تغذیه در ماهیان

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ هر موجود زنده برای رشد و نمو و ادامه حیات نیاز به ماده غذایی دارد. ماهیان نیز برای انجام اعمال حیاتی نیازمند تغذیه‌اند. اما گونه‌های مختلف، مواد غذایی متفاوتی را مصرف می‌کنند.

نیازهای پرورش ماهی خود را بیابید.

در یک تقسیم‌بندی کلی، ماهیان برحسب رژیم غذایی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

1 – ماهیان گیاه‌خوار 

2 – ماهیان گوشت‌خوار 

3 – ماهیان همه چیزخوار 

- گروه اول: دسته‌ای از ماهیان را شامل می‌شود که فقط از مواد گیاهی تغذیه می‌کنند.

مواد گیاهی ممکن است شامل جلبک‌های تک سلولی و یا گیاهان عالی آبزی باشد.

- گروه دوم: همانند گروه اول به دو دسته کوچکتر تقسیم می‌شود:

الف – آنانی که از زئوپلانکتون‌ها یا جانوران تک سلولی تغذیه می‌کنند.

دسته‌ای که از جانوران بزرگتر به عنوان ماده غذایی بهره می‌برند. این دسته، جزء ماهیان غارتگر و مهاجم محسوب می‌گردند. آنان با دندان‌های تیزی که دارند به ماهیان کوچکتر و یا گیاهخواران بزرگتر حمله ور می‌شوند.

- گروه سوم: از یک رژیم غذایی مشخص استفاده نمی‌کنند. رژیم غذایی آنها می‌تواند شامل جلبک‌های تک سلولی، لارو حشرات، زئوپلانکتون‌ها، گیاهان عالی آبزی و یا حتی برخی نرمتنان هم باشد. این گروه را ماهیان همه چیزخوار می‌نامند.

بیشتر بدانیم:

جیره نویسی آبزیان

تغذیه در ماهیان آکواریومی‌

به طور کلی، مواد غذایی ماهیان آکواریومی به دو دسته عمده تقسیم می‌شوند:

1 – غذاهای خشک 

2 – غذاهای زنده

غذاهای خشک ماهی

در اشکال متفاوتی چون پودر، پلت، قرص، دانه دانه (گرانول)، پولکی (پوسته‌ای) و یا به صورت محلول‌های مکمل دیده می‌شوند. در صورت استفاده از ماده غذایی خشک باید اطلاع داشت که این ماده غذایی دارای چه منشایی است. پس از اطلاع از منشا ماده غذایی، باید به اندازه ذرات توجه داشت. باید تعیین گردد که این غذاها برای چه نوع ماهیانی از نظر سن و اندازه تهیه می‌شود. هدف آن است که اندازه ذرات غذایی متناسب با دهان ماهی مصرف کننده باشد.

اما در میان غذاهای خشک، دسته‌ای از مواد قرار دارند که به آنها غذاهای فریز شده و یا به طریق فریز خشک شده می‌گویند. این نوع مواد غذایی به طور تازه از طبیعت گرفته شده و سپس به طریق فریز آماده می‌گردند. این مواد غذایی خشک را بدون آنکه ارزش غذایی شان تنزل یابد می‌توان در زمانهای بعدی، جهت تغذیه ماهیان به کار برد. از این دسته می‌توان میگوی آب شور (آرتمیا)، کک آبی (دافنی)، کریل، میگوی پاسیفیک، کرم‌های توبیفکس، کرم‌های خونی (شیرونوموس) و لاروپشه سیاه را نام برد. اما جدای از محسناتی که غذاهای خشک دارند، غذاهای زنده از کیفیتی بسیار بالاتر برخوردارند. ماهیانی که با غذاهای زنده تغذیه می‌شوند از رشد و نمو بیشتر و مطلوب‌تری برخوردارند تا ماهیانی که با غذاهای آماده و خشک تغذیه می‌گردند.

غذاهای زنده ماهیان

بر مبنای محل یافت آنها به دو گروه عمده تقسیم می‌شوند:

1 – غذاهای زنده آبزی: به غذاهای زنده‌ای که از آب به دست می‌آید، اطلاق می‌شود. یک برکه بهترین منبع غذاهای آبزی شیرین است. سعی کنید در صورت استفاده از آن، برکه‌ای بدون ماهی باشد؛ زیرا این، احتمال ورود بیماری‌های ماهی را به مخزنتان کم خواهد کرد.

2 – غذاهای زنده خاکزی: به غذاهای زنده‌ای که از زمین و روی خشکی به دست می‌آید، گفته می‌شود. 

غذاهای زنده آبزی عبارتند از 

1 – کک آبی (دافنی)

2 – پشه و لاروپشه 

3 – توبیفکس 

4 – سیکلوپس 

5 – آرتمیا (میگوی آب شور)

6 – انفوزوئرها 

7 – روتیفرها 

8 – کرم خونی (شیرونوموس)

9 – کرم شیشه‌ای 

غذاهای زنده خاکزی عبارتند از:

1 – مگس سرکه 

2 – کرم خاکی 

3 – کرم سفید 

4 – مگس‌ها و کرم حشرات 

5 – ملخ 

6 – شپش چوب

انواع دیگر غذاهای ماهی

برخی غذاهای مورد مصرف نیز هستند که به صورت تازه مورد مصرف قرار می‌گیرند مانند دل گاو، کبد گوسفند، ماهی کیلکا و ... برخی اعتقاد دارند که اگر این نوع مواد به صورت خشک شده و به پودر تبدیل شده نباشند جزء غذاهای زنده محسوب می‌گردند.

برای مطالعه بخش‌های دیگر این خبر کلیک کنید: ساخت آکواریوم

منبع: vet.mihanblog.com