اسب نژاد کوارتر

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ این نژاد آمریکایی است و از آمیزش نژادهای عرب، بارب و اسپانیایی به وجود آمده و با آمیزش با اسبهای اصیل انگلیسی اصلاح یافته‌است. قد متوسط آن حدود ۱٫۵۰ متر است. سر آن کوچک و مثلث شکل است و بدنی عضلانی دارد. سرعت این اسب در مسافت‌های کوتاه بالاست و در مسابقات وسترن و رودئو مورد استفاده بسیار قرار می‌گیرد. تقریباً همهٔ رنگ‌ها در این نژاد دیده می‌شوند.

نژاد اسب موردنظر خود را بیابید

تاریخچه اسب کوارتر

منشا آن به اسب‌هایی برمی‌گردد که توسط فاتحان اسپانیا به آمریکا آورده شدند. در طول قرون هفده و هیجده مهاجران انگلیسی در مسیر خود به سمت کشورهای شرقی از اسب‌های نوع اولیه اسپانیایی برای آمیزش با اسب‌های وارداتی خود استفاده کردند تا اسبی کاری خوب و دارای استعدادهای گوناگون و مناسب برای هر نوع سواری، کشت و کار در مزرعه و کار در مال‌بندی به وجود آوردند. این اسب‌های پرطاقت و خوش بنیه مورد اعتماد مهاجران قرار گرفتند.

با مهاجرت این اسب‌ها به سمت غرب نیاز عمده به اسب سواری قابل اعتماد، کاری، نترس و ورزیده به وجود آمد. این اسب‌ها به طور ژنتیکی حس سازش‌پذیری با گاو داشتند و حرکات گاو پرواری را پیش‌بینی می‌کردند و با سرعت بسیار زیاد آنها را متوقف کرده و باز می‌گرداندند.

اسب گله کوارتر

علاقه روزافزون انگلیسی‌ها به مسابقه باعث شد تا این اسب‌های ممتاز در مسابقات جاده‌ای زمین‌های بی درخت و جنگل حاضر شوند. اسب کوارتر کپل بسیار قدرتمندی دارد که به توانایی چهار نعل با حداکثر سرعت را از نقطه‌ای آغاز می‌دهد و می‌تواند مسافت‌های کوتاه را به سرعت طی کند. در اثر علاقه شدید به اسب تروبرد استفاده از اسب کوارتر در مسابقه کمرنگ شد. با پیدایش وسایل نقلیه موتوری و کم شدن اهمیت اسب‌ها در مزارع دامداری اسب کوارتر مانند دیگر اسب‌های جهان به اسب سوارکاری و تفریحی مبدل شده است.

کوارتر هورس

منبع: اطلس رنگی نژادهای اسب‌های ایران و جهان نوشته دکتر علی نصیریان و همکاران