بهترین غذا برای سگ‌ها و گربه‌ها

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ یکی از مهم‌ترین قسمت‌های انتخاب بهترین غذا برای حیوان خانگی این است که اطلاعات نوشته شده روی بسته غذا را بخوانید. برخی برندها برای تولید غذای خشک، بیشتر از غلات و ضایعات گوشتی استفاده می‌کنند تا گوشت واقعی. اگر به مواد تشکیل‌دهنده روی بسته‌بندی دقت کنید، برحسب بیشترین مقدار، به صورت نزولی نوشته شده‌اند. یعنی ماده‌ای که بیشترین مقدار را دارد، اول نوشته می‌شود. پس اگر می‌خواهید غذایی حیوان خانگی‌تان پروتئین بالایی داشته باشد، محصولی را انتخاب کنید که اولین ماده تشکیل‌دهنده‌اش گوشت باشد.

تفاوت غذای سگ و گربه

سگها همه‌چیز خوارند و بهتر می‌توانند غذایی که غلات بالا دارد را تحمل کنند. غذای آن‌ها باید ترکیبی از گوشت، سبزیجات و غلات باشد.

برعکس، گربهها گوشتخوارند و اگر رژیم غذایی‌شان غلات یا سبزیجات بالایی داشته باشد، مناسب نیست. البته برای حفظ قوام و شکل غذای گربه‌ها ممکن است مقادیری از غلات به غذایشان اضافه شود ولی این مقدار باید ناچیز باشد. غذاهایی که روی آن‌ها عبارت "بدون غلات یا Grain free" نوشته شده، برای گربه‌ها انتخاب ایده‌آلی هستند.

تا به حال این سوال برای خیلی از ما به وجود آمده که غذای خشکی که هر روز به حیوانمان می‌دهیم، چگونه و از چه موادی درست شده است؟ برندهای مختلفی از غذای حیوانات در بازار وجود دارند با قیمت‌های متفاوت، ولی وقتی بسته را باز می‌کنیم می‌بینیم که همه تقریباً یک شکل هستند. پس تفاوت غذاهای خشک برندهای مختلف در چیست؟ چه چیزی در کارخانه به این غذاهای خشک اضافه می‌شود و رنگ و مزه آن‌ها را می‌سازد؟ پروسه ساخت غذای خشک سگ و گربه، استخراج نام دارد. ولی قبل از آن کمی درباره مواد تشکیل‌دهنده این غذاها صحبت کنیم.

بیشتر بدانیم:

رژیم غذایی مناسب گربه‌ها

با تغذیه مناسب سگ آشنا شوید

غذای خشک حیوانات از چه موادی درست شده است؟

هر غذای خشکی بر پایه دستور غذایی مخصوصی تهیه شده که فرمولاسیون آن توسط شرکت سازنده‌اش نوشته می‌شود. سپس شرکت سازنده، دستور تهیه آن غذا را به کارخانه داده و در آنجا مخلوط، پخته و بسته‌بندی می‌شود.

با اینکه هر برند غذا، دستور تهیه خاص خودش را دارد ولی استانداردهایی وجود دارند که توسط سازمان کنترل غذای آمریکا (AAFCO) وضع کرده و باید در مورد غذاهای آماده حیوانات، رعایت شوند. مثلا غذای خشک باید از نظر تغذیه‌ای کامل و بالانس شده باشد تا تمام نیازهای تغذیه‌ای حیوان توسط مواد تشکیل‌دهنده موجود در غذا برطرف شوند. مواد تشکیل‌دهنده شامل منابع پروتئینی مانند گوشت گاو، مرغ و تخم‌مرغ به همراه غلات، دانه‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. این مواد با هم مخلوط شده، خرد و ساییده می‌شوند تا به حالت خمیری درآیند و سپس پخته می‌شوند.

غذای خشک چطور ساخته می‌شود؟

گزارش شده بیسکویت‌ها و کیک‌های سگ از دوران رم باستان وجود داشته‌اند و تولید تجاری آن از حدود سال 1800 میلادی شروع شده است. در دوران کمی مدرن‌تر، پروسه ساخت غذای خشک به وسیله پختن یا استخراج انجام می‌شده است. در اصل از این پروسه برای درست کردن غلات صبحانه پف‌دار استفاده می‌کردند. دستگاه‌هایی که برای عمل استخراج استفاده می‌شوند، از روشی پیشرفته استفاده می‌کنند که در طی آن غذای مغذی و قابل نگهداری حیوانات در مقادیر بالا تولید می‌گردد. در ابتدا مخلوطی از مواد خام خشک و تر آنقدر باهم مخلوط شده تا یکدست شوند و سپس این خمیر داخل ماشینی به نام "منبسط کننده" ریخته می‌شود و در آنجا با استفاده از بخار آب پرفشار یا آب داغ پخته می‌شود و به قطعات کوچک خرد شده و در ماشین خشک‌کننده قرار می‌گیرد.

در اینجا چربی‌ها، روغن، مواد معدنی و ویتامین‌ها را به این غذاهای خشک اسپری می‌کنند و قبل از خراب شدن، بسته‌بندی می‌گردند.

اسید آمینه تورین، در طی پروسه درست کردن غذای خشک ازبین می‌رود و برای حیوانات اهمیت بالایی دارد، به همین دلیل بعد از پروسه پخت و آماده‌سازی باید به غذاها اضافه شود.

منبع: سایت لولاک

خصوصیات غذای سگ و گربه