راه‌های رفع یبوست بچه گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اختلالات گوارشی در همه حیوانات پیش می‌آید و در بیشتر موارد بدون آنکه انتظار داشته باشیم اتفاق می‌افتد و بهبود می‌یابد. در بسیاری از اوقات، برای رفع مشکلات ناشی از اختلالات گوارشی در بدن حیوان خانگیتان، نیاز به مداخله نیست و بدن او به خودی خود این مشکلات را حل می‌کند؛ اما باید توجه داشت که این مسئله در ارتباط با بچه گربه‌ها کمی متفاوت است و اگر یک بچه گربه دچار یبوست شود برای حل مشکلش باید او را یاری کرد.

اگر بچه گربه یبوست داشت، باید چه کاری انجام داد؟

در این مطلب، علت‌های پاتولوژیک را بررسی نمی‌کنیم بلکه  بر این موضوع تأکید داریم که در بسیاری از مواقع، پاتولوژی و بیماری با ویژگی‌های تغذیه‌ای گربه مرتبط است و شامل مادر بچه گربه‌ها نیز می‌شود.

پیشنهاد ما این است که در صورت بروز یبوست در بچه گربه، قبل از آنکه کارهای عملی را شروع کنید، موارد زیر را بررسی نمایید:

- مدت زمانی که گربه مدفوع نکرده است.

- طول مدتی که گربه مدفوع می‌کند.

- آیا درمان ضد انگلی انجام شده و اگر انجام شده است، آخرین بار چه زمانی بوده است.

- آیا جیره غذایی گربه اخیراً تغییر کرده و آیا این تغییر ناگهانی و شدید بوده است یا خیر.

 بررسی این موارد کمک می‌کند تا ما بتوانیم هر چه سریع‌تر علت‌های یبوست گربه خود را شناسایی کنیم. در ادامه باید گفت که اگر هریک از نشانه‌های زیر را در بچه گربه خود مشاهده کردید، بلافاصله و بدون معطلی او را نزد دامپزشک ببرید:

- بچه گربه فقط زور نمی‌زند بلکه مدام میو میو می‌کند.

- در مدفوع او خون و ترشحات مشاهده می‌شود.

- با دست زدن و معاینه شکم او، دیواره شکم به شدت جمع می‌شود و دل درد می‌گیرد.

اگر بچه گربه بیش از سه روز است که مدفوع نکرده است.

گفتنی است در صورت بروز هر یک از مشکلات بالا، حتماً باید به دامپزشک مراجعه کرد و از انجام اقدامات درمانی در منزل جدا خودداری کرد.

علائم بالا می‌تواند نشانه یکی از دو بیماری وجود جسم خارجی در روده گربه و یا یبوست کامل غیرقابل درمان در خانه باشد. باید دقت داشت که در صورت بروز این موارد، اگر به بچه گربه چیزهایی داده شود که حرکت لوله گوارش او را قوی‌تر کند، ممکن است گربه به دلیل پارگی روده‌ها جان خود را از دست بدهد؛ در نتیجه در صورت تورم شدید روده، باید بلافاصله و بدون فوت وقت گربه را نزد دامپزشک برد و از انجام اقدامات درمانی در خانه پرهیز کرد.

بیشتر بدانیم:
اسهال گربه
نحوه نگهداری و تغذیه نوزاد گربه
بیماری پنلوکوپنی (Feline panleukopenia) در گربه‌ها

وظایف مهم صاحب گربه برای رفع مشکلات گوارشی

بهترین و مهم‌ترین اقدام در این شرایط این است که آب تمیز را به مقدار کافی در اختیار حیوان قرار دهیم؛ چراکه هر چه بچه گربه آب بیشتری بنوشد، مدفوع نیمه‌خشک او که در روده مانده است مرطوب‌تر می‌شود و گربه راحت‌تر می‌تواند از یبوست رهایی پیدا کند.

اگر بچه گربه آب نمی‌خورد یا اگر تشنگی خود را کاملاً ابراز نمی‌کند، باید او را مجبور کنید که آب بخورد؛ هم‌چنین توصیه می‌شود که در صورت بروز چنین مواردی حتماً از یک دامپزشک کمک بگیرید تا او با توجه به شناخت و تجاربش اقدامات لازم را انجام دهد.

