گربه و نازایی در خانم ها!!!

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در بدن گربه ممکن است انگل تک یاخته‌ای به نام توکسوپلاسما (toxoplasma)  وجود داشته باشد که بیماری توکسوپلاسموز را ایجاد می‌کند. این بیماری معمولا خود گربه را آلوده نمی‌کند و تنها باعث انتقال می‌شود و راه انقال دفع اووسیتها (تخم) از طریق مدفوع است و چون گربه مدام بدن خود و موهای خود را می‌لیسد به اشتباه گمان می‌شود که انتقال این بیماری از طریق مو است.

آلودگی انسان به انگل توکسوپلاسما

انسان فقط از طریق گربه آلوده نمی‌شود بلکه از گوشت گاو، گوسفند و سبزیجات هم مبتلا می‌شود.

انسان طبیعی و سالم به هیچ وجه آلودگی را نشان نمی‌دهد و نهایتا به شکل یک سردرد و سرگیجه این بیماری را رد می‌کند.

اما توکسوپلاسما در انسانهای دارای بیماریهای ضعف ایمنی، سرطانها، ایدز و… ممکن است ایجاد ضایعات عصبی، چشمی و… نماید.

در مورد توکسوپلاسموز باید یاد آوری کنیم که احتمال انتقال عامل به انسان از مدفوع گربه در برابر خوردن گوشت‌های خوب پخته نشده مانند کباب و همبرگر بسیار ناچیز است. در ضمن مدفوع تازه گربه هم بیماری‌زا نیست و مدفوع گربه به شرطی که چند روز در محیط مناسب بماند می‌تواند بیماری‌زا گردد. خاک باغچه نیز خود معدن انواع و اقسام عوامل بیماری‌زا است و بدیهی است کسی با دست آلوده به خاک باغچه چیزی به دهان نمی برد!

لازم به ذکر است که آلوده شدن به توکسوپلاسما در زمانی به جز دوران بارداری باعث ایجاد ایمنی نسبت به این عامل شده و خطر ابتلا بعدی را کاهش می دهد. بطور کلی اگرچه برخی بیماری‌ها به عنوان بیماری‌های مشترک انسان و دام شناخته می شوند ولی همگی قابل پیشگیری هستند.

خانم های آبستن

در حاملگی چون زن دارای ضعف سیستم ایمنی است احتمال سقط جنین در اواسط و اواخر آبستنی وجود دارد، اما زنهایی که از بچگی به طور مداوم با گربه تماس داشتند، احتمال ایمنی‌زایی به درصد بالا وجود دارد. اما خانمها باید آزمایش سرمی بدهند تا میزان آنتی بادی سرمشان مشخص شود.

پس مشخص شد که توکسوپلاسموز در دختران باعث ایجاد عقیمی نمی‌شود و خطر فقط در مورد سقط جنین خانمهای آبستن است.

منبع: oxinpet.com