انواع خوراک برای تغذیه ماهیان سرد آبی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ خوراک ماهیان سرد آبی بر اساس روش تولید به دو گروه تر و خشک تقسیم می‌شوند.

خوراک تر

این نوع خوراک در محل مزرعه متناسب با نیاز تولید می‌شود به همین سبب نیازی به انبارداری نداشته و همچنین از خشک‌کن نیز استفاده نمی‌شود. این امر باعث شده رطوبت این نوع خوراک بالاتر از ۲۰ درصد باشد.

پیش از این ضایعات کشتارگاهی به‌صورت خام و یا نیم‌پز به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع این نوع خوراک به‌کار می‌رفته است که به‌دلیل گسترش آلودگی ممنوع اعلام شده است. از سویی دیگر این نوع خوراک ضریب تبدیل بیش از ۲ دارد که درمقایسه با خوراک خشک جذابیت کمتری برای تولیدکنندگان دارد.

خوراک خشک

این نوع خوراک عموماً دارای رطوبت ۸ تا ۱۲ درصدی است که در کارخانجات صنعتی تحت نظارت دقیق تولید می‌شوند. ضریب تبدیل این خوراک‌ها بسته به کیفیت مواد اولیه و روش تولید مابین 0/8 تا ۲ متغیر است.

بیشتر بدانیم:
مدیریت تغذیه ماهیان سرد آبی
اشکال مختلف غذای آبزیان
تغذیه ماهیان پرورشی

روش‌های تولید خوراک خشک

• روش پلت پرس

این روش شباهت زیادی با تهیه خوراک برای طیور داشته و ماشین‌آلات خط تولید به‌جز مواردی اندک یکسان هستند. ازجمله این تغییرات می‌توان به تفاوت در سیستم کاندیشنر خط اشاره نمود. کاندیشنر دستگاهی است جهت فراوری مواد اولیه در فشار بالا و تحت تاثیر بخار آب در دمایی مشخص.

این سیستم باعث افزایش توان هضم مواد توسط ماهیان و کاهش آلودگی‌ها شده که درنتیجه راندمان سیستم افزایش خواهد یافت. در ادامه پروسه، مواد اولیه تحت فشار از سوراخ‌های قالب توسط دستگاه پلت عبور داده شده و پس از انجام فرایندهای پایانی محصول نهایی آماده مصرف در مزرعه خواهد بود.

• روش اکستروژن

طی فرایند اکستروژن مواد اولیه تحت تاثیر دمای بالا و فشار و با اعمال نیروی مکانیکی در یک سطح رطوبت خاص فراوری می‌شوند. در این فرایند مواد با اعمال فشار مکانیکی (6MPa) و حرارت و رطوبت پخته و اکسترود می‌شوند و در پایان به‌دلیل کاهش ناگهانی فشار افزایش حجم پیدا کرده و ساختاری متخلخل به خود می‌گیرند. این خصوصیت امکان ساخت خوراک با چگالی‌های مختلف را برای مصرف در صنعت آبزی‌پروری فراهم می‌آورد.

مزایای خوراک اکسترودشده

- تبدیل کامل نشاسته موجود در خوراک به نشاسته ژلاتینی. نشاسته ژلاتینی‌شده دارای ظرفیت جذب آب بالاتری است و همچنین قابلیت هضم تا٪۹۰ بهبود می‌یابد.

- ضریب تبدیل در خوراک اکسترود شده مابین 0/8 تا 1/1 بسته به کیفیت مواد اولیه و سایر فاکتورهای تولید متغیر می‌باشد.

- این خوراک ساختاری متخلخل داشته که باعث بهبود شناوری و پایداری در آب می‌گردد. کاهش آلودگی آب و جلوگیری از هدر رفتن خوراک از مزایای ساختار متخلخل است

- افزایش قابلیت هضم پروتئین و حداقل تخریب حرارتی مواد مغذی

- کاهش عوامل آلرژیک و ضدتغذیه‌ای ازقبیل بازدارنده تریپسین و کیموتریپسین و فیتوهماگلوتینین (لسیتن) اوره آز تا ۸۵ درصد

- افزایش قابلیت هضم روغن و افزایش خوش خوراکی محصول

- کاهش توکسین‌های موجود (مانند برخی توکسین‌های قارچی، گلیکوزید قلیاها، آلرژن‌ها) و فاکتورهای ضدتغذیه‌ای غیرفعال و میکروارگانیسم‌های مضر و افزایش راندمان فرایند استریل کردن

- انعطاف‌پذیری جهت تولید محصولات متفاوتی با شکل‌های هندسی مختلف. این اشکال در تغذیه آبزیان مختلف مزیت‌هایی نسبت به یکدیگر دارند.

- افزایش ظرفیت حمل روغن تا ۳۵ درصد به سبب بافت متخلخل که این امر امکان تهیه خوراک با سطوح انرژی متفاوت را فراهم می‌آورد.