تاریخچه دوستی انسان و سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ تحقیقات حاکیست که سگ‌ها در یک دوره مهم از تاریخ بشر، یعنی زمانی که شروع به طبع‌آزمایی در فن زراعت کرد، او را همراهی می کردند. دانشمندان می‌گویند با مهاجرت اولین کشاورزان از خاورمیانه، که با گله‌های گوسفند و بز حرکت می‌کردند، سگها هم آنها را همراهی می‌کردند.

شواهد متکی بر تحلیل "دی ان ای"، سرنخ‌هایی از اهلی شدن گرگ و تبدیل آن به سگ‌هایی با شکل‌ها و اندازه‌های مختلف به دست می‌دهد.

زادگاه کشاورزی خاورمیانه است؛ جایی که به هلال حاصل‌خیز معروف است.

انسان که تا آن زمان مشغول شکار و گردآوری بود، در یک نقطه اسکان گزید و شروع به کشت انواع وحشی گونه‌هایی مثل گندم، جو، نخود و عدس کرد. آنها همچنین حیواناتی مثل گوسفند، گاو و خوک وحشی را اهلی کردند. حدود ۹هزار سال پیش، این کشاورزان به اروپا و آسیا مهاجرت کردند و علاوه بر فن کشاورزی حیواناتشان را هم با خود بردند.

حالا مطالعات تازه نشان می‌دهد که سگ هم در این مهاجرت دوست و همراه انسان بود.

این شواهد در مواد ژنتیکی استخراج شده از بقایای سگ‌هایی نهفته است که در محوطه‌های باستانی در سراسر اروپا و آسیا پیدا می‌شود.

دکتر مورگان اولیویه از دانشگاه قن فرانسه گفت: "مطالعه ما نشان می‌دهد که سگ و انسان سرگذشتی درهم تنیده دارند - در جریان این مهاجرت در طول اروپا سگ انسان را دنبال می‌کرد."

"ما در این تحقیق نشان می دهیم که سگ و انسان در آن زمان کاملاً به‌هم پیوند خورده بودند."

بیشتر بدانیم:

دگرگونی تاریخچه اهلی کردن سگ با کشف چند غارنگاره

تاریخچه حضور سگ در زندگی انسان‌ها

دگرگونی از گرگ به سگ

فرآیند اهلی شدن گرگ و تبدیل آن به سگ پیچیده است. سگ حدود ۲۰ تا ۴۰هزار سال پیش از گرگ تکامل یافت زمانی که به دست انسان‌های شکارچی-گردآور اهلی شد. این حیوان ممکن است با اهلی کردن دو جمعیت مختلف گرگ که هزاران کیلومتر دور از هم می‌زیستند به وجود آمده باشد.

فرآیند طولانی اهلی شدن گرگ باعث تغییر رفتار و ژن‌های آن دسته‌ای شد که با انسان زندگی می‌کردند و در نهایت تبدیل به سگ شدند. این سگ‌ها بعد از رسیدن به اروپا با سگ‌هایی که از قبل آنجا بودند مخلوط شدند که باعث تغییر ژنتیکی این حیوان شد.

به علاوه چند قرن پرورش سگ باعث آمیزش بیشتر ژن‌های این حیوانات شده است.

سگ‌های امروزی با شکل‌ها و اندازه‌های متنوع، خیلی متفاوت از سگ‌هایی هستند که در دوره نخست کشاورزی به گله‌داری کمک می‌کردند.

نتایج این مطالعه در نشریه "نامه‌های بیولوژی" چاپ شده است.

نویسنده: هلن بریگز