سگ نژاد شیبا اینو

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ نژاد شیبا اینو (Shiba Inu) سگی کوچک جثه و جمع و جور است. سر در تناسب مناسبی با بدن قرار دارد. لب‌ها و بینی مشکی رنگی دارد، دندان‌های منظم همانند قیچی روی یکدیگر قرار دارند. چشم‌ها عمیق و مثلثی شکل و به رنگ تیره می‌باشد.

چشم‌ها معمولاً سیاه رنگ هستند. گوش‌ها مثلث شکل و نسبت به سایر اعضای بدن کوچک می‌باشد. پاهای جلو صاف هستند و ناخن‌ها ممکن است با جراحی بیرون کشیده شوند. دم حلقوی و بر پشت حمل می‌شود و در ابتدا ضخیم می‌باشد. پوشش خارجی دولایه دارد که لایه زیرین نرم و ضخیم و لایه خارجی صاف. در رنگ‌های پرتقالی، سفید، قرمز، مشکی - بلوطی یافت می‌شود. سفیدی در نوک پاها و دم قابل قبول است. معمولاً دارای مارک‌هایی در قسمت ابروها، گونه، چانه و سینه می‌باشد.

خلق و خوی سگ شیبا اینو

خلق و خوی سگ شیبا اینو

شیبااینو سگی هوشیار، با اعتماد به نفس و شجاع است. دوست داشتنی، مهربان و آموزش‌پذیر است. سگ‌های تمیزی هستند و بسیار کم پارس می‌کنند و همیشه در کنار و نزدیکی صاحبش می‌ماند. بازیگوش و سرزنده، با استقامت و پرسرعت است. یک شیااینوی اجتماعی شده با کودکان، گربه‌ها و سایر سگ‌ها رابطه خوبی دارد. این نژاد را باید از سنین پایین اجتماعی نمود و کاملاً او را متوجه نمود که آلفا (رئیس) کیست. ذاتاً از آن به عنوان سگ‌های شکاری بهره گرفته می‌شد. نباید شیبااینو را در مکانی با حیوانات کوچک تنها رها کرد (خرگوش، خوکچه هندی و پرندگان کوچک). همیشه در بیرون از منزل از قلاده استفاده کنید چراکه این نژاد به دویدن و تعقیب و گریز علاقه‌مند است.

وزن و ارتفاع

وزن در نرها (11-8) ک.گ - وزن در ماده‌ها (9-6.5) ک.گ

ارتفاع در نرها (41-36) س.م - ارتفاع در ماده‌ها (38-33) س.م

شرایط نگهداری سگ شیبا اینو

مشکلات سلامتی 

دیسپلازی پا، مشکلات زانو

شرایط نگهداری سگ شیبا اینو

برای زندگی آپارتمانی مناسب است، داخل خانه فعال بوده و داشتن یک حیاط متوسط می‌تواند بهترین حالت برای او باشد. پوشش خارجی ضد آب شیبااینو محافظ آن در شرایط آب و هوای گرم و سرد می‌باشد. بنابر این این نژاد می‌تواند در تمامی فصول در محیط بیرون زندگی نماید. به هر حال وی خود را عضوی از خانواده می‌داند و تنها بودن به مدت طولانی را نمی‌پسندد. این نژاد بسیار شادتر در کنار خانواده‌ها و داخل خانه زندگی خواهد نمود.

نگهداری سگ شیبا اینو

فعالیت بدنی

شیبااینو سگ بسیار انعطاف‌پذیری است که خود را با شرایط شما وفق می‌دهد. به پیاده‌روی روزانه علاقه دارد. سگ فعالی است و در صورت داشتن فعالیت روزانه سالم‌تر و خوشحال‌تر زندگی می‌کند. این نژاد می‌تواند برای ساعات طولانی پیاده‌روی نماید.

طول عمر

حدود 12 تا 15 سال

آراستن

شیبااینو نژادی است تمیز با پوشش کوتاه که آراستن آن بسیار آسان است. توسط یک برس محکم موهای مرده را هر روز جدا کنید. تنها در مواقع بسیار ضروری حمام شود چراکه حمام و شستشو طبیعت ضد آب بودن پوشش او را ازبین می‌برد. ریزش موی فصلی دارد.

شیبا اینو

تاریخچه سگ شیبا اینو

شیبااینو کوچک‌ترین نژاد از سگ‌های اصیل ژاپنی است که شامل این نژادها می‌باشد: Kailnu ،Kishinu ،shikokoinu ،Tosainu ،Akitainu به دلیل جثه کوچکش جهت شکار جانداران کوچک و پرندگان آموزش می‌دید. معنای شیبا در زبان ژاپنی "کوچک" و اینو "سگ" می‌باشد. بعد از جنگ جهانی تلاش‌های متعددی برای حفظ تعداد این نژاد انجام گرفت. امروزه شیبااینو از نژادهای معروف و محبوب در ژاپن است و تعداد آن در آمریکا نیز رو به افزایش است. در سال 1992 در AKC به ثبت رسیده. در این امور قابل استفاده است: شکار، دیده‌بان، نگهبان و سگ همراه

گروه

سگ‌های غیر ورزشی - سگ‌های قطبی

تاریخچه سگ شیبا اینو

گردآوری و ترجمه: تانیا مهرآرا