سگ نژاد سیلکی تریر

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ نژاد سیلکی تریر نمونه عبارت "سگ کوچک، شخصیت بزرگ" است. زمانی که دوره رشدش کامل شده باشد وزنش در حدود ۴ تا ۵ کیلوگرم است، او سرسخت و با اعتماد به نفس است، شاید بدلیل این باشد که او شکار طعمه‌های کوچک را به ارث برده است. با این حال او یک همدم دوست‌داشتنی است که عاشق این است که نزدیک به مردم زندگی کند.

نکات برجسته نژاد سیلکی تریر 

سیلکی تریرها سگ‌های فعالی هستند که به ورزش و فعالیت جسمی و تحریکات ذهنی نیاز دارند. این بدین معنا نیست که ساعت‌ها پیاده‌روی یا فعالیت شدید نیاز باشد، اما به این معنی است که شما باید فعالیتی بیشتر از اینکه او روی نیمکت لم بدهد برایش فراهم کنید.

اگرچه آنها به فعالیت و ورزش نیاز دارند، اما گزینه خوبی برای زندگی در آپارتمان‌ها و مجتمع‌ها هستند.

سیلکی‌ها غریزه شکار قوی دارند و گربه‌ها، سنجاب‌ها، جوندگان و بعضی از مواقع سگ‌های دیگر را هم شکار می‌کنند. اگر شما حیوانات خانگی کوچک دیگری هم دارید، ممکن است که سیلکی بهترین انتخاب برایتان نباشد. زمانی که او را به مکان‌های نا امن می‌برید حتما همراه با قلاده باشد زیرا این کار از ناپدید شدن او زمانی که حیوان کوچک یا خزدار را ببیند و بدنبال شکارش برود جلوگیری می‌کند.

برای آشنایی با دیگر گونه‌های تریر کلیک کنید:
آشنایی با سگ‌های تریر

سیلکی‌ها افراد دیگر خانواده را دوست دارند و از اینکه تمام طول روز را کنار و همراه شما صرف کنند خوشحال‌اند.

باجود پوشش بلند، نگهداری سیلکی کار نسبتا آسانی است. اما به برخی مراقبت‌های نظافتی مانند: مسواک زدن دو تا سه بار درهفته و یک حمام ماهانه نیاز دارند.

مانند تمام تریرها، سیلکی هم علاقه خاصی به کندن زمین و حفر کردن دارد. برای در امان نگه داشتن گل‌هایتان، یا نژاد دیگری را در نظر بگیرید یا به او یاد دهید که جاهای مخصوصی را بکند. برای او کندن یک کانال به منظور ارضا کردن غریزه‌اش بسیار آسان است.

پارس کردن یکی دیگر از خصوصیات تریرهاست، که سیلکی از آن بسیار لذت می برد. اگرچه شما می‌توانید به او یاد دهید که با فرمان شما سکوت کند و یا اینکه زمانی پارس کند که فکر می‌کند نیاز است. سیلکی‌ها سگ‌های نگهبان فوق‌العاده‌ای هستند.

سیلکی تریرها سگ‌های خوبی برای خانواده هستند، اما به دلیل شخصیت‌شان باید در کنار بچه‌هایی باشند که ده سال یا بیشتر سن دارند.

اگرچه آنها بطور کلی دوستانه هستند، اما ممکن است اگر به بدرستی اجتماعی نشوند نسبت به سگ‌های دیگر حالتی تهاجمی داشته باشند.

یک سگ سیلکی تریر استرالیایی نباید بدون نظارت و توجه در حیاط رها شود. او به اندازه کافی کوچک است تا توسط حیوانات وحشی بزرگ بعنوان طعمه در نظر گرفته شود و کافی است تا راهی به بیرون برای خودش حفر کند و خودش را به این دردسر بیندازد.

برای داشتن یک توله سگ سالم، هرگز از پرورش‌دهندگان نامعتبر یا مغازه‌هایی که حیوانات خانگی می‌فروشند خریداری نکنید. بدنبال پرورش‌دهنده‌ای باشید که تمامی آزمایشات مربوط به سگ‌ها را در زمینه بیماری‌های ژنتیکی انجام داده باشد و سگ‌هایی که مزاج سالم داشته باشند.

نکات برجسته نژاد سیلکی تریر

تاریخچه نژاد استرالین سیلکی تریر (Australian Silky Terrier)

پیدایش نژاد استرالین سیلکی تریر در استرالیا در سال ۱۸۹۰ میلادی بوده است. این نژاد نتیجه تولیدمثل دو نژاد یورکشایر تریر و استرالین تریر بومی استرالیا است. توله‌هایی که از این دو نژاد متولد شدند، برخی شبیه یورکشایر، برخی دیگر شبیه به استرالین تریر و بعضی‌ها هم شبیه به سیلکی‌های امروزی با سایز و بلندی موهایی که والدینشان داشتند، بودند. پیش‌بینی می‌شد توله سگ‌هایی که از اصلاح این دو نژاد بوجود آمدند بیشتر خصوصیات سیلکی را داشته باشند.

