بیماری پیکا در دام

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پیکا عبارت است از انحراف غذایی در حیوان که دام هرچه را که در دسترسش باشد می‌خورد. این عارضه می‌تواند در نتیجه کمبود عواملی مانند سدیم، مس و کبالت باشد. علاوه براین بروز اشتهای غیرطبیعی می‌تواند در موارد اسیدوز نیز اتفاق بیافتد. همچنین در بیماری‌هایی همراه با درد و یا اختلالات عصبی مانند هاری و است ونمی می‌تواند باعث بروز پیدا کند.

اگر علت بوجود آمدن پیکا، کمبود مس و یا کبالت باشد می‌توان از ترکیباتی که حاوی این عناصر هستند، استفاده نمود. اگر علت بوجود آمدن پیکا، کمبود سدیم باشد، درمان براساس تامین نمک غذا است. اگر علت بوجود آمدن پیکا، دلایل دیگر مانند هاری و استونی باشد، می‌بایست این عوامل تحت درمان قرار گیرند.

بیشتر بدانیم:
بررسی کمبود مس در دام و طیور
آجر لیسیدنی ملاس‌دار
افزودنی‌های خوراک دام و طیور

در خصوص پیشگیری از کمبود عناصر معدنی که یکی از شایع‌ترین علل بروز بیماری پیکا می‌باشد باید موارد زیر رار رعایت نمود.

پیشگیری ز بروز پیکا در گوسفند

پیشگیری براساس مراعات دقیق بعضی از توصیه‌های غذایی می‌باشد:

کلرور سدیم: استفاده از سنگ‌های لیسیدنی که جهت جلوگیری از مصرف بیش از حد از آﻧﻬا حتماً می‌بایست دور از منبع آب قرار گیرند.

مس: اضافه نمودن مکمل‌های حاوی مس به میزان 10 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم ماده خشک برای گاوها.

کبالت: میران توصیه شده برای آن عبارت است از0/1 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم ماده خشک.

امروزه برای پیشگیری از بروز این بیماری مکمل‌های تغذیه‌ای برای دام در نظر گرفته شده است که به یکی از آن‌ها را به اختصار شرح میدهیم 

مزایای استفاده از بلوک لیسیدنی: بهبود  انرژی متابولیسمی مورد نیاز دام. سهولت در استفاده و خوش خوراک برای دام. پیشگیری و درمان عارضه گنده‌خواری (pica). پیشگیری از کم خونی و بیماری‌های متابولیکی. کاهش مشکلات تولیدمثل، زایمان و جفت‌ماندگی. تامین‌کننده کلیه مواد معدنی مورد نیاز، درمان و پیشگیری از کمبود آنها در دام‌ها.