 دادن یک جیره غذایی سرشار از فیبر و تحریک روده گربه دومین اقدام مؤثر برای بهبود یبوست گربه‌ها در خانه است. علاوه بر این، داشتن یک برنامه غذایی دقیق نیز به بازسازی دستگاه گوارش بچه گربه و برگشت آن به حالت عادی کمک می‌کند.

تغذیه گربه با پوره کدو تنبل و سبوس، دو درمان خانگی سنتی است که می‌تواند به بهبود شرایط گوارشی گربه کمک کند. در چنین شرایطی پوره سیب‌زمینی نیز برای بچه گربه غذایی مناسب است؛ زیرا علاوه بر داشتن فیبر بالا طعم خوبی دارد و باعث می‌شود که حیوان آن را پس نزند و همین ویژگی کافی است که دیگر مجبور نباشیم که به زور به او غذا بدهیم. شما می‌توانید روزانه یک قاشق چای‌خوری از این پوره را به گربه بدهید.

اگر در درمان یبوست بچه گربه از سبوس استفاده شود، باید بیشتر مراقب او بود؛ زیرا مصرف این ماده غذایی ممکن است باعث بروز حساسیت در دستگاه گوارش گربه شود؛ البته به طور کلی بهتر است که اگر می‌خواهیم مکملی به غذای بچه گربه خود اضافه کنیم، حتماً با دامپزشک مشورت کنیم.

یکی دیگر از اقدامات مؤثر برای پیشگیری و درمان اختلالات گوارشی در گربه‌ها، بازی کردن است. باید با بچه گربه بیشتر بازی کنیم و فراموش نکنیم که داشتن فعالیت فیزیکی، تضمینی برای سلامتی حیوان است و هر چه حیوان خانگی فعال‌تر و پر جنب‌وجوش تر باشد و بیشتر بدود و بپرد، روده‌های او بهتر کار می‌کند.

بازی کردن بعد از غذا ممنوع

بازی کردن بعد از غذا، فعالیت مناسبی برای بچه گربه‌ها نیست و توصیه می‌شود که اگر بچه گربه تازه غذا خورده است هرگز با او بازی نکنید؛ زیرا این کار نه تنها باعث تشدید یبوست در بچه گربه‌ها می‌شود، بلکه خطراتی چون پیچش روده و مرگ را نیز می‌تواند برای او به همراه داشته باشد.

در پایان، باید گفت که در صورت بروز مشکلات گوارشی، حیوان خانگی را باید با دقت و به طور منظم بررسی نمود و هرگونه تغییر در رفتار او را یادداشت کرد و اگر با وجود همه تلاش‌های انجام شده، وضعیت او دو روز یا بیشتر بهبودی پیدا نکرد، حتماً با دامپزشک مشورت کرد.

چه کارهایی نباید انجام شود؟

اگر بچه گربه یبوست دارد هرگز نباید کارهای زیر را انجام دهید:

- هرگز به بچه گربه شیر گاو رقیق‌شده ندهید. شیر گاو یبوست را ازبین می‌برد؛ اما معمولاً بعد از نرم شدن مدفوع و دفع آن، اسهال شدید را به همراه دارد که آن‌ هم می‌تواند برای بچه گربه‌ها کشنده باشد و باعث کشیده شدن آب بدن آن‌ها بشود. علاوه بر موارد ذکر شده شیر گاو پیامدهای بسیار سخت و بدی هم برای کبد بچه گربه خواهد داشت.

- هرگز به بچه گربه روغن‌های گیاهی ندهید. این روغن‌ها اصلاً برای کبد او مناسب نیستند و درمان خوبی هم برای یبوست او به حساب نمی‌آیند.

- هرگز و در هیچ صورتی نباید به بچه گربه روغن کرچک بدهید. شاید روغن کرچک کمک کند که مشکل یبوست او حل شود اما این حل مشکل می‌تواند به قیمت جان گربه تمام می‌شود.

- به شدت توصیه می‌شود که از فرنی برای کنترل یبوست گربه استفاده نکنید.

منبع: ITPet