در سال ۱۹۰۶ میلادی طرفداران استرالیایی یک نژاد استاندارد را پرورش دادند و یک دستورالعمل از چگونگی ظاهر، جنب و جوش و رفتار این نژاد در سیدنی نوشتند. در سال ۱۹۰۹ میلادی یک استاندارد دیگر در ویکتوریا تهیه کردند. این دو استاندارد کاملاً با هم مطابقت نداشتند و ترجیحشان بیشتر بر وزن و نوع گوش بود.

این دو استاندارد نوشته شده با هم سازش کردند و در سال ۱۹۲۶ یک نژاد استاندارد جدید را ارائه دادند.

این نژاد نام‌های مختلفی داشته است: در ابتدا سیدنی سیلکی تریر بوده، در سال ۱۹۵۵ استرالین سیلکی تریر بوده که هنوز هم نام رسمی‌اش در استرالیا همین است، در ایالات متحده نام او تغییر کرد و هم اکنون سیلکی تریر است.

وزن و اندازه

وزن در نرها: (۴-۵) کیلوگرم، وزن در ماده ها: (۴-۵) کیلوگرم.

قد در نرها: (۲۳-۲۵) سانتی متر، قد در ماده ها: (۲۳-۲۵) سانتی متر.

تاریخچه نژاد استرالین سیلکی تریر

خلق و خوی نژاد سیلکی تریر 

سیلکی تریر یک سگ دوستانه، باهوش، سرزنده و به خود مطمئن است. به غریزه شکاری‌اش اعتماد دارد، او عاشق این است که حیوانات کوچک را شکار کند و در مبارزه عقب‌نشینی نمی‌کند. علیرغم اندازه بسیار کوچکش او سگ نگهبان فوق العاده است، نسبت به صدا بسیار چابک و فرز است و اگر احساس کند که چیزی یا کسی غریبه باشد فورا با پارس کردن هشدار می‌دهد.

اگرچه مستقل است، اما فداکار است و زمانی که بخشی از زندگی روزانه خانواده باشد خوشحال‌تر هم خواهد شد. او دوست دارد که داخل خانه بدنبال شما از اتاقی به اتاق دیگر بیاید، یا اینکه در جلوی در به شما ملحق شود و برای استقبال از مهمان پارس کند. اگر شما زیاد مسافرت می رود، او خوشحال می‌شود که در طول جاده با شما باشد و قابلیت سازگاری با این شرایط را دارد.

خلق و خوی سگ تحت تاثیر عواملی مانند وراثت، آموزش و اجتماعی شدن شکل می‌گیرد. سگی با خلق و خوی خوب و مزاج سالم کنجکاو و بازیگوش است.

همیشه ازاینکه یکی از والدین (معمولاً هم مادر زیرا در دسترس است) خوی و خصلت خوبی دارد مطمئن شوید تا بتوانید توله سگی را انتخاب کنید که با آن احساس راحتی می‌کنید. مواجه و برخورد با دیگر بستگان سگ به شما کمک مفیدی خواهد کرد برای اینکه بتوانید بفهمید زمانی که توله سگتان رشد کرد از لحاظ خلق وخو چه‌جور سگی خواهد شد.

مانندهر سگی این نژاد هم نیاز دارند که خیلی زود روابط اجتماعی را شروع کنند، آنها باید زمانی که هنوز کوچک هستند با افراد گوناگون، صداها، مناظر و تجارت مختلفی مواجه شوند. این روند به شما این اطمینان را می‌دهد که سگتان به سمت تبدیل شدن به یک سگ همراه و اهل گردش رشد می‌کند.

ثبت نام کردن او در کلاس‌های مخصوص به سگ‌ها شروع بسیار خوبی است. دعوت از بازدیدکنندگان بطور منظم، بردن او به پارک‌های شلوغ، فروشگاه‌ها و مکان‌هایی که اجازه ورود سگ را می‌دهند، دیدار با همسایگان در اوقات فراغت باعث می شود که مهارت‌های اجتماعی او صیقل داده شود.

