اسب نژاد سدل برد

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اسب نژاد سدل برد (american saddlebred) که قبلاً کنتاکی سدر نامیده می‌شد اسبی زیبا و ظریف بود که در اوایل قرن نوزده توسط مهاجران در ایالت‌های جنوبی آمریکای شمالی پرورش یافت. صاحبان مزارع بزرگ جهت ایجاد اسبی مناسب با نژادهای مختلف نظیر اسب ناراگانست پیسر و اسب تروبرد آمیزش دادند. هیبرید حاصل از این آمیزش‌ها اسبی زیبا بود که به راحتی سواری می‌داد و برای کارهای طولانی مدت مانند بازدید از مزرعه و کالسکه‌رانی هم مناسب بود. در سال 1891 میلادی گروهی از پرورش‌دهندگان اسب سواری آمریکایی را تاسیس کردند و مرکز ثبت اسب سدل برد شروع به کار کرد.

نژاد اسب موردنظر خود را بیابید

اسب نژاد سدل برد

خلق و خوی اسب سدل برد

خلق و خوی بسیار خوب هوش زیاد و سرعت بالا باعث شده تا این اسب برای اهداف مختلف نظیر کار با گله و احشام به کار رود. این اسب بدون هیچ مشکلی از اسب کاری به تفریحی تبدیل شده و برای رقابت در کلاس‌های نمایشی در زمین و مالبندی مشکلی ندارد در میدان نمایش این اسب‌ها برای سوارکاری یا اسب یورتمه‌ای سه یا پنج گامی‌طبقه‌بندی می‌شوند.

خصوصیات اسب سدل برد

اسب‌های سه گامی

اسب‌های سه گامی، راه رفتن، یورتمه و چهار نعل آهسته یا تاخت را نشان می‌دهند. به این صورت که راه رفتن کش‌سان است. یورتمه فعالیت زیادی داردو چهار نعل آهسته موزون و هموار است. اسب‌های پنج گام این سه گام را به علاوه دو گام دیگر نشان می‌دهند: طرز گام برداری آرام و راک. گام برداری آهسته گام برداری بلند است و گام برداری چهار ضربه‌ای به حالت آهسته و محدود انجام می‌شود. راک طرز گام برداری چهار ضربه‌ای سریع و خیره‌کننده است. که در آن پا در فواصل زمانی برابر به زمین ضربه می‌زند و رها از حرکت یا گام برداری جانبی است. گام برداری جانبی عمل افزایش طول غیر طبیعی پا و بالا نگهداشتن غیرطبیعی دم است که در میدان نمایش اجرا می‌شود. خارج از میدان نمایش این اسب، اسب سواری خوب و دارای استعدادهای گوناگونی است. بنیه‌ای عالی و پرش خوبی دارد و آموزش آن آسان و سریع است.

اسب سدلبرد

منبع: اطلس رنگی نژادهای اسب های ایران و جهان نوشته دکتر علی نصیریان و همکاران