اسب نژاد بادنی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اسب بادنی (Budyonny horse) نژادی با منشا نسبتاً جدید است که از آمیزش مادیان دن و چرنومور با نریان تروبرد در منطقه دوست دار ایجاد شد. هدف اصلی از تولید این اسب تولید اسب تازه نفس ارتش بود که مقاومت و تحمل زیادی داشته باشد. 

نژاد اسب موردنظر خود را بیابید

 برنامه‌های دقیق انتخاب اعمال شد و بهترین مادیان با بهترین نریان اسب آنجلو-دن آمیزش داده شدند. مادیان نگهداری شده برای آمیزش خوب تغذیه شده و در طول زمستان در اصطبل نگهداری می‌شد که کاری غیرمعمول در پرورش اسب بومی است. در نتیجه تولید کره‌های سالم‌تر را نسبت به حالت بدون مراقبت ویژه تنظیم می‌کرد. کره اسب‌های بدست آمده را در سن 2 تا 4 سالگی در مسابقات مورد آزمایش قرار می‌دهند.

خصوصیات اسب بادنی

ساختار قدرتمند و ممتاز اسب دن و فعالیت عالی اسب تروبرد سبب شد تا مرکز پرورش اسب ارتش خیلی زود اسبی مناسب با طبیعتی مطیع تولید کند که برای سوارکاری و کار مناسب بود. این اسب که بادنی نام گذاری شد در سال 1949 میلادی رسماً به عنوان نژادی خاص معرفی شد.

کاربری اسب بادنی

به محض پایان یافتن نیاز به اسب‌های تازه نفس در ارتش و گرایش مردم به هر سوارکاری، تفریح  و ورزش، اسب تروبرد برای اصلاح بادنی اضافه شد و تاثیر اسب تروبرد در ساختار کلی و سبک این اسب کاملا مشهود است ولی اسب بادنی بدن نسبتا سنگین‌تری دارد ولی استخوان اندام‌های حرکتی وی اندکی سبکتر است. امروزه این نژاد به عنوان اسب سوارکاری چند منظوره به خصوص در پرش سوارکاری و سوارکاری با مانع به کار می‌رود.

اسب بادنی روسی

منبع: اطلس رنگی نژادهای اسب های ایران و جهان نوشته دکتر علی نصیریان و همکاران