درخواست ‏WHO از پرورش‌دهندگان فعال عرصه دام

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها را در حیوانات سالم متوقف کنید.

سازمان بهداشت جهانی "به شدت توصیه می‌کند که استفاده از تمامی کلاس‌های آنتی‌بیوتیکی مهم در حیوانات تولیدکننده مواد غذایی (دام و طیور)، به‌شدت محدود شود. هرگونه استفاده گسترده از آنتی‌بیوتیک‌ها، اصطلاحاً باعث گسترش عفونت‌های مقاوم در برابر چند دارو می‌شود که می‌تواند داروهای طراحی شده برای از بین بردن این عفونت‌ها را بی اثر کند.

طبق بیانیه WHO، در برخی از کشورها حدود 80‌درصد از کل مصرف آنتی‌بیوتیک‌های مهم پزشکی در بخش حیوانات وجود دارد. آنها عمدتاً در حیوانات سالم مورد استفاده قرار می‌گیرند تا بیماری آنها را متوقف کند و باعث رشد آنها شوند. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که استفاده از این داروها باید به طور کامل متوقف شود.

بیشتر بدانیم:
تاثیر آنتی‌بیوتیک‌ها در جلوگیری از سپتی‌سمی در بره‌ها
آنتی‌بیوتیک‌های غذایی در تغذیه دام
کشف آنتی‌بیوتیکی جدید برای مبارزه با میکروب‌های مقاوم

در حیوانات بیمار، هرجا که لازم باشد، ابتدا باید آزمایشاتی برای تعیین آنتی‌بیوتیک مؤثر و محتاطانه برای درمان عفونت خاص خود انجام شود. اتحادیه اروپا از سال 2006 استفاده از داروها را برای افزایش رشد ممنوع کرده است. مصرف‌کنندگان همچنین بیشتر متقاضی مصرف گوشت بدون استفاده معمول از آنتی‌بیوتیک‌ها هستند. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد جایگزین برای استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و پیشگیری از بیماری در حیوانات شامل بهبود شیوه‌های بهداشتی و کشاورزی و استفاده بهتر از واکسن‌ها است.

منبع: کانال همه چیز در مورد دامپروری و دامپزشکی