گاو نژاد جرسی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گاو نژاد جرزی (jersey cattle) کوچکترین نژاد گاو شیری است و به دلیل داشتن چربی زرد، برای تولید گوشت قرمز و گوشت سفید گوساله ارزش چندانی ندارد.

شیر جرزی در مقایسه با سایر نژادها بیشترین درصد چربی و همچنین مواد جامد بدون چربی را دارد. این نژاد نسبت به تحریکات محیطی بسیار حساس بوده و به سرعت واکنش نشان می‌دهد. این نژاد به داشتن یک سیستم عصبی بسیار توسعه یافته شهرت دارد.

نسبت به تمامی نژادهای دیگر زودتر بالغ می‌شوند و سریع‌تر به اوج تولید شیر می‌رسند. نژادى است زودرس، رنگ شیر این نژاد زرد رنگ است. رنگ حیوان آهوئى یکدست و ممکن است لکه‌هاى سفیدى هم داشته باشد. البته گاهی سیاهی‌های پوزه، دم، گوش و پاها نیز در تشخیص این نژاد می‌تواند موثر باشد.

گاو نژاد جرسی

تاریخچه نژاد گاو جرزی

از اخلاف اجداد وحشی bos tarus longifrons می‌باشد و متعلق به زیر گونه نوع بریتانیایی می‌باشند. فعالیت به‌نژادی آن از جزیره جرزی (یکی از جزیره‌های کانال بین فرانسه و انگلستان) آغازشده است. در طی روند به‌نژادی کره به عنوان اصلی‌ترین فراورده شیر تولیدی مورد نظر بود. شیر این نژاد به علت داشتن کاروتن زیاد زرد رنگ می‌باشد. قدرت تبدیل کاروتن به ویتامین A در نژادهای دیگر بیش از جرزی و گرنزی بوده و لذا شدت رنگ زرد شیر آنها در حد شیر این دو نژاد کوچک نمی‌باشد. گاوهای جرزی به خلوص نژادی شهرت دارند زیرا در جزیره جرزی به گاوی که مشخصات نامطلوب داشت اجازه ماندن داده نمی‌شد.

گاو شیری جرسی

برخی صفات این نژاد گاو جرزی

- وزن مطلوب گاو ماده: 454 کیلو 

- وزن مطلوب گاو نر: 682 

- رنگ: حنایی با و یا بدون کله سفید 

- قدرت چرا: خوب 

- بلوغ: زود 

- وزن گوساله: 27 کیلو 

- ارزش گوشت: ضعیف 

- درصد چربی شیر: 4.9 

- درصد پروتئین شیر: 3.7 

- تولید شیر: 7260 لیتر در سال 

- موطن: جرزی