اسب نژاد نورمن کاب

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اسب نژاد نورمن کاب اسب کاری سبکی است که هنوز در مزارع کوچک منطقه لامانش در نرماندی وجود دارد.

نرماندی سابقه‌ای طولانی در پرورش اسب دارد به خصوص که اسب مسابقه سینت لو جد اسب کاب امروزی در مرکز پرورش اسب لی پین (که به عنوان مرکز پرورش اسب سلطنتی در اواسط قرن هفدهم تاسیس شده بود) پرورش یافت.

اسب نژاد نورمن کاب

این اسب مانند اسب کاب انگلیسی چاق و کوچک است به همین دلیل به این نام معروف شده است و در ابتدای قرن گذشته به عنوان نژاد متفاوتی رشد و گسترش یافت. در آن زمان پرورش‌دهندگان اسب‌های هیبرید برای اولین بار بین اسب‌های مناسب برای سواری به خصوص مناسب برای ارتش و اسب‌های خوش‌بنیه کاری و مناسب برای کارهای سبک تمایز قائل شدند.

اسب نورمن کاب

اسب نورمن کاب بعدها در گروه نژادهای سنگین قرار گرفت و خصوصاً در منطقه لامانش به اسب کاری محبوبی تبدیل شد که حتی اسب پرچرون قدرتمند هم نتوانست جایگزین آن شود. در طول سالها به خاطر کارهای سنگین تمایل به سنگین‌تر شدن در این اسب‌ها وجود داشته تا بتوانند از عهده کارها برآیند. این اسب هرچند تنومند و خوش‌بنیه است ولی قد و قامت عظیم اسب سنگین واقعی را ندارد. همواره پر جنب و جوش و در یورتمه ممتاز بوده و این از خصوصیات اسب‌های هیبرید است.

خصوصیات اسب نورمن کاب

منبع: اطلس رنگی نژادهای اسب‌های ایران و جهان نوشته دکتر علی نصیریان و همکاران