خرگوش کوتوله هلندی

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ خرگوش کوتوله هلندی (Netherland Dwarf) بین ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ گرم وزن دارد و دارای بدنی گرد و فشرده و سری بزرگ، گردنی کوتاه و گوش‌های ایستاده و کوتاه است. پوشش براق و پرپشت آن در اکثر رنگ‌ها وجود دارد. بسیاری بر این عقیده‌اند که این خرگوش‌ها بیشتر از نژادهای دیگر مستعد گاز گرفتن می‌باشند و از همین‌رو کمتر برای کودکان مناسب هستند.

منشا این نژاد هلندی است و از اکثر نژادهای دیگر کوچک‌تر می‌باشد. این خرگوش معمولاً به عنوان حیوان خانگی و یا برای نمایش در مسابقات پرورش داده می‌شود. بیشتر این خرگوش‌ها در نمایشگاه Netherland Dwarf به فروش می‌رسند و محبوبیت خود را مدیون ظاهر زیبا و معصومانه خود هستند. با وجود اینکه کوچک‌تر از سایر نژادهای کوتوله است اما بسیار فعال بوده و برای نگهداری نیاز به فضای کافی و مناسب برای جنب و جوش دارد.

برخلاف بسیاری از نژادهای خرگوشی که معرفی کردیم، کوتوله هلندی برای خانواده‌هایی که صاحب بچه هستند گزینه مناسبی نمی‌باشد. آنها بسیار کوچک و ریز هستند (به طور میانگین وزنی بین ۰.۵ تا ۱ کیلوگرم دارند) و همچنین نیازمند محیطی آرام و به دور از سر و صدای کودکان هستند. با اینکه خرگوش کوتوله هلندی جثه ریزی دارد اما فعالیت‌ و جنب جوش او به نسبت زیاد است و بهتر است شرایطی برایش فراهم شود که آزادانه در فضای باز خانه بدود و بازی کند. یکی دیگر از دلایل نامناسب بودن آنها برای کودکان، اخلاق خاص و منزوی بودنشان است. با این حال برای بزرگسالان و به خصوص کسانی که معلولیت دارند حیوان خانگی و همدم بسیار خوب و مناسبی محسوب می شود.

طول عمر

به طور میانگین خرگوش کوتوله هلندی ۷ سال و یا بیشتر زنده می‌ماند.

رنگهای خرگوش کوتوله هلندی

خوراک خرگوش

به طور نامحدود یونجه‌ی خشک تازه را در اختیار آن‌ها قرار دهید، سبزیجات و میوه‌ی تازه باید به طور محدود در اختیار آن‌ها باشد اما آب هم باید همیشه در دسترس‌شان باشد. معده آن‌ها کمی حساس است بنابر این زمانی که می‌خواهید سبزیجات یا میوه تازه در اختیار آن‌ها قرار دهید سعی کنید در هر وعده تنها از یک نوع میوه یا سبزی استفاده کنید. ظرف‌های سفالی بهترین ظرف غذاها برای آن‌ها هستند زیرا خرگوش‌ها نمی‌توانند آن را بجوند. اندازه‌ی ظرف هم به گونه‌ای باشد که خرگوش نتواند آن را واژگون کند. ظرف آب باید در خارج جای نگهداری نصب شود و آب با یک خرطوم به داخل قفس هدایت شود. مطمئن باشید که همیشه آب تازه در اختیار خرگوش‌ها قرار دارد.

خلق و خوی خرگوش کوتوله هلندی

خرگوش‌ھای کوچک می‌توانند کمی بد اخلاق باشند. بنابراین اگر قصد خرید این خرگوش را دارید از اخلاق خوب والدینش مطمئن شوید و در صورت امکان به آن‌ھا دست بزنید.

خلق و خوی خرگوش کوتوله هلندی

نگھداری

اگر خرگوش خود را در خارج از منزل (حیاط) نگه می‌دارید، بھترین خانه برایش خانه‌ای از چوب سنگین با سقفی ضدآب و زمینی پوشیده است. اگر خرگوش خود را در منزل نگه می‌دارید، یک خانه چوبی و یا قفس برایش مناسب خواھد بود. میله‌ھای قفس می‌تواند فلزی و یا فلز با پوشش پلاستیک باشد. ھمه‌ی خرگوش‌ھا باید فضای کافی برای فعالیت داشته باشند. خواه این فضا را در خارج و یا داخل خانه در اختیارشان قرار دھید. صفحه‌ھای چوبی برای کف جای نگهداری خرگوش باید وجود داشته باشد. خاک اره ممکن است باعث خراش و یا سوزش چشم خرگوش‌ھا شود پس حتماً از آن پرھیز شود. لایه زیرین قفس برای خرگوش‌ھایی که خارج از منزل نگھداری می‌شوند باید محافظ سرما و رطوبت باشد. بھترین چیز یک لایه کاه است که روی یک تخته چوب ریخته شود. ھر ھفته باید خانه‌ی خرگوش تمیز شود و غذاھای مانده دور ریخته شود. اگر لازم است خانه تمیز شود بھتر است از مواد شوینده مخصوص خانه‌ی خرگوش استفاده کنید. یک ظرف سفالی برای غذا و یک ظرف آب برای خرگوش لازم است.

خاستگاه خرگوش‌های کوتوله یا خرگوش Dwarf

خاستگاه خرگوش‌های کوتوله یا خرگوش Dwarf

خاستگاه خرگوش کوتوله که همچنین بعنوان خرگوش عروسکی، خرگوش اسباب‌بازی و یا خرگوش کوتوله شهرت دارد به قرن بیستم در هلند بازمی‌گردد. اصالت این نوع خرگوش که از پیوند دو جنس خرگوش‌های کوچک خانگی و وحشی گرفته شده است، بدست می‌آید. خرگوش‌های کوتوله حاصل تغییر در ژن مغلوب در آمیزش هستند که موجب کوتوله شدن خرگوش‌ها می‌شود. این حیوان می‌تواند به وزنی حداکثر ۱.۵ کیلوگرم برسد و طولی بین ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر داشته باشد. خرگوش‌های کوتوله بدگمان و ترسو هستند، لذا باید با حوصله با آنها برخورد کرد.

نژاد کوتوله هلندی برای اولین بار در سال ۱۹۴۸ وارد انگلستان شد و در بین دهه ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ وارد ایالات متحده امریکا شد. این نژاد توسط انجمن پرورش دهندگان خرگوش امریکا در سال ۱۹۶۹ با استفاده از اصلاحات نژادی که در بریتانیا صورت پذیرفت به عنوان یک نژاد مستقل شناخته شد.

نگھداری خرگوش کوتوله هلندی

منبع: petifo