بیماری های پستان در گاو شیری

به گزارش «سرویس آموزشی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ افرادی که با صنعت گاو شیری ارتباط دارند، بر این باورند که در بین بیماریهای گاو شیری، ورم پستان یکی از متداول ترین و پرهزینه ترین آن ها است.

مواردی که سبب گردیده اند بیماری ورم پستان از خسارت بارترین بیماری های گاوداری های شیری باشد عبارتند از هزینه های افت تولید شیر، درمان دارویی ، دور ریختن شیر ورم پستانی یا انتی بیوتیکی ، حذف دام به علت ورم پستان های غیرقابل درمان. به عنوان مثال در تخمینی که در چند سال گذشته در کشور آمریکا صورت گرفته است، سالانه بیش از دو میلیارد دلار خسارت برآورد شده است. از طرف دیگر تولید گوساله و به دنبال آن تولید شیر دو مورد از مهم ترین منابع درآمدی دامداری را تشکیل می دهند. حال اگر دامداری به علت ورم پستان های تحت بالینی دچار افت تولید شود و یا به علت ورم پستان های بالینی خسارات ذکر شده را متحمل شود، از یکی از مهم ترین منابع درآمدی خود به شکل بهینه نتوانسته است استفاده نماید.

لذا تلاش دست اندر کاران این صنعت از جمله شرکت پاورین که در تامین مکمل های غذایی چندین سال است به ارایه خدمات در کل کشور پرداخته است بر آن است تا با افزایش آگاهی کلیه دامپزشکان ، مهندسین دامپرور، دانشجویان عزیز عزیز دامپزشکی و دامپروری و دامپروران ، به تولیدات دامپروری و در نهایت اقتصاد کشور کمک نمایند.

بدین منظور در وهله اول به مهمترین مبحث یعنی ورم پستان پرداخته شده است و از بین منابع موجود ، ترجمه بخش بیماری های پستان کتاب Veterinary Medicine   که به عنوان اصلی ترین کتاب مرجع دامپزشکی است ، در گروه علمی شرکت پاورین در دستور کار قرار گرفت که ترجمه کتاب به همت یکی از اعضای هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و سه نفر از دامپزشکان انجام پذیرفت که جای دارد از تلاش های آن ها تقدیر و تشکر به عمل آید. هم چنین به پاس یک دهه تلاش ، نوآوری و اشتغال زایی همکار ارجمند جناب آقای دکتر محمد فلاح در صنعت دام و طیور ، کتاب حاضر ایشان تقدیم می گردد.

امید است با توسعه این گونه فعالیت ها ، این شرکت بتواند علاوه بر پیشرفت در زمینه های تولید مکمل های غذایی دام ، طیور و آبزیان ، در گسترش بحث های علمی نیز به وظیفه خود عمل نماید.

مدیرعامل شرکت پاورین

مهندس مهدی خداپرست

دیباچه مترجمین

بدون شک مبحث ورم پستان کتاب Veterinary Medicine یکی از کامل ترین منابع موجود در این زمینه است. در این کتاب ، علاوه بر طرح مسایل دقیق علمی که برای دامپزشکان و دانشجویان تخصصی و عمومی دامپزشکی بسیار مفید می باشد ، با ذکر بحث هایی در خصوص راه های کنترل و پیشگیری اورام پستان ، برای سایر افراد مرتبط با صنعت گاو شیری مانند مهندسین و دانشجویان دامپروری و همچنین دامپروران زحمت کش نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد، لذا پس از پیشنهاد شرکت پاورین مبنی بر ترجمه این بخش به عنوان یک کتاب مستقل، مترجمین تلاش نمودند با حفظ اصول ترجمه، متنی ساده و روان را آماده نمایند و برای فهم بهتر مطالب ، کتاب را در 9 فصل در نظر گرفتند که در فصل اول،کلیات ورم پستان ذکر گردیده است و در فصول بعد به طرح دقیق مسایل ورم پستان های واگیردار و محیطی ، اصول کنترل و پیش گیری اورام پستان و ورم پستان در مادیان ، گوسفند و بز پرداخته شده است و از آن جا که قبلا کتاب های دیگری از جمله کنترل ورم پستان در گاو های شیری ،مبارزه علیه ورم پستان توسط یکی از مترجمین با همکاری سایر عزیزان در اختیار خوانندگان قرار گرفته است، به نظر می رسد مجموعه کامل در خصوص ورم پستان در کشور وجود دارد و مشتاقان می توانند با مطالعه این کتاب به حل معضل ورم پستان بپردازند.

در پایان از زحمات مسئولین شرکت پاورین ، موسسه نشر بیژن ( خصوصا استاد گرامی جناب آقای دکتر رادمهر و همکار ایشان جناب آقای دکتر امن زاده) ، آقای سید عباس عمادی ، خانم ها معصومه جعفری، زهره یوسفی و صدف کردکوی و هم چنین سرکار خانم مریم محقق راد که نه تنها زحمات تایپ و صفحه آرایی کتاب را متقبل شدند بلکه با تجربه بسیار زیاد خود در به حداقل رساندن مشکلات مربوطه نیز بسیار کمک نمودند، کمال تقدیر و تشکر را به عمل می آورد و از عزیزان خواننده تقاضا می گردد که با راهنمایی های خود مترجمین را در راستای حرکت های بهتر سوق دهند.

زمستان 90    مترجمین کتاب

برای دریافت این کتاب می توانید با شماره  09121960981 تماس حاصل فرمایید.