سگ نژاد سالوکی

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ شکل ظاهری سگ نژاد سالوکی (Saluki) به طور طبیعی و از لحاظ اندازه و شکل موها بسته به مکان جغرافیایی آنها تفاوت می‌کند. بطوری که کوچک‌ترین نوع آن سالوکی عرب است که پاها و گوش‌های آن نسبت به نوع ایرانی آن از موهای پر مانند کمتری برخوردار می‌باشد.

ورود سالوکی از ایران به انگلستان در سال 1840 باعث گردید که بعدها این نژاد را تحت عنوان Persian Gray Hund بنامند. با داشتن سرعت بسیار زیاد از آن برای شکار بز وحشی که سریع‌ترین نوع بز می‌باشد استفاده می‌کنند. همچنین این سگ قادر به شکار شغال، روباه و خرگوش‌های وحشی است. سالوکی برای شکار بیشتر از قوه بینایی خود بهره می‌گیرد. و دارای رنگ‌های متنوعی است که عبارتند از: سفید، کرم، طلایی، قرمز، حنایی، خاکستری، برنز و سیاه و برنز و سه رنگ ( سفید سیاه برنز)

خلق و خوی سگ سالوکی

خلق و خوی سگ سالوکی

سالوکی کاملاً از صاحب خود اطاعت می‌کند. نگهبان خوبی است و حالت تهاجمی ندارد. آرام، پرمحبت و باوفا است و معمولاً با یک نفر خو می‌گیرد. آموزش و تعالیم آن باید با حوصله و محبت صورت گیرد و به دلیل داشتن اندام بسیار لاغر باید آن را از انجام کارهای خشن معاف کرد. برای کودکان پیشنهاد نمی‌شود. با سایر سگ‌ها خصوصاً هم نژاد خودش به خوبی کنار می‌آید. خوی این نژاد برای تعقیب و شکار جوندگان و حیوانات کوچک مساعد می‌باشد. بنابراین اگر سگ قابل کنترلی می‌خواهید بهتر است آنرا از سنین پایین‌تر تحت آموزش قرار دهید. اصولاً نگهداری پرنده، خرگوش، گربه و خوکچه هندی در کنار سالوکی پیشنهاد نمی‌شود.

وزن و ارتفاع

وزن در نرها: (30-13) ک.گ، در ماده ها: (30-13) ک.گ

ارتفاع در نرها: (71-58) س.م، در ماده ها: (71-58) س.م

توله سگ سالوکی

مشکلات سلامتی

این نژاد به طور ژنتیکی دارای بیماری‌های چشمی و سرطان می‌باشد. سالوکی می‌تواند دچار آفتاب سوختگی خصوصاً در ناحیه بینی شود.

شرایط نگهداری سگ سالوکی

برای نگهداری در آپارتمان توصیه نمی‌شود. سالوکی برای فعالیت‌های روزانه نیاز به فضای آزاد دارد. اما بهتر است تا در مواقع استراحت جایی داخل خانه که ترجیحاً گرم باشد برایش در نظر بگیرید، البته فراموش نکنید که گرمای زیاد می‌تواند آزاردهنده باشد.

شرایط نگهداری سگ سالوکی

فعالیت بدنی

سالوکی به فعالیت بدنی زیادی نیاز دارد. هنگام دویدن خوشحال‌ترین است! و بسیاری از آنها در زمان آزاد بودن گمشده‌اند و یا در اثر سانحه کشته شده‌اند. در سکوت و به آرامی شکار می‌کند، هنگامی که چیزی را تعقیب می‌کند دیگر هیچ توجهی به قلاده و صاحبش ندارد، چنانچه در برخی از کشورها رها کردن آن از قلاده ممنوع می‌باشد. بهترین ورزش برای آنها دویدن همراه دوچرخه می‌باشد.

طول عمر

حدود 10-12 سال

آراستن

موهای سالوکی برای آراستن بسیار ساده می‌باشد. کافی است هر از گاهی آنرا شانه بزنید خصوصاً نواحی را که داری موهای بلندتری است. داخل گوش‌ها را به طور منظم چک کرده و از تمیزی آن اطمینان حاصل نمایید. ریزش مو در این نژاد متوسط می باشد.

تاریخچه سگ نژاد سالوکی

تاریخچه سگ نژاد سالوکی

سالوکی سگ سلطنتی مصر احتمالاً قدیمی‌ترین نژاد اهلی شده سگ‌ها است. وجود آن از سوی برخی از مورخین از سال (329 ق م) گزارش شده است. دقیقاً تصاویری که در آرامگاه مصریان در دوهزاروصد سال قبل از میلاد و حتی قبل از آن در کاخ‌های سومری‌های قدیم یعنی 6000 تا 7000 سال قبل از میلاد کشف شده‌اند، شباهت زیادی به سالوکی دارند. ادعایی وجود دارد که منظور از کلمه سگ در انجیل همانا سالوکی است. سالوکی شامل تمام نواحی در امتداد دریای خزر، خاورمیانه که شامل مصر، عربستان، فلسطین، سوریه، آناتولی و ایران می‌شود.

گروه

سگ‌های شکار - سگ‌های جنوبی

سگ ایرانی سالوکی

گردآوری و ترجمه: تانیا مهرآرا