شانه زدن برای سلامتی خرگوش

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ شاید برای شما تعجب‌آور باشد که شانه زدن خرگوش به جز زبیا و مرتب کردن او برای حفظ سلامتی او نیز مهم است. این به خاطر این است که خرگوش‌ها هم مثل گربه‌ها روزانه با لیسیدن خود را تمییز می‌کنند و این باعث می‌شود مقداری از پشم خود را ببلعند.

برعکس گربه‌ها، خرگوش‌ها نمی‌توانند پشم بلعیده شده را از دهان خود خارج کنند و این پشم از طریق مدفوع از بدن آنها خارج می‌شود، ولی اگر مقدار پشم بلعیده شده زیاد باشد ممکن است مسدود شدن روده و مرگ حیوان را به دنبال داشته باشد.

در کنار تغذیه‌ی مناسب شانه زدن پشم خرگوش می‌تواند برای جلوگیری از این اتفاق موثر باشد.

می‌توانید در هفته ۳ یا ۴ بار پشم خرگوش خود را شانه بزنید و اگر خرگوش شما مو بلند است و قصد کوتاه کردن آن را ندارید باید روزانه او را شانه بزنید. شانه زدن مخصوصاً در زمانی که خرگوش شما دوره‌ی ریزش موی خود را دارد بسیار مهم است.

خرگوش ممکن است هر ۳ ماه یک بار مقدار زیادی از پشم خود را از دست دهد و حتی امکان دارد کاملاً پشم‌هایش بریزد. در این دوره باید تا جایی که می‌توانید پشم او را شانه بزنید و دقت کنید که از شانه‌های مخصوص خرگوش استفاده کنید.

خرگوش‌ها پوست نازک و بسیار حساسی دارند که به راحتی تحریک می‌شود.

بیشتر بدانیم:

واریانت K5 کلسی ویروس خرگوش

بیماری های قابل انتقال از خرگوش

معمولاً دو نوع شانه برای خرگوش وجود دارد:۱-petting brushes وsilcker brushes. نوع اول لطیف‌تر هستند و برای خرگوش احساس خوبی ایجاد می‌کنند و نوع دوم از سیم‌های محکم‌تر تشکیل شده است که پشم‌ها را سریع‌تر جمع می‌کند.

اگر خرگوش شما حساس و بداخلاق است یا شما می‌خواهید با شانه کردن خرگوش خود رابطه‌ی محکمی با او ایجاد کنید بهتر است از شانه‌های نوع اول استفاده کنید و اگر خرگوش شما مو بلند است باید از شانه‌ی نوع دوم استفاده کنید تا موی بیشتری جمع کند.

به هرحال شما باید از شانه زدن خرگوش استفاده کنید و با او بیشتر آشنا شوید.

اگر خرگوش شما علاقه‌ای به شانه زدن ندارد زیاد مقاومت نکنید و سعی کنید با صدای آرام و دادن خوراکی مورد علاقه‌اش این تجربه را برای او دلپذیر کنید.

منبع: دامپزشکان - مرکز علمی آموزشی خبری دامپزشکی