دسته‌بندی نژاد: سگ‌های همراه

طول عمر: ۱۲ تا ۱۵ سال

خلق و خوی نژاد سیلکی تریر

مشکلات و سلامتی نژاد سیلکی تریر

سیلکی‌ها عموماً سگ‌های سالمی هستند؛ اما مثل تمام نژادها آنها هم مستعد ابتلا به برخی از بیماری‌ها هستند. ممکن است که همه سیلکی‌ها همه این بیماری‌ها را نگیرند اما اگر شما از این نژاد مراقبت می‌کنید مهم است که نسبت به آنها آگاهی داشته باشید.

اگرشما یک توله سگ خریدید پرورش‌دهنده‌ای را پیدا کنید که گواهی عدم سوء پیشینه سلامت برای هردو پدر و مادر توله سگ را به شما نشان دهد. گواهی عدم سوء پیشینه سلامت ثابت می‌کند که یک سگ برای یک بیماری خاص آزمایش شده است.

بیماری لگ – کالو – پرتس: یکی دیگر از بیماری‌های مربوط به مفصل ران است. بسیاری از نژادهای کوچک در معرض ابتلا به این بیماری هستند. جریان خون به سر استخوان ران (بزرگ استخوان پای عقب) کاهش می‌یابد و سر استخوان ران که متصل به لگن است شروع به فروپاشی می‌کند. معمولا اولین نشانه این بیماری لنگیدن و آتروفی عضله پا است، که در سن ۴ تا ۶ ماهگی توله سگ رخ می‌دهد. این بیماری را می‌توان با عمل جراحی و برداشتن سر استخوان ران درمان کرد. یک زخم در اثر عمل جراحی ایجاد می‌شود که کاذب است و سگ معمولاً دردی نخواهد داشت.

دررفتگی کشکک: این یک مشکل شایع در سگ‌های کوچک است. در رفتن به معنی از جا خارج شدن بخشی از استخوان یک مفصل است. اغلب در پای عقبی است که باعث درد می‌شود. این مشکل ممکن است فلج‌کننده باشد، اگرچه بسیاری از سگ‌ها با این وضعیت زندگی نسبتاً عادی دارند.

دیابت: اختلالی در بدن است که در آن سطح قند خون تنظیم نمی شود. علائم دیابت ادرار کردن بیش از حد، تشنگی، افزایش اشتها و کاهش وزن است. دیابت را می توان با رژیم غذایی و تزریق انسولین درمان کرد.

صرع: یک بیماری ارثی است که اغلب نه همیشه ممکن ارثی باشد. ممکن است باعث تشنج خفیف یا شدید شود و همراه با رفتارهای غیر معمول (مانند دویدن دیوانه‌وار یا حالت تعقیب کردن یا پنهان شدن) ویا حتی سقوط و افتادن، سفت و سخت شدن اندام، از دست دادن هوشیاری و تشنج ترسناک باشد، اما پیش آگهی دراز مدت برای سگ مبتلا به صرع ایدیوپاتیک بسیار خوب است. مهم است که سگ را برای تشخیص و درمان مناسب نزد دامپزشک ببرید. (بخصوص که تشنج می‌تواند علل دیگری هم داشته باشد) صرع را می توان با دارو کنترل کرد اما درمان نمی توان کرد.

نای فرو رفته: این بیماری اغلب در نژادهای کوچک دیده و گاهی هم در سیلکی تریرها ممکن است دیده شود. به علت ضعیف شدن غضروف ایجاد می‌شود که راه هوایی نای را مسدود می‌کند. علائم این بیماری شامل سرفه کردن با صدایی شبیه به صدای غاز، غش و عدم تحمل ورزش و فعالیت است. درمان آن شامل استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، استروئیدها و داروهای ضدسرفه و استفاده از یک مهارکننده بجای یک طوق گردنی است و اگر اینها مفید نبود عمل جراحی توصیه می‌شود.

مشکلات و سلامتی نژاد سیلکی تریر

مراقبت از نژاد سیلکی تریر 

سیلکی تریر ممکن است مانند یک اسباب‌بازی به نظر برسد، اما در واقع او سگی است که به فعالیت و آموزش نیاز دارد. او از پیاده‌روی روزانه و بازی کردن با سر و صدا به همراه شما در حیاط و یا رفتن به پارک سگ‌هایی که جایی مخصوص برای نژادهای کوچک دارند لذت می برد. او از اینکه در داخل خانه تمرین کند یا اینکه در راهرو بازی‌های واکشی انجام دهد خوشحال می‌شود.

اینها سگ‌های بیرون از خانه نیستند. او اشتیاق زیادی دارد که همراه مردم باشد و همینطور انقدر کوچک است که ممکن است در بیرون از خانه توسط حیوانات بزرگ مانند طعمه‌ای کوچک شکار شود. علی‌رغم اندازه کوچکش ریسک دیگر این است که او ممکن است با سگ‌های دیگری که روی چمن‌ها سرگردان هستند وارد مبارزه شود.

