گربه بدون دم مانکس

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ افسانه‌ها و داستان‌های خیالی می‌گویند گربه مانکس (Manx cat) یک نژاد خاص بدون دم سر چشمه‌های فراوانی دارد اما دانش امروزی بر این عقیده است که ظاهر این‌ها به دلیل یک جهش ژنی غالب است. جهش اصلی باید سالها پیش روی داده باشد.

نژاد گربه موردنظر خود را بیابید.

یکی از صمیمی‌ترین نژاد گربه‌های جهان، نژاد مانکس است که به بهای تنها 200 دلار به فروش می‌رسد. این نژاد به خاطر شکل ظاهری منحصر به فردش که دم پهن و کوتاهی دارد و پاهای عقبی‌اش که درازتر از پاهای جلویی است، به "گربه خرگوشی" نیز معروف است. ظاهر این نژاد از گربه متوسط است و معمولاً وزنش بین 3.5 تا 6.5 کیلوگرم است. جدا از دم چیده و بسیار کوتاهش، پوشش کوتاه موهای نرمش به همراه صورت و گوش‌های گردش به او ظاهری همانند یک توپ کرکی بانمک می‌دهد. این نژاد در ترکیب رنگ‌های مختلف و متنوع وجود دارد. مانکس‌ها گربه‌هایی باهوش، اجتماعی و زودجوش هستند و همبازی خیلی خوبی برای بچه‌ها می‌باشند.

نژاد مانکس از سال ۱۹۰۰ شناخته شده است. با اینکه یک نژاد قدیمی‌است اما همچنان نادر و کمیاب مانده است. ماده‌ها نقش کمتری در تاثیر مستقیم روی ژنی دارند که باعث بی‌دمی می‌شود. این یک فاکتور نیمه مرگ آور است و مانکسی که از نظر ژن دمی‌هموزیگوت است خیلی زود در مراحل تکامل جنینی می‌میرد، مانکسی که زنده متولد می‌شود هتروزیگوت است؛ پرورش دهندگان گربه مانکس معمولاً مانکس بدون دم را با مانکس دارای دم طبیعی جفت می‌زنند تا شکل درست بدن را حفظ کنند.

گربه مانکس

شخصیت و نگهداری نژاد مانکس

گربه مانکس بسیار باهوش، خون گرم و بازیگوش هستند و حیوان خانگی ایده‌آل و غیر معمولی به شمار می‌روند.

پوشش دو لایه این گربه‌ها نیازمند تغذیه خوب و رسیدگی روزانه هست. باید تمام بدن شانه زده شود و سپس یا دست‌ها یا یک روسری ابریشمی جلا داده شود.

گربه بی دم مانکس

دسته مو کوتاه
ساختمان بدنی سایز متوسط با نمای گرد و کروی
پوشش بدن پوشش کوتاه و فشرده و دو لایه است
و حالتی پف کرده دارد به دلیل لایه
بیرونی بلند ولایه از جنس کتان داخلی
سر گرد ولی کمی بلندتر از پهنا با یک پیشانی
 گرد، گونه‌هایی برجسته
بینی از نیم‌رخ بینی کوچکی دارد
چانه استوار و محکم
چشم‌ها بزرگ و گرد
گوش‌‌ها متوسط، در فاصله زیاد از هم و
 کمی متمایل به خارج
بدن عضلاتی قوی و سینه فراخ است
پاها استخوان‌بندی محکمی دارند و پاهای عقبی
استخوان‌های بلندتری دارند
پنجه‌ها آراسته و گرد

مشخصات گربه بدون دم مانکس

منبع: worldpets.ir