دستور پخت چند غذا برای سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بهترین غذایی که مورد توصیه دامپزشکان برای سگهاست، مخلوط متنوعی از انواع مواد غذایی است. سگ‌ها گوشتخوار هستند بنابراین اصلی‌ترین قسمت غذای روزانه آنها بایستی پروتئین باشد. اگر ما از مواد غذایی غیر از گوشت استفاده می‌کنیم فقط دو دلیل دارد:

۱- کاهش قیمت هر وعده غذا

۲- تامین انواع مختلف پروتئین‌ها و ویتامین‌ها

بهترین غذا برای سگ‌ها را می‌توانید با مخلوط کردن سویا با گوشت (سفید یا قرمز) درست کنید. سویا در واقع همان کنجاله سویا است که در فروشگاه‌های مواد غذایی می‌فروشند. ولی به اندازه کافی پروتئین دارد. گوشت می‌تواند گوشت قرمز یا سفید (مرغ) ، سنگدان و یا دل مرغ باشد.

البته گرچه سویا کامل‌ترین پروتئین گیاهی است ولی باز هم نمی‌تواند جایگزین کامل گوشت شود زیرا اسید آمینه متیونین ندارد برای همین می‌توانیم برای جبران آن از غلات هم استفاده کنیم.

و یک نکته ظریف دیگر، سگ به واسطه گوشت‌خوار بودنش ممکن است تحمل کمی برای تحمل سویا و همچنین سایر غذاهای غیرگوشتی داشته باشد و در صورتی که مقدار سویا یا هر غذای جدیدی را یک مرتبه اضافه کنید باعث وجود آمدن اسهال در سگ شود.

در صورت بروز اسهال، بهتر است سویا را کم کنید و بتدریج مقدارش را زیاد کنید تا معده سگ به ماده غذایی جدید عادت کند.

اگر لازم است از روغن استفاده کنید ترجیح بر این است که از روغن ذرت یا روغن زیتون استفاده کنید.

توجه کنید که استخوان‌های مرغ مخصوصاً جناغ را به هیچ عنوان به سگ ندهید. این کار به کرات باعث انسداد در حلق جانور شده است.

اگر هم ماهی به سگتان می‌دهید حتما تیغ‌های آنرا به طور کامل از آن خرج کنید.

بیشتر بدانیم:
بهترین غذای خشک برای سگ‌ها و گربه‌ها
خطرناکترین غذاها برای سگ

روش پخت چند غذای روزانه پیشنهادی برای سگ‌ها 

– مخلوط گوشت قرمز و سویا را مخلوط کنید بهمراه آب مقداری برنج پخته نمک یددار و مقداری هویج رنده شده مخلوط کنید و بگذارید حدود ۴۰ دقیقه پخته شود.

– سنگدان مرغ خرد شده با سویا و آرد سفید یا گندم بهمراه اسفناج و جعفری و مقداری کاهو بهمراه ۳ قاشق مرباخوری روغن مخلوط کنید پس از اینکه حدود ۴۰ دقیقه پخت به سگتان بدهید.

استفاده از پای مرغ برای سگ‌ها کاملا رایج است. اما حقیقت اینست که پای مرغ هیچ ارزش غذایی ندارد و اصولاً فقط یک غذای شکم پرکن است.

در غذای سگ می‌توانید از سیب‌زمینی و هویج پخته و همچنین شلغم هم استفاده کنید. در واقع دو ماده غذایی اول که فراوان هم در دسترس هستند و در غذای خودمان هم زیاد کاربرد دارند برای سگ‌ها هم مفیدند. فقط همان نکته ذکر شده را به خاطر داشته باشید که از مقادیر کم شروع کنید تا ذائقه سگ به آن عادت کند.

یک غذای دیگر، استفاده از استخوان قلم هست. آنرا به همراه مخلوط گوشت و سیب‌زمینی و مقداری نمک بپزید. می‌توانید بعد از پخت، مقداری آرد ذرت هم به آن اضافه کنید تا بصورت حلیم مانند درآید.

یک غذای دیگر، شیر، گوشت ماهی و سویا بهمراه اسفناج است که با کمی روغن و آرد ذرت مخلوط کنید و به سگ بدهید.

 ماده خوراکی دیگر که توسط اکثر افراد بعنوان غذای سگ استفاده می‌شود، سر مرغ است. گرچه دامپزشکان آنرا همانند پای مرغ برای سگ‌ها مناسب نمی‌دانند ولی بهر صورت بهتر از پای مرغ است. یادتان باشد که سر مرغ را بپزید و پس از سرد شدن نوک را جدا کنید.

می‌توانید به همراه گوشت از سبزیجاتی مانند نخود سبز، جوانه گندم و ماش هم استفاده کنید.

منبع: رشت پت دات آی آر