سیلکی تریر برای یادگیری سگ مشتاقی است. بدلیل اینکه آنها بسیار باهوش هستند، شما نیاز به ثبات و اقتدار دارید و گرنه آنها طبق قوانین خودشان پیش می‌روند. بهترین راه برای موفقیت در آموزش این است که شما جلسات آموزشی را سرگرم‌کننده نگاه دارید و از روش‌های تقویت مثبت استفاده کنید.

استفاده از جعبه آموزشی بهترین راه برای آموزش‌های خانگی است و جعبه آسان‌ترین راه است برای اینکه امن بماند و وارد مشکلات نشود زمانی که شما دور از خانه هستید. سیلکی تریرها ذاتا بازیگوش‌اند و ممکن است اگر مراقبشان نباشید خراب کاری کنند.

از جعبه برای چرت زدن هم می‌توان استفاده کرد. این جعبه‌های آموزشی در سنین کم به آنها یاد می‌دهد که اگر زمانی برای حمل و نقل نیاز به این بود که در داخل یک محفظه باشند یا اگر در بیمارستان بستری شدند، چطور این مسئله را قبول کنند.

هرگز سیلکی را برای تمام روز در جعبه نگه ندارید. او زندانی نیست و فقط چند ساعت در روز باید در جعبه باشد، البته به جز وقت خواب شبانه. آنها سگ‌های مردمی هستند و این بدین معنی نیست که طول زندگی خود را درون یک جعبه و یا لانه قفل شده سپری کنند.

تغذیه نژاد سیلکی تریر 

میزان توصیه شده روزانه: ۱/۲ تا ۳/۴ غذای خشک با کیفیت که به دو وعده غذایی تقسیم شود. توله سگ‌ها حدوداً به ۱/۸ تا ۱/۴ پیمانه در روز غذا نیاز دارند.

ولی غذای سگ بالغ بستگی به سن، فعالیت و سوخت و ساز بدنش دارد.

آراستن

پوشش این نژاد بسیار زیباست. بلند و براق است و به اندازه ۱۳ تا ۱۵ سانتی‌متر به سمت پایین آویزان است. او به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد پررنگ با سایه‌ها مختلفی از رنگ آبی است.

شما با دو تا سه بار بورس زدن وشانه کردن او در هرهفته (و قبل از حمام) و در ماه یکبار حمام کردنش می‌توانید او را آراسته و تمیز نگه دارید و از ژولیده شدن موهایش جلوگیری کنید.

همانطور که اورا نظافت می‌کنید بدنش را از لحاظ زخم، خارش، علائم عفونت مثل قرمزی، حساسیت به لمس یا التهاب برروی پوست مورد بررسی قرار دهید. گوش، بینی، دهان وچشم را بررسی کنید، چشم‌ها باید روشن باشند و هیچ‌گونه قرمزی یا ترشحی نداشته باشند.

تغذیه نژاد سیلکی تریر

میزان سازگاری

سیلکی تریر می‌تواند یک حیوان خانگی فوق‌العاده باشد، تا زمانی که با بچه‌ها بزرگ شود و در کنار هیاهو و سر و صدا آنها رشد کند. با توجه به شخصیت قوی که دارند، آنها برای خانواده هایی که بچه‌های بزرگتر از ده سال دارند بهترین انتخاب هستند، زیرا آنها می‌دانند چطور به یک سگ رسیدگی کنند. او ممکن نیست که ضربه خوردن از بچه‌ها کوچکتر را تحمل کند و حتماً این کار را تلافی می‌کند.

سیلکی تریر با سگ‌های دیگر سازگاری خوبی دارد، هرچند شاید گاهی اوقات برای جلب توجه بخواهد با آنها رقابت کند. مانند همه تریرها، سیلکی‌ها هم عاشق این هستند که حیوانات کوچک را تعقیب کنید، بنابراین شما گزینه مناسبی برای خانه‌هایی که گربه، خرگوش یا حیوانات خانگی کوچک دیگری دارند نباشند.

نگهداری نژاد سیلکی تریر

این نژاد برای نگهداری در آپارتمان مناسب است ولی باید در طول روز به میزان کافی فعالیت بدنی داشته باشد. در داخل خانه بسیار آرام است و می‌توانید این سگ را به راحتی در خانه نگهداری کنید. یک حیاط کوچک یا تراس آپارتمان شما، برای جنب و جوش و انجام فعالیت های بدنی روزانه او کافی است.

نگهداری نژاد سیلکی تریر

منبع: پرشین پت مگ