اسب نژاد دنیش وارم بلاد

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اسب دنیش وارم بلاد (Danish Warmblood) یکی از اسب‌های مخصوص ورزش‌های سوارکاری مدرن به خصوص رشته‌های نمایش سوارکاری، نمایش پرش و مسابقات سه روزه است.

دانمارکی‌ها سابقه طولانی به عنوان پرورش‎دهندگان اسب دارند. اولین مرکز پرورش اسب آنها در قرن چهاردهم تاسیس شد. هرچند بازار اسب در آن زمان تغییرات فراوانی داشت ولی بسیاری از کشورها دریافتند که نژادهای بومی و خویشاوندان آنها یعنی اسپاتد ناب استراب دیگر به عنوان اسب‌های مسابقه‌ای واجد شرایط لازم نیستند.

کاربری اسب دنیش وارم بلاد

برای جبران این نقص برنامه پرورشی در سال 1962 میلادی پایه‌گذاری شد تا نوع جدیدی از اسب سوارکاری دانمارکی تولید شود. برای این کار نریان‌های انتخابی که عمدتاً از نژادهای سوئدی، ‌هانورین، هلشتاین و لهستانی بودند با مادیان‌های محلی آمیزش داده شدند تا خصوصیات اسب‌ها را بهبود بخشند.

خصوصیات اسب دنیش وارم بلاد

معیارهای دقیقی برای انتخاب نریان و مادیان استفاده شد تا تضمین کند که فقط بهترین‌ها حق ورود به دفتر انساب را دارند. برنامه آمیزش موفقیت‌آمیز بود و اسب حاصل اسبی ممتاز، متناسب و دارای گام‌های عالی بود. این اسب شجاعت را با خلق و خوی خوب ترکیب کرده و نمایش سوارکاری جذابی اجرا می‌کند.

اسب دنیش وارم بلاد

منبع: اطلس رنگی نژادهای اسب‌های ایران و جهان نوشته دکتر علی نصیریان و همکاران