گاو براون سوئیس

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ منشاء گاو براون سوئیس (Brown swiss) از کشور سویس بوده و احتمالاً یکی از قدیمی‌ترین نژادهای شیری می‌باشد. این نژاد در آلپ توسعه یافته و عقیده بر این است که هیچ نژاد خارجی دراین توسعه نقش نداشته است.

در کندوکاوهای باستان‌شناسی در سویس، اسکلت گاوهای متعلق به 4هزار سال پیش از میلاد مسیح بدست آمده است که همانند اسکلت گاوهای براون امروزی است. در سویس گاوهای براون در فصل بهار چرای خود را از دامنه کوه‌های نزد آغاز کرده و به تدریج با نزدیک شدن تابستان در دامنه‌های فرازمند گاوهای براون سوئیس برای این منظور گاوهایی بوجود آمده‌اند که تولید شیر آنها زیاد ولی چربی آنها اندک است. امروزه از این نژاد بیشتر بعنوان نژاد دو منظوره (گوشت و شیر) استفاده می‌شود.

خصوصیات گاو براون سوئیس

تولید شیر براون سوئیس برای یک نژاد دومنظوره خوب است و به طور میانگین 4000کیلوگرم شیر با چربی 8/3درصد چربی تولید می‌کند. تولید گوشت آن نیز خوب است. به گونه‌ای که افزایش وزن روزانه برابر یک کیلوگرم برای گاوهای نرو گاوهای نر اخته یاد شده است.

گاو شیری براون سوئیس

رنگ گاوها قهوه‌ای باز (روشن) تا قهوه‌ای تیره، متغیر است و موهای پیرامون پوزه، درون گوش و پایین ساق‌ها معمولاً کم‌رنگ‌تر است. شاخ‌ها بیشتر سفید، انتهای آنها سیاه و اندازه آنها کوچک تا متوسط است. سر گاوهای براون سوئیس عریض و صورت آنها پهن است. براون سوئیس نژادی آرام بوده که به لجوج بودن شهرت یافته است. میانگین وزن گاو ماده، نزدیک به 600 کیلوگرم است و در گاو نر به 1000کیلوگرم می‌رسد.

گاو براون سوئیس

منبع: سایت دامپزشکان - مرکز علمی آموزشی خبری دامپزشکی