتیکی به شیر سالم را در هنگام حمل در بر داشته باشد. از داروهایی استفاده کنید که حداقل خطر باقی‌مانده در شیر را داشته باشند.

نرخ برگشت مجدد بیماری و سوماتیک سل کانت: درمان ناقص می‌تواند منجر به عود مجدد بیماری شود و به طور مزمن گاوها را درگیر کند. موفقیت در درمان را پایش و نظارت کنید تا مطمئن شوید میزان بالایی بهبودی از موارد باکتریایی، میزان پایین‌تر برگشت مجدد بیماری و سوماتیک سل کانت کمتری را به دست آورده‌اید. فقط یک راه برای اطمینان از اینکه نوع درمان جواب می‌دهد یا نه وجود ندارد.

بیشتر بدانیم:
10 راه عملی در کاهش ورم پستان و بهبود کیفیت شیر با صرف کمترین وقت
ورم پستان و حساسیت آنتی‌بیوتیکی اشرشیاکلی و استافیلوکوکوس اورئوس
بیماری‌های پستان در گاو شیری
پماد داخل پستانی کاناپن

راهکاری برای درمان ورم پستان وجود ندارد که به درد همه گله‌ها بخورد. دنبال گزینه‌هایی باشید که نه تنها به‌طور فیزیکی علائم ورم پستان را از گله پاک کند بلکه همچنین موجب حذف عوامل باکتریایی مسبب ورم پستان باشد تا به بهبود کامل برسید. وقتی یک بار به درمان باکتریولوژیکی رسیدید، دیگر نیاز به درمان مجدد و استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های اضافی را محدود می‌کنید. این امر برای سلامت دام‌های شما و نیز بنیاد تجارت گاو شیری شما اهمیت زیادی دارد.

نویسنده: دکتر احسان محجوبی