اسب نژاد هاکنی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اسب نژاد هاکنی (hackney horse) بومی انگلستان است. این  اسب گام‌های بلندی دارد و به عنوان اسب گاری به خصوص در میدان نمایش در جهان مورد توجه است. اسب هاکنی در اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم از نواده اسب‌های تروتر انگلیسی یعنی یورک شایر تروتر و نورفوک روداستار منشا گرفت. این اسب‌ها جد مشترکی به نام اسب اورجینال شلز دارند که در سال 1755 میلادی کره‌ای به دنیا آورد و به وسیله اسب تروبرد بلیز از مادیانی بود که هاکنی با اسب کالسکه توصیف می‌شد. منشا اسب بلیز اسب فلایینگ چایلد بود. اسب بلیز و اجداد آن به خصوص دو اسب اسکات شلز و درایور تاثیر زیادی در پرورش اسب‌های تروتر شرق انگلستان داشتند.

نژاد اسب موردنظر خود را بیابید

اسب انگلیسی هاکنی

نوع پونی هاکنی در طول نیمه دوم قرن هجدهم پرورش یافت و استفاده از کلمه پونی هاکنی به طور قطع به اسب هاکنی هیبرید و کوچک اشاره دارد. کریستوفر ویندهام ویلسون پرورش‌دهنده بلندهمت شهر وست مورلند بود که سیلوی ذخیره خوراک زمستانی اسب‌های مزرعه را ابداع کرد. همچنین وی مسئول گسترش و پرورش پونی هاکنی بود.

بیشتر بدانیم:

اسب نژاد ارلو تروتر (Orlov Trotter)

اسب نژاد میسوری فوکس تروتر (Missouri Fox Trotter)

اسب نژاد تروبرد (Thoroughbred)

اسب هاکنی

ویلسون از چندین نژاد پونی به خصوص پونی فل و ویلسون استفاده کرده و آنها را با اسب هاکنی خوش قیافه‌ای به نام سر جورج آمیزش داد. سر جورج در سال 1866 میلادی کره‌ای به دنیا آورد که ارتفاع آن حدود 142 سانتی‌متر بود. روش وی برای آمیزش خویشاوندی این اسب با سر جورج او را قادر ساخت تا به هدف خود یعنی پرورش هاکنی با خصوصیات پونی واقعی دست یابد.

پرورش‌دهندگان دیگر هم از وی تبعیت کردند. محدودیت اولیه برای قد پونی‌ها 54/144 سانتی‌متر بود ولی بعدها به 142 سانتی‌متر کاهش یافت. گام‌های بلندی که هاکنی به سبب آن شهرت دارد تا نیمه دوم قرن نوزده یعنی زمان مرسوم شدن استفاده از اسب‌های زیبا و ظریف در گاری پیشرفت نکرد. این امر تا حدودی ژنتیکی و تا حدودی اکتسابی است و در اثر آمورزش افزایش می‌یابد.

اسب نژاد هاکنی

منبع: اطلس رنگی نژادهای اسب های ایران و جهان نوشته دکتر علی نصیریان و